2023-02-06, 15:29
Medlem
Varför topsades hon egentligen om hon inte var misstänkt för ett allvarligare brott? Har försökt kolla när polisen har rätt att topsa och det verkar vara när brottet kan ge fängelse. Då ör det väl ett relativt allvarligt brott?
Citera
2023-02-06, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vilket icke-allvarligt brott man kan topsas för och resultatet sparas? För att polisen ska få topsa måste man vara misstänkt för ett brott som ger fängelse = allvarligt brott.

Inte mig emot om man numera topsar de flesta? I princip kan alla misstänkta för snatteri topsas för min del, några till kommer att åka dit för allvarligare brott om man går det.

Att fängelse ÖVERHUVUDTAGET ingår i straffskalan säger egentligen inte särskilt mycket om hur allvarligt brottet är. Det finns gott om brott där fängelse ingår i den absolut övre delen av straffskalan och nästan uteslutande aldrig döms ut. Dessutom är det lägsta fängelsestraffet man kan dömas till 14 dagar. Tycker du att en domstol som dömer ut 14 dagars fängelse till en dömd verkar se brottet som särskilt allvarligt?
Citera
2023-02-06, 15:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvergran
Vet du vem det är?

Nej. Men åklagaren har gått ut och sagt så. Även sagt att hon inte frihetsberövades.
Citera
2023-02-06, 15:37
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Att fängelse ÖVERHUVUDTAGET ingår i straffskalan säger egentligen inte särskilt mycket om hur allvarligt brottet är. Det finns gott om brott där fängelse ingår i den absolut övre delen av straffskalan och nästan uteslutande aldrig döms ut. Dessutom är det lägsta fängelsestraffet man kan dömas till 14 dagar. Tycker du att en domstol som dömer ut 14 dagars fängelse till en dömd verkar se brottet som särskilt allvarligt?
För mig är det allvarligt att sitta i fängelse så brott som ger fängelse är allvarliga, ja. Att stjäla en cykel är inte allvarligt, att slå någon är allvarligt. Det är inte så svårt.

Hur många sitter i fängelse i 14 dagar i Sverige skulle du säga? Jag har aldrig sett det straffet någonsin i någon media-artikel.

Prova att inte jobba så hårt på att förvränga ord så kommer tråden vidare på ett bättre sätt.
Citera
2023-02-06, 15:37
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vilket icke-allvarligt brott man kan topsas för och resultatet sparas? För att polisen ska få topsa måste man vara misstänkt för ett brott som ger fängelse = allvarligt brott.

Inte mig emot om man numera topsar de flesta? I princip kan alla misstänkta för snatteri topsas för min del, några till kommer att åka dit för allvarligare brott om man går det.

Snatteri kan ge fängelse.

De allra flesta brott har fängelse i straffskalan.
Citera
2023-02-06, 15:38
Medlem
Ganska ung ändå för ett sånt klassiskt pundarbrott.
Citera
2023-02-06, 15:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Snatteri kan ge fängelse.

De allra flesta brott har fängelse i straffskalan.
I så fall har reglerna stärkts kraftigt, det var mycket diskussion innan om att nästan ingen topsades av polisen, och det är ju utmärkt i så fall.

Om det var för snatteri hon topsades så är det naturligtvis inte ett "allvarligt brott".
Citera
2023-02-06, 15:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Tvärtom! För att kunna avsluta utredningen bör många frågor ställas. Hade hon någon som hjälpte henne efter mordet (vilket ju också är ett brott)? Hur gick det till? Hur tog hon sig därifrån? Vad var motivet?

Men om någon hjälpt henne efter mordet, så är det brottet också preskriberat, det kan inte ha en strafftid på mer än 2 års fängelse
Citera
2023-02-06, 15:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Ganska ung ändå för ett sånt klassiskt pundarbrott.
Jag vet inte om jag håller med om att "mörda en okänd affärsinnehavare" är ett klassiskt pundarbrott. Det låter tvärtom extremt ovanligt. Om det inte hände något i butiken mellan personerna, utöver stöld eller rån.
Citera
2023-02-06, 15:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Så den dåren ska fortsätta att gå lös? Hon kan ju mörda vemsolmhelst, närsomhelst. Är de säkra på att hon inte gjort nåt mer under årens lopp? Nåt mer olöst mord? Som skulle kunna få henne dömd? "Bara 17 år", vadfaan, hon kan ju varit 17 år och 11 månader och 29 dagar. Sånt här gör mig så jävla sur. 17 år är inte bara, och nordborde aldrig preskriberas oavsett ålder på mördaren. Hon borde sitta på rättspsyk resten av livet, likt negern som ströp 9 åringen. Han är 15 (minst).

Polisen kan naturligtvis inte veta om hon dödat någon annan också, precis som polisen inte kan veta om du mördat någon och ändå går lös
Citera
2023-02-06, 15:41
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MVW
Så den dåren ska fortsätta att gå lös? Hon kan ju mörda vemsolmhelst, närsomhelst. Är de säkra på att hon inte gjort nåt mer under årens lopp? Nåt mer olöst mord? Som skulle kunna få henne dömd? "Bara 17 år", vadfaan, hon kan ju varit 17 år och 11 månader och 29 dagar. Sånt här gör mig så jävla sur. 17 år är inte bara, och nordborde aldrig preskriberas oavsett ålder på mördaren. Hon borde sitta på rättspsyk resten av livet, likt negern som ströp 9 åringen. Han är 15 (minst).
Om man hackar ihjäl en medmänniska med kniv, fortsätter att leva ett normalt liv i 18 år ska man väl för helvete inte klara sig undan straff!!??
Vissa brott ska man inte ha någon preskriptionstid på oavsett om det gäller GM ålder vid brottet eller att det har gått en viss tid efter gärningen.
Citera
2023-02-06, 15:42
Medlem
Det som kallas snatteri, heter egentligen "ringa stöld" .

I lagen står det: (8 kap. 2 § BrB) Straffet för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader. Snatteri KAN alltså ge ett fängelsestraff, även om det i stort sett aldrig händer. Detta räcker dock för att polisen ska få topsa en person som är på skäligen misstänkt för ringa stöld.

Vi kanske tycker att det låter begränsande att det bara är när det rör sig om brott som har fängelse på straffskalan som polisen kan tvångstopsa. I verkligheten är det inte alls begränsande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in