2023-02-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
"kickersbrudar" har det funnits gott om i Göteborg i alla tider och speciellt i förorterna och det lutar sig ju sig starkt att hon var en sådan person. Hennes klädstil såg ju väldigt fjortisaktig ut från övervakningskameran.

"Under det senaste året har polisen haft omfattande problem med ungdomsgäng som bråkat och vandaliserat i Backa. En speciell ungdomsgrupp har bildats inom Hisingspolisen för att försöka få bukt med gängen. Men på måndagskvällen exploderade våldet återigen i stadsdelen."

Det verkade som om det höll på att spåra ur rejält under tiden kring mordet på Marie
Citera
2023-02-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
2018 gjordes ovanstående inlägg
skribenten uppskattade åldern till 20 år, då.
Kloka slutsatser - alla andra trodde då det var en mkt äldre kvinna som begick mordet.
Ja hade inte förvånat mig om även de övriga uppgifterna stämmer.
Citera
2023-02-08, 21:51
Medlem
Hon är alltså en kvinna som är född efter 13 oktober 1987.
Hon har möjligen en dialekt eller lätt brytning.
Hon verkar ha pratat för sig själv, och hängt kvar i butiken länge. Det ör det ju långt ifrån alla 17 åringar som gör. Det kan ju varit stress, men det låter ändå som ett udda beteende.
Hon är nu topsad för mängdbrott som hon begått. Det tyder ju på att hon har en kriminell livsstil. Trots allt så åker ju folk väldigt sällan fast.
Vet ni vilka brott man kan ha begått om man blir topsad? Jag menar, vad finns det för regler kring det? Topsar man på ren rutin, eller finns det hinder kring vem man får topsa?
Borde inte den här matchningen vara rätt färsk? Typ max några veckor, matare en vecka? Det låter ju lite så på uttalandet som polisen gjort i media. Edit: Tydligen fick de svaret fredag 3 feb 2023 om en träff.
Borde inte den här kvinnan som nu är 35 år här ganska snart kallas till rättegång för de brott hon nu begått? Någon som inte dömts för några allvarliga brott tidigare.
Vad finns det det för vittnen? Jag har läst mycket i tråden men inte allt.
Hon ska ha haft höga klackar, svart kort skinnjacka, rosa byxor. Jag har för mig att jag läst gröna vantar?
I butiken, efter mordet fixar hon till byxorna med en provisorisk lapp för att dölja en blodfläck. Det känns som hon har lite koll iaf, även om de flesta tjejer i den åldern har det, så är det väl långt ifrån alla.
Det låter som en tjej som är modeintresserad och hon ganska troligen öven sömnadsintresserad. Om jag valde en rånplats så skulle jag ju heller välja en plats och ett område jag kände till, än en jag inte kände till. Hon verkade ju även känna till bakvägen ut ur lokalen. Hon borde ha besökt butiken tidigare.

Folk från Gtb-området som är födda -87 och -88 kanske kunna ana vem denna tjej är.
Om det stämmer att hon har något ”utländska” i sig så gallras ju många bort. Edit: Hittade nu info om att hon är från området vid Balkan.
Hon kan ju gått någon estetisk utbildning, kanske med inriktning på sömnad?
Jag tror inte hon gick in i butiken på måfå, utan av någon anledning kände hon till den.

Var gick lillasystern som var 16 år i gymnasiet?
Jag känner inte till Gtb så bra, vad var det för område som butiken låg i?

Det känns väldigt irriterande och frustrerande att hon kanske inte ens kan bli hörd i detta hemska mordfall.
Senast redigerad av Dorinda 2023-02-08 kl. 22:28.
Citera
2023-02-08, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorinda
Hon verkar ha pratat för sig själv, och hängt kvar i butiken länge. Det ör det ju långt ifrån alla 17 åringar som gör. Det kan ju varit stress, men det låter ändå som ett udda beteende.
Hon är nu topsad för mängdbrott som hon begått. Det tyder ju på att hon har en kriminell livsstil. Trots allt så åker ju folk väldigt sällan fast.
Vet ni vilka brott man kan ha begått om man blir topsad? Jag menar, vad finns det för regler kring det? Topsar man på ren rutin, eller finns det hinder kring vem man får topsa?
Borde inte den här matchningen vara rätt färsk? Typ max några veckor, matare en vecka? Det låter ju lite så på uttalandet som polisen gjort i media.
Borde inte den här kvinnan som nu är 35 år här ganska snart kallas till rättegång för de brott hon nu begått? Någon som inte dömts för några allvarliga brott tidigare.
Hon ska ha haft höga klackar, svart kort skinnjacka, rosa byxor. Jag har för mig att jag läst gröna vantar?
I butiken, efter mordet fixar hon till byxorna med en provisorisk lapp för att dölja en blodfläck. Det känns som hon har lite koll iaf, även om de flesta tjejer i den åldern har det, så är det väl långt ifrån alla.
Det låter som en tjej som är modeintresserad och hon ganska troligen öven sömnadsintresserad. Om jag valde en rånplats så skulle jag ju heller välja en plats och ett område jag kände till, än en jag inte kände till. Hon verkade ju även känna till bakvägen ut ur lokalen. Hon borde ha besökt butiken tidigare.

