2012-08-15, 17:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
du borde kolla in eternal summer samt blue gate crossing om du är sugen på lite drömlik taiwanesisk drama, denna gång med homosexualitet / identitetskris i tonåren som tema.

Tack för tipsen, jag är alltid sugen på queer-film!
Citera
2012-08-15, 17:53
Medlem
Numes avatar
Citat:
[...]
Det är synd att du inte vill titta på serier, annars kan jag oehört varmt rekommendera Evangelion serien från mitten av 90-talet som jag plöjde igenom på två dagar, de har gjort en liten franshise av den så det finns ett par sequelrullar jag tänkte slå på efter detta inlägget faktiskt

Du skulle ju kunna kolla upp Akira också, jag personligen avskydde den dock men den har en oehört solid fanbase.
Eftersom du också ogillar Akira, och jag funderat på dendär serien ett tag får jag väl ta och försöka se den. Varför inte.
Död åt Akira! Det levande slottet till folket! (x10)
edit: Grave of the fireflies är en annan hatfilm för mig (mest för att den är så överskattad, och gråthistorien om gråtbarnen i gråtstaden där alla gråter fastnade inte helt för mig minst sagt ...även om den var bitvis riktigt vacker osv)
Senast redigerad av Nume 2012-08-15 kl. 18:04.
Citera
2012-08-15, 18:45
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Secret är riktigt vass ja, jag såg något som lika gärna kunde ha varit en koreansk version av den här om månaden, Magic (2010) men den hade inte alls samma känsla som secret. =/

du borde kolla in eternal summer samt blue gate crossing om du är sugen på lite drömlik taiwanesisk drama, denna gång med homosexualitet / identitetskris i tonåren som tema. Du kan ju spinna vidare på kwai lun mei spåret genom att kolla upp The Most Distant Course, som jag skrev om tidigare i tråden, väldigt low key väldigt art house, oehört fängslande och bra. skulle du gilla the most distant course kan du kolla närmre på about love, tematiken är lite besläktad där, även om den ene är japansk och den andra taiwanesisk.

Jag håller ju på att gräva ner mig lite i animeträsket för närvarande, har inte sett mycket mer än miyazakis filmografi samt en handfull rullar av Shinkai Makoto (kolla upp honom om du inte sett något av killen, tyckte the place promised in our early days, voices from a distant star samt 5 cm per second. (han verkar mestadels inom scifi anime)

Det är synd att du inte vill titta på serier, annars kan jag oehört varmt rekommendera Evangelion serien från mitten av 90-talet som jag plöjde igenom på två dagar, de har gjort en liten franshise av den så det finns ett par sequelrullar jag tänkte slå på efter detta inlägget faktiskt

Du skulle ju kunna kolla upp Akira också, jag personligen avskydde den dock men den har en oehört solid fanbase.
Ja, den var jättebra! Jag blev verkligen imponerad! Jag har ju varit inne lite på Kwai Lun Mei spåret faktiskt. Har för mig att du och jag kollade upp lite filmer där hon medverkar, samtidigt. Blue Gate Crossing har jag sett för längesedan. Det var den första Taiwanesiska filmen jag såg, och även den första med Kwai Lun Mei. Du såg också Taipei Exchanges har jag för mig? Den tyckte jag var en besvikelse faktiskt. Den hade ingen magi överhuvudtaget, inget som fångade mitt intresse. Såg Oceans Heaven också, och den gillade jag! Lun Mei´s roll i den filmen var däremot inte stor, och hon fick inte speciellt mycket plats i den.

Eternal Love och The Most Distant Course har jag båda i datorn. Parking också samt några till filmer med Lun Mei.

5 Centimeters per second hade jag tänkt att jag skulle se! Och jag har inte alls nåt emot serier, men just nu så tänkte jag att jag skulle börja se lite filmer. Till att börja med iaf! Jag får se lite vad jag har för anime i datorn.

