2012-08-26, 19:19
Medlem
Rakiis avatar
Någon som har sett Vad är klockan i Paris? av regissören till Goodbye, Dragon Inn? Har laddat hem den och uppföljaren The Wayward Cloud men vill ha lite omdömen före jag ser dom!

http://www.imdb.com/title/tt0269746/
Citera
2012-08-26, 19:25
Medlem
The Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon som har sett Vad är klockan i Paris? av regissören till Goodbye, Dragon Inn? Har laddat hem den och uppföljaren The Wayward Cloud men vill ha lite omdömen före jag ser dom!

Båda är väldigt bra. Av de två föredrar jag The Wayward Cloud därför att jag gillar dess grafiska sexskildringar och hur Ming-Liang med jämna mellanrum stoppar in absurda musikalnummer, vilket skär sig kraftigt med filmens i övrigt ganska tunga atmosfär och teman. Det är fett som fan.

Vad är klockan i Paris? är inte lika bra, men stundtals är det en väldigt träffande skildring av utanförskap och ensamhet.
Citera
2012-08-26, 19:42
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:

Verkar intressant, så den tar vi. Uppdatera gärna efter du sett den, och ett sedvanligt tack för tipset!
Citera
2012-08-26, 21:03
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av o-asen2
Tack för tips...ska jag kolla upp brukar ju gilla dina rekomendationer
Sett Monga , men tyckte nog den var sådär..
Man börjar ju bli lite kräsen när man sett så mycket på kort tid..

Är du glad för melodramer kan du ju testa på Heavenly forest från japan också, fantastisk film det också.

---

Fick sett Unbowed också, tyckte den var helt ok. Intressant samhällskritik som målar upp ett väldigt ineffektivt rättsystem i korea, ifall man ska tro vad som sägs i filmen. Just koreaner tycks ha en förkärlek för att skildra en stor misstro mot de statliga organen och utgår nästintill ständigt från en benhård övertygelse att de är skamlösa och korrupta, så även här. Men denna storyn hade lite mer kött på benen.

Helt klart en av de mer minnesvärda releaserna jag sett från korea på senare tid.

3 av 5

Fick även settNowhere to hide oehört intressant fotografi. Överlag en bra film, om än lite speciell. Ser ut som om Wong ka-wai försökt sig på någon typ av noirrulle i korea nästan .3 av 5

Och Monga tycker jag gott man kan bespara sig själv besväret från att se.
Senast redigerad av InternationalWOT 2012-08-26 kl. 21:05.
Citera
2012-08-26, 21:36
Medlem
PetaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Såg Himizu igår med noll förväntningar, och blev positivt överraskad. Den var inte alls som jag tänkt mig, men den var mörk, allmänt deprimerande, skön atmosfär och schyssta miljöer. Den var iaf en stark 3 för mig.

Sen blev det en Iransk film för omväxlings skull. En Separation, och den tyckte jag var sjukt bra! Om man vill se ett riktigt bra drama så kan man ju göra sig en tjänst och se denna film.

Då får det bli till att se dessa två nästkommande vecka. Riktigt sugen på att se vad Sono har lyckats åstadkomma och den andra har jag skjutit ett bra tag på nu.

Citat:
Ursprungligen postat av The Jack
Av de två föredrar jag The Wayward Cloud därför att jag gillar dess grafiska sexskildringar och hur Ming-Liang med jämna mellanrum stoppar in absurda musikalnummer, vilket skär sig kraftigt med filmens i övrigt ganska tunga atmosfär och teman. Det är fett som fan.

Har för mig att vattenmeloner ingår i de där sexskildringarna men det kan vara så att jag tänker på fel film...
Citera
2012-08-26, 21:41
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Jack
Båda är väldigt bra. Av de två föredrar jag The Wayward Cloud därför att jag gillar dess grafiska sexskildringar och hur Ming-Liang med jämna mellanrum stoppar in absurda musikalnummer, vilket skär sig kraftigt med filmens i övrigt ganska tunga atmosfär och teman. Det är fett som fan.

Vad är klockan i Paris? är inte lika bra, men stundtals är det en väldigt träffande skildring av utanförskap och ensamhet.

Tackar ödmjukast för din feedback!

Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Har för mig att vattenmeloner ingår i de där sexskildringarna men det kan vara så att jag tänker på fel film...

Läste att vattenmeloner har en ganska så central roll i filmen.
Citera
2012-08-26, 23:05
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Är du glad för melodramer kan du ju testa på Heavenly forest från japan också, fantastisk film det också.

