Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Det beror lite på vad man menar med ”juggar”.
Jugoslavien var ju inte ett land med en etnisk grupp, utan bestod av makedonier, serber, kroater med mera. Även Kosova-albaner. Så tänkte att juggar avsåg statstillhörighet.
Ja, precis. Det var en nationell tillhörighet, men generellt ser nog inte kosovoalbaner sig själv som "juggar". Sedan är de väl illyrier och inte slaver som resterande juggar. Visst, bosnjaker har en del turk i sitt DNA men Ottomanerna beblandade sig inte så mycket med "undersåtarna". Många konverterade "frivilligt" till Islam under Ottoman tiden vilket betyder att det inte alltid var så att man beblandades. Correct me if I am wrong!
Jag är själv från Balkan och kollade upp min genetik och härkomst och mitt ursprung är främst Balkan och östeuropa men fick även 10% irländare 2% finsk höhö. Irländarbiten förklaras med att Kelterna för lääänge sedan härjade på Balkan. Som jag förstått så använde sig Polisen av en förenklad version av DNA analys? Om man går via tex myheritage så kan man få upp specifika regioner och etnicitet. Illyrier/Alban bör ju ha visats för denna damen då de är en ganska så homogen grupp på Balkan.