Jin-Roh: The Wolf Brigade Lutar mot att det blir den nästa som jag tar mig an. Den verkar bra!

http://www.imdb.com/title/tt0193253/

Rakii - Du gör inget fel i att kolla upp Blue Gate Crossing. Den är bra! Den och Secret är de bästa filmerna jag sett från Taiwan.
Senast redigerad av alprazolam_ 2012-08-15 kl. 18:48.
Citera
2012-08-15, 19:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Rakii - Du gör inget fel i att kolla upp Blue Gate Crossing. Den är bra! Den och Secret är de bästa filmerna jag sett från Taiwan.

Ska se dom tillsammans med Eternal Summer!
Citera
2012-08-15, 20:10
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Appropå Taiwanesiska filmer... Ska åtminstone dra ner Goodbye, Dargon Inn ... Såg för ett antal månader sedan Rebels of the Neon God av samma gubbe bara för att, charmig titel och intressant plot at the face of it... Visade sig ju ha en lite annan charm än alla koreanska och japanska filmer jag har tittat på, även om mitt minne sviker mig justnu.
Verkar ju vara en intressant regissör Ming-liang Tsai.
Citera
2012-08-15, 23:00
Bannlyst
Någon som har sett Inugami?
Citera
2012-08-15, 23:30
Medlem
Seungris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Blir att se den också, även om den andra Secret också verkar bra!

Secret ÄR en rätt bra film

http://www.imdb.com/title/tt1533086/
Citera
2012-08-15, 23:54
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seungri
Secret ÄR en rätt bra film

http://www.imdb.com/title/tt1533086/

Den där secret är å andra sidan inget vidare imo, dög när man inte hade något somhelst annat att se, kanske. Förutsägbar och inte särledes våglig när det kommer till storyn. Tror de flesta kan räkna ut det mesta rent storymässigt ganska omgående. Finns bra mycket bättre mystery thrillers behandlandes polisarbete där ute.

tror jag satte 2 av 5 på den ca, det är inget dåligt hantverk, utan mest ganska slätstruken =/ har någon sett japanska secret från 99? har haft den på burken ett bra tag?
Citera
2012-08-16, 01:25
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Den där secret är å andra sidan inget vidare imo, dög när man inte hade något somhelst annat att se, kanske. Förutsägbar och inte särledes våglig när det kommer till storyn. Tror de flesta kan räkna ut det mesta rent storymässigt ganska omgående. Finns bra mycket bättre mystery thrillers behandlandes polisarbete där ute.

tror jag satte 2 av 5 på den ca, det är inget dåligt hantverk, utan mest ganska slätstruken =/ har någon sett japanska secret från 99? har haft den på burken ett bra tag?
Haha, nu är det "Secret´s" från både höger och vänster. Jag ska nog se den koreanska ändå, man vet aldrig... Det vore superfint av dig om du kunde nämna några av de mystery thrillers out there som är bättre! Jag är alltid på G för lite bra mystery thrillers! Dra gärna till med några lite ovanligare så att risken minskar att man redan sett dem. Vore jättehyggligt av dig!

Angående den Japanska Secret så har jag inte sett den. Men ska ta en titt, och verkar den intressant så ska jag ge den en chans någon gång!

Såg nyss The Passage med Lun-Mei Kwai. Ett lågmält drama. Handlingen står att läsa här:
http://www.imdb.com/title/tt0447349/

Ska låta den sjunka lite innan jag uttalar mig om den.
Citera
2012-08-16, 10:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Tar och ser den ändå, av ren principsak!
Citera
2012-08-16, 21:59
Medlem
Numes avatar
HAHAHA! Slog ju på Good Bye, Dragon Inn mitt inne i den nu.....
Tog snubben man delvis följer 45 minuter och lyckas få tag på eld till sin cigarett!

Skum jävla film, stämningsfull.....långsam så in i helvete.
Nu ska jag se resterande 40+ minuter.
Citera
2012-08-16, 22:48
Medlem
NirvanAs avatar
"Summer Time Machine Blues" var faktiskt bättre än jag trodde, den var väldigt simpel, vääääldigt japansk på alla sätt och vis och bitvis underhållande, det var en skön stämning genom hela filmen (som jag tror nån annan var inne på också)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in