2023-02-06, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Punkt 1, ja

Punkt 2, ja, jag tänker att hon är av jugoslavisk härkomst

Punkt 3, på den tiden i alla fall

Punkt 4, hur kulturellt acceptabelt har det varit för henne att självmant söka hjälp är frågan?

Dessutom är det märkligt att hon haft fler klammer med lagen sen 2006 om hon nu varit så pass psykist störd. Hur pass vanligt har det varit med topsning?

Punkt 5, Tänker du dig en liknande situation som med Daniel Nyqvist? Kanske, men är det något som är nödvändigt för att hon ska kunna undgå att åka dit?

Punkt 6, Tänker att hon borde åkt fast tidigare om detta varit fallet

Ja, jag vill tro att hon påminner om Nykvist. Det finns hundratusentals sådana personer i Sverige som är helt isolerade i vardagen. Alternativt att GM bor på boende eller hemma hos föräldrarna som skyddar henne och hjälper henne i vardagen. Det kan, som du antyder, vara en kulturell fråga.

Man kan ha med psykiatrin att göra utan att polisen är en part. Det är nog det vanliga. De flesta som får hjälp är harmlösa.

Hon har sannolikt inte åkt dit för brott med fängelse i straffskalan sedan 2006. Men det tog några år innan polisen kom in i rutinerna, så vi kanske ska säga 2010. Om hon finns på Lexbase så är det för mindre förseelser.
Senast redigerad av Bubo.bubo 2023-02-06 kl. 17:44.
Citera
2023-02-06, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Kan man ändra lagen retroaktivt så att preskriptionstid inte gäller för 15-20 åringar som begått mord? Då kan man åtala henne

Om man hade gjort det innan den befintliga preskriptionstiden gick ut så hade man kan kunnat göra det, ja. Det var så man gjorde med Palme-mordet.
Citera
2023-02-06, 17:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realdoll00
Här blir det konstigt i min lilla hjärna:

- Varför är det bara livstid som kan bli aktuellt?
- Kan hon inte dömas för dråp, grov misshandel, mm, så hon får något straff?

Förstår ju att det är 2005 års lagar som styr och då var hon 17. Idag är hon vuxen. Svårt att döma någon till ungdomsvård, förstås.

Hoppas vid gud att de hittar ett kryphål. 🙏

Grov misshandel är preskriberat oavsett vem som är GM.

Med dråp är det samma sak som med mord. Då hon var under 21 år och femton år gått kan hon inte dömas.
Citera
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Om man hade gjort det innan den befintliga preskriptionstiden gick ut så hade man kan kunnat göra det, ja. Det var så man gjorde med Palme-mordet.
Hade dubbelmördaren i linköping varit född drygt ett halvår senare hade han också klarat sig

Helt sjukt att man låter/lät preskriptionsreglerna gälla för 15-20 åringar som begått mord. Vad fan är logiken ens? Vad är skillnaden på preskription och rättssäkerheten om en 21 åring begår mord eller en 20 åring? Straffrabatt och olika straff; fine, men varför olika preskriptionstid?
Citera
Medlem
Var inte preskriptionstiden för mord borttagen för länge sen, eller daltaridioterna ta fram den i alla fall bara man hittar på ett svepskäl för att inte lagföra mördare?
Det verkar det viktigaste som juristerna i Sverige ägnar sig åt är att hitta kryphål så att grova brottslighet ej straffas. Jag blir GALEN
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Men alltså, NÄR topsades denna kvinna? Var det NU eller för 15 år sedan??
Om det var NU, så har jag rätt, om det var 15 år sedan, ja, ok, då förstår jag.

Men snälla, LÄS artiklarna som tråden handlar om. Hon topsades NU, i samband med ett mindre allvarligt brott.
Citera
2023-02-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Om man hackar ihjäl en medmänniska med kniv, fortsätter att leva ett normalt liv i 18 år ska man väl för helvete inte klara sig undan straff!!??
Vissa brott ska man inte ha någon preskriptionstid på oavsett om det gäller GM ålder vid brottet eller att det har gått en viss tid efter gärningen.

Hon har inte levt ett normalt liv, hon har varit inblandad i flera brott/levt kriminellt.
Citera
2023-02-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubo.bubo
Man ser dock att personen är en kvinna med rosa byxor vilket stämmer med vittnesmålen från butiken.
Jag har försökt söka i tråden och googla. Men kan inte hitta bilder från övervakningskameror som tillhör det aktuella fallet. Har du någon bra länk?
Citera
2023-02-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Polisen kan naturligtvis inte veta om hon dödat någon annan också, precis som polisen inte kan veta om du mördat någon och ändå går lös

Jo, om hon lämnat dna på fler ställen.
Citera
2023-02-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Även om GM var i åldern 18-20 år bör det vara preskriberat.

Nej, Tidigare var preskriptionstiden 25 år för brott med livstids fängelse, men preskriptionstiden för brott med livstids fängelse i straffskalan är borttagen sedan 2010.
Citera
2023-02-06, 17:48
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karestan
Var hittar du bild?
På facebook
Citera
2023-02-06, 17:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det skulle mycket väl kunna leda till en förtalsanmälan. Kvinnan är trots allt inte dömd för något och att då utpeka henne som mördare, eller ens misstänkt mördare, är nog att betrakta som förtal. Om kvinnan i fråga sedan skulle göra en sak av det eller inte är en annan femma.

Jag förstår inte heller vad livstidsstraff skulle ha med saken att göra.

Om jag förstått saken rätt är det, både nu och innan lagändringen 2010, 15-års preskriptionstid för mord som gäller om GM vid gärningstillfället var under 21. För en GM som var över 21 vid gärningstillfället slopades preskriptionstiden helt 2010 och innan dess gällde 25 år.

Lagändringen gällde även retroaktivt för brott som ännu inte hade preskriberats, bland annat mordet på Palme.

Jag har svårt att se hur man skulle hitta några kryphål i det här fallet. Vad man kan hoppas på är väl att GM erkänner brottet även om det inte blir någon rättslig påföljd. På så sätt kan man åtminstone se ärendet som löst.

Osäker på om mord som idag begås av en person 18–20 år preskriberas efter femton år. Sedan 2022 kan ju 18-åringar dömas till livstids fängelse.

Men tror som du att det inte finns något kryphål. Möjligen, men tror inte det heller, att anhöriga kan driva ett civilt skadeståndsmål.

Någon polis sa att de inte får förhöra henne. Tror inte att det stämmer. Kanske var han felciterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in