2012-07-01, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Lee Sun-Kyun är väll i vart fall i mina ögon något av en medelmåtta. Liknar honom snarare med en sydkoreansk Patrick Dempsey. En kille som snarare lever på sin charm och medverkar i diverse romcoms. En senblommare är han nog att betrakta som då han fick sitt genombrott efter The 1st Shop of Coffee Prince från 2007, en serie som är lite halvkult inom k-drama sfären vid detta laget. Jag har visserligen inte sett honom i hans lite tidigare filmer så kan inte uttala mig ifall han har huvudrollen i dessa. men de är så många till antalet att jag tvivlar på att så är fallet. Huvudrollsmaterial inom koreansk nöjesindustri gör inte jättemycket film egentligen, han har hur många somhelst.

Intressant, romcoms är något jag sällan uppskattar, och kan som sagt enbart gå på hans prestation i Helpless, som är mycket bra. Vad tyckte alprazolam_ om Lee Sun-Kyun? Att koreanska huvudroller gör enormt mycket mindre film nämnde jag för någon dag sedan, så visst är det så.

Är det för övrigt inte dags för Postcard att få undertexter snart?
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2012-07-01 kl. 12:11.
Citera
2012-07-01, 23:09
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Intressant, romcoms är något jag sällan uppskattar, och kan som sagt enbart gå på hans prestation i Helpless, som är mycket bra. Vad tyckte alprazolam_ om Lee Sun-Kyun? Att koreanska huvudroller gör enormt mycket mindre film nämnde jag för någon dag sedan, så visst är det så.

Är det för övrigt inte dags för Postcard att få undertexter snart?
Jodå, om det är huvudrollen du menar så tyckte jag att han skötte sig bra. Vet inte om jag sett nå fler filmer med honom, men han känns bekant så det är nog ingen omöjlighet. Hon som spelar hans fru har jag sett i andra filmer, henne är jag väl inget superfan av direkt även om jag inte tycker att hon är dålig.

Edit: Jag ska kolla upp 2 andra filmer där han medverkar. Paju (2009) och Officer of the Year (2011)

Någon som sett nån av dem?
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-07-01 kl. 23:51.
Citera
2012-07-02, 18:20
Bannlyst
Lakeside Murder Case
Japansk drama/mystery från 2004

Koji Yakusho är skild men hans fru har en önskan och det är att hennes dotter får komma in i en prestigefylld privat skola. Handlingen för oss till en stor stuga benägen ute vid vattnet. Här har flera familjer samlas i hopp om att deras barn ska klara av testerna.
Det visar sig dock inte vara så enkelt som det ser ut på ytan eftersom en kvinna hittas mördad och frågan är inte vem som har gjort det, utan vad man ska göra med kroppen.

Jag hade nog lite väl stora förväntningar på Lakeside Murder Case och förhoppningen var att detta skulle vara en intressant thriller med en del polisinslag. Tyvärr lever inte filmen upp till sitt namn då det hela egentligen är ett enda långt kammarspel. Handlingen är tämligen ointressant och karaktärerna är slätstrukna. Den enda intressanta personen spelas i vanlig ordning av Koji Yakusho och det är hans närvaro som räddar en från att somna.

Betyg: 2 av 5, ett segt drama som saknar både mystik och trillerelement för att vara intressant. Nu känns det hela ganska standard och platt. En besvikelse!
Citera
2012-07-02, 18:46
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Lakeside Murder Case
Japansk drama/mystery från 2004

Koji Yakusho är skild men hans fru har en önskan och det är att hennes dotter får komma in i en prestigefylld privat skola. Handlingen för oss till en stor stuga benägen ute vid vattnet. Här har flera familjer samlas i hopp om att deras barn ska klara av testerna.
Det visar sig dock inte vara så enkelt som det ser ut på ytan eftersom en kvinna hittas mördad och frågan är inte vem som har gjort det, utan vad man ska göra med kroppen.

Jag hade nog lite väl stora förväntningar på Lakeside Murder Case och förhoppningen var att detta skulle vara en intressant thriller med en del polisinslag. Tyvärr lever inte filmen upp till sitt namn då det hela egentligen är ett enda långt kammarspel. Handlingen är tämligen ointressant och karaktärerna är slätstrukna. Den enda intressanta personen spelas i vanlig ordning av Koji Yakusho och det är hans närvaro som räddar en från att somna.

Betyg: 2 av 5, ett segt drama som saknar både mystik och trillerelement för att vara intressant. Nu känns det hela ganska standard och platt. En besvikelse!

av din handlingsbeskrivning låter det lite som någon tråkig, japansk version av the quiet family? Hur står dessa sig gentemot varandra?
Citera
2012-07-02, 19:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
av din handlingsbeskrivning låter det lite som någon tråkig, japansk version av the quiet family? Hur står dessa sig gentemot varandra?

