Citat:
Ursprungligen postat av Retroflex
Var i och för sig mer än en vecka sen jag såg den nu, men jag känner likväl för att lämna ett gott omdöme om
The Day He Arrives . Jag kan egentligen inte riktigt sätta fingret på exakt vad jag gillade, men det hade nog något att göra med atmosfären som byggdes upp. Trots att den var ganska händelsefattig satt jag om klistrad ändå. Se den!
http://www.imdb.com/title/tt1922561/
haha, ja det är något över stämmningen, det jag fastnade särskit för var dialogerna sällskapet för när de sitter på caféet eller baren (kommer inte ihåg vad det var för verksamhet som bedrevs där men du vet var jag menar). Jag personligen har en liten fetish för vinterlandskap i stort dessutom, något som präglar filmen i stort. Det är kul hur man lekte med tidsaspekten också, man har ju inte en uppfattning om det verkligen förflyter tid eller inte ^^
Såg för övrigt Sonos "uppföljare" till Suicide Circle, nämligen
Noriko's Dinner Table. Tyckte inte lika mycket om denna som jag gjorde om SC. Den kunde emellanåt kännas lite väl långrandig men jag älskar sonos ständiga satiriska infallsvinklar på de ämnen han behandlar. Denna gång är det en nihilistisk behandling av ingrodda och välbekanta familjeproblem. Det var intressant att se hur han så totalt vänder på händelserna som var centrala i SC från ett samhällsperspektiv till ett helt annorlunda familjeperspektiv.
Något jag irriterade mig lite på är att kameramannen verkade ha smuttat lite väl seriöst på saken mellan scenerna emellanåt så kameran gick än hit och än dit vilket gjorde det jobbigt att verkligen fokusera på filmen. De flesta miljöerna är dessutom relativt mörka vilket gör att saker och ting är otydliga som de är.
Vågar efter att ha sett ett par filmer av mannen mig också på ett påstående att han tycks ha någon märklig fetish för kvinnor i skoluniform. Det kvittar ålder känns det som, skoluniform är det som gäller
Han är även väldigt duktig på att hitta okända (framför allt) kvinnliga skådespelerskor och coacha dom till att göra förtvivlat bra rollprestationer
stark 3 av 5
http://www.imdb.com/title/tt0468820/