---

Fick sett Unbowed också, tyckte den var helt ok. Intressant samhällskritik som målar upp ett väldigt ineffektivt rättsystem i korea, ifall man ska tro vad som sägs i filmen. Just koreaner tycks ha en förkärlek för att skildra en stor misstro mot de statliga organen och utgår nästintill ständigt från en benhård övertygelse att de är skamlösa och korrupta, så även här. Men denna storyn hade lite mer kött på benen.

Helt klart en av de mer minnesvärda releaserna jag sett från korea på senare tid.

3 av 5

Fick även settNowhere to hide oehört intressant fotografi. Överlag en bra film, om än lite speciell. Ser ut som om Wong ka-wai försökt sig på någon typ av noirrulle i korea nästan .3 av 5

Och Monga tycker jag gott man kan bespara sig själv besväret från att se.
Om Heavenly Forest är den film jag tror så kan jag helt klart gå i god för att det var en bra film! Är det den där Aoi Miyazaki spelar en knasig söt tjej som killen i huvudrollen träffar vid nåt övergångsställe i början? Och så är dom i nån park och fotograferar? Den måste jag se om...

Var längesen det blev någon melodram nu, men jag har några stycken i datorn som jag planerar se vid något tillfälle...

Just ja, Unbowed hade glömt. Får se om jag kör den inatt eller imorn...

Nowhere to Hide är en väldigt cool film! Väldigt speciell. Vill minnas att polaren inte var lika imponerad som mig...

Citat:
Ursprungligen postat av PetaN
Då får det bli till att se dessa två nästkommande vecka. Riktigt sugen på att se vad Sono har lyckats åstadkomma och den andra har jag skjutit ett bra tag på nu.

Okej, ska bli kul att höra vad du tycker!
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-08-26 kl. 23:08.
Citera
2012-08-27, 00:15
Medlem
Citat:

Har sett Vad är klockan i Paris? och det var verkligen inget för mig. Störde mig inte på den som jag gjort med andra asiatiska filmer men den fick mig helt enkelt inte intresserad. Varken filmens tempo eller stil lockade mig över huvud taget. Säg gärna vad du tyckte sedan, och gärna om uppföljaren är likadan eller skiljer sig på något sätt!
Citera
2012-08-27, 15:47
Medlem
PetaNs avatar
Citat:
Läste att vattenmeloner har en ganska så central roll i filmen.
Se på fan, då är det nog den jag tänker på. Tror att du, om inte annat, kommer att finna den någorlunda underhållande.
Citat:
Om Heavenly Forest är den film jag tror så kan jag helt klart gå i god för att det var en bra film! Är det den där Aoi Miyazaki spelar en knasig söt tjej som killen i huvudrollen träffar vid nåt övergångsställe i början? Och så är dom i nån park och fotograferar? Den måste jag se om...
Det stämmer, funderar också på att se om den framöver men man har ju så mycket annat att se!

Citat:
Okej, ska bli kul att höra vad du tycker!
Ska ta och se på Himizu nu, återkommer efter det.
Citera
2012-08-27, 15:57
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Har sett Vad är klockan i Paris? och det var verkligen inget för mig. Störde mig inte på den som jag gjort med andra asiatiska filmer men den fick mig helt enkelt inte intresserad. Varken filmens tempo eller stil lockade mig över huvud taget. Säg gärna vad du tyckte sedan, och gärna om uppföljaren är likadan eller skiljer sig på något sätt!
Gör inte han väldigt svåra filmer Ming-Liang? Jag har fått för mig det då jag sett fler som beskriver hans filmer på nästan precis samma sätt som du gör här. Tror inte jag sett något av honom, men jag har dragit hem ett antal filmer nu som jag tänkt att jag ska dra igenom. Få se om det är nåt för mig...
Citera
2012-08-27, 16:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk

Jag gillade den mycket, lika bra som Goodbye, Dragon Inn i min mening och alltid roligt då en regissör binder ihop sina filmer in i varandra! Första timmen var däremot riktigt jävla bra och vacker med tragikomiska underlag, däremot var den andra timmen väldigt svag som drog ned helheten. Fick lite vibbar utav Wong-Kar Wai i ett par av scenerna, kanske bara var jag men kände igen lite av absurditeten från hans filmer i denna.
Citera
2012-08-27, 17:02
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Jag gillade den mycket, lika bra som Goodbye, Dragon Inn i min mening och alltid roligt då en regissör binder ihop sina filmer in i varandra! Första timmen var däremot riktigt jävla bra och vacker med tragikomiska underlag, däremot var den andra timmen väldigt svag som drog ned helheten. Fick lite vibbar utav Wong-Kar Wai i ett par av scenerna, kanske bara var jag men kände igen lite av absurditeten från hans filmer i denna.
Ah, låter sweet! Nu känner jag mig nästan säker på att jag kommer gilla detta!

Vilken ska jag börja med, tycker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in