Den har nog lite mer spänning och glimt i ögat.
Citera
2012-07-02, 23:15
Bannlyst
Rikidōzan
http://www.imdb.com/title/tt0435931/
Sydkoreanskt/Japansk film från 2004
Drama/Biografi

Rikidozan är filmen som kretsar kring den korenska sumobrottaren Rikidozan som sadlade om till wrestler och förde in professionell wrestling till Japan och blev en av dåtidens mest kända personer i Japan. Tatsuya Fuji spelar Takeo Kanno som ger Rikidozan chansen att förverkliga drömmen att bli den han blir.

Rikidozan är en stabil biografi-film som följer standardmallen väl för denna typ av filmer. Vi får följa huvudkaraktärens uppgång och fall. Det hela känns välgjort och det verkar följa den riktiga historien väl (fantastiskt nog finns de flesta av Rikidozans matcher från 50 och 60-talet uppe på tuben). Denna film har verkligen tagit vara på historien väl och det är filmens styrka. Emellanåt kan det vara lite utdraget och man kan störa sig på Rikidozans olika livsval. Han kändes som en energisk, envis och smått paranoid person med ett stort ego.
Filmens upplägg påminner lite om en blandning av Dragon a Bruce Lee Story och Fighter in the wind. Som en fan av wrestling så uppskattas det att vi får se en del matcher. Dock tycker jag fokus borde lagts mer kring träningen och psykologin som gör denna show till vad den är. Det är trots allt mycket blod, svett och tårar som krävs för att bli en riktigt bra wrestler.

Betyg: 3 av 5, rekommenderas för den som gillar biografifilmer med fokus kring show och sport..
Citera
2012-07-03, 18:27
Medlem
Har nu sett 11 Flowers, som jag hade lite förväntningar på, men som det inte levdes upp till. Okända skådisar i en film av Beijing Bicycle-regissören alltså. Lite seg och handlingen rycker inte tag i mig tillräckligt. Ändå är man lite intresserad till slutet som är helt okej, så en tvåa förtjänar den kanske trots allt.
Citera
2012-07-03, 19:10
Medlem
InternationalWOTs avatar
Strösett lite överblivna rullar som legat och samlat damm i vissa fall sedan någon gång innan jul...

Först ut var Summer time machine blues lättsam utflippad japansk komedi. Inte lika over the top som vissa komedier från asien kan bli men tendenserna finns där emellanåt. Smart konstruerat narrativ med sinne för detaljer. Tyckte det var en riktigt bra komedi, väl värd att ses framför allt en sommarkväll. Den Utmanar många gånger tittaren genom att smart väva in "tidsreselogik" i handlingen och då får man vara på tå för att hänga med.

Sukiyaki western django hade hyfsade förhoppningar på denna, bra regissör, duktiga skådisar, och dessutom ett litet gästinhopp av självaste Tarantino. Tyckte inte slutprodukten många gånger var mycker att hänga i granen. Känns som om Tarantino varit både här och där på produktionsplanet och filmen blir många gånger lite genvägsartad till handling osv. Känndes mer som en halvdant utförd tarantinorulle än en miike film. Det lär nog dröja ett tag innan jag sätter mig med en nudel-western igen .

Kanske lite billigt att angripa det, men störde mig ganska ordentligt till slut på att skådisarna envisas med att snacka engelska. Visst ska filmen utspela sig i amerika av vad jag förstått men tycker framför allt skådespeleriet blev lite lidande på sina håll... Det blir lite överspelat/tecknad film skådespeleri över det hela många gånger. Uttalet varierade också, vissa av skådisarna pratade väldigt bra, medans andra lika gärna kunnat prata på japanska så uselt det var.

Penny pinchers Något av en mainstream romcom men med fräcka undertoner av ekonomi, bedrägeri. Något av hybrid mellan K-dramas och indiefilm ser det nästan ut som. Oklanderligt klädda karaktärer i traditionella billiga koreanska förortshem, något ganska typiskt för vissa K-dramas är en återkommande miljö, dock röker, svär och svinar karaktärerna runt ganska ordentligt och de är inte lika klyshigt låsta i sina roller som mer eller mindre alltid är fallet i dramaserier från korea. Trots det ganska billiga underhållningsvärdet var filmen ändå hyfsat värd att se i vart fall.
Citera
2012-07-03, 19:43
Medlem
Summer Time Machine Blues had jag haft på datorn i flera år, får väl bli till att se den då. Sukiyaki Western Django tyckte jag var usel rent ut sagt, men så har jag även svårt för genren i sig.

Hittar inte mycket just nu som jag är sugen på, kanske Bleak Night men känns som att jag blir besviken där.
Citera
2012-07-03, 19:48
Medlem
InternationalWOTs avatar
Nä Django var som sagt inte jättemycket att hänga i granen. Blev mest fjantigt många gånger.
Citera
2012-07-03, 20:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Hittar inte mycket just nu som jag är sugen på, kanske Bleak Night men känns som att jag blir besviken där.

Tyckte själv att den var sevärd.
Citera
2012-07-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tyckte själv att den var sevärd.

Det är ju ett graduation project från en filmskola, den verkar väldigt imponerande gjord med det i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in