Folk från Gtb-området som är födda -87 och -88 kanske kunna ana vem denna tjej är.
Om det stämmer att hon har något ”utländska” i sig så gallras ju många bort.
Jag tror inte hon gick in i butiken på måfå, utan av någon anledning kände hon till den.

Det känns väldigt irriterande och frustrerande att hon kanske inte ens kan bli hörd i detta hemska mordfall.
Det har även sagts att hon pratar svenska utan brytning eller speciell dialekt.

Har också eftersökt någon som kan veta var gränsen, om det nu finns en sådan, för topsning går men har inte fått svar.
Senast redigerad av Jotaalfa 2023-02-08 kl. 22:46.
Citera
2023-02-08, 22:06
Medlem
Citat:
Borde inte den här matchningen vara rätt färsk? Typ max några veckor, matare en vecka? Det låter ju lite så på uttalandet som polisen gjort i media.

Om det stämmer att hon har något ”utländska” i sig så gallras ju många bort.

Vet inte var lillasystern gick gymnasium 2005. Om man jämför lillasysterns ålder borde hon ha börjat gymnasiet 2005, vilket hon mycket väl kan ha gjort. Det gymnasium hon till slut tog examen ifrån gick hon på 2008-2010. Enligt artikeln i Allas verkar lillasystern har drabbats väldigt hårt av Maries död. Det är mycket möjligt att lillasystern hoppade av gymnasiet i samband med med mordet på Marie och sedan inte hade ork att återuppta studierna förens 3 år senare.
Citera
2023-02-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
Vet inte var lillasystern gick gymnasium 2005. Om man jämför lillasysterns ålder borde hon ha börjat gymnasiet 2005, vilket hon mycket väl kan ha gjort. Det gymnasium hon till slut tog examen ifrån gick hon på 2008-2010. Enligt artikeln i Allas verkar lillasystern har drabbats väldigt hårt av Maries död. Det är mycket möjligt att lillasystern hoppade av gymnasiet i samband med med mordet på Marie och sedan inte hade ork att återuppta studierna förens 3 år senare.
Så kan det ju så klart varit, men om hon var 16 år när mordet skedde så borde hon gått första eller andra ring, beroende på när hon är född på året.
Citera
2023-02-08, 22:12
Medlem
Citat:
Så kan det ju så klart varit, men om hon var 16 år när mordet skedde så borde hon gått första eller andra ring, beroende på när hon är född på året.

Det är ju det jag säger. Mordet var 2005 och hon började gymnasiet 2005. Hon måste ha gått i första ring.
Citera
2023-02-08, 23:10
Medlem
För mig säger ändå denna artikel något
https://www.expressen.se/gt/tva-tjej...vilt-slagsmal/

Utredarna höll fast vid det ALLTID finns en relation mellan mördare och offer när mördaren är en kvinna. De verkar också ha varit främmande för att en ung tjej skulle använda så pass grovt våld. Vad de inte fattade var att det hade uppstått en rejäl normförskjutning gällande våldsanvändning bland vissa delar av Göteborgs tonårstjejer. Det fanns ovanligt många tonårstjejer i Göteborg som inte var främmande för att använda grovt våld.

Nej jag håller fast vid att det uppstått för många sammanträffanden nu när vi fått veta att gärningskvinnan bara var 17 år.
Citera
2023-02-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Betänk också att denna information är det många som vill komma åt just nu. I denna tråd pratar ju en del om att kolla gamla klass-listor osv

Hade det kommit fram att det är samma släktforskare som i Linköpingsfallet så
Hade han säkert blivit bombarderad av samtal av nyfikna människor osv

Kanske enades man om en vit lögn helt enkelt
Tror i så fall att det hållits inom ett fåtal personer. Men det måste varit oerhört frestande, tänk att ha svaret på arton års efterforskningar inom räckhåll och så inte få sträcka sig efter det. Det vore väldigt intressant att få veta vad det var hon greps för och hur gripandet gick till.
Citera
2023-02-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastareborg
För mig säger ändå denna artikel något
https://www.expressen.se/gt/tva-tjej...vilt-slagsmal/

Utredarna höll fast vid det ALLTID finns en relation mellan mördare och offer när mördaren är en kvinna. De verkar också ha varit främmande för att en ung tjej skulle använda så pass grovt våld. Vad de inte fattade var att det hade uppstått en rejäl normförskjutning gällande våldsanvändning bland vissa delar av Göteborgs tonårstjejer. Det fanns ovanligt många tonårstjejer i Göteborg som inte var främmande för att använda grovt våld.

Nej jag håller fast vid att det uppstått för många sammanträffanden nu när vi fått veta att gärningskvinnan bara var 17 år.
Om vi leker med tanken att hon skulle ha känt till Marie sedan tidigare så måste det ju varit någon typ av hämnd eller beställningsjobb.
Vittnesuppgifter säger att hon var länge i butiken strax inpå stängningsdags vilket tyder på en viss förhållning till en planering av något slag men med trasig och impulsiv tankebana som gör att allt går fel. GM är också påverkad av något slag.
Var inte nog tänkt att Marie skulle bli med mördad men någon förlust var det hon skulle få och det var pengarna eller tyg i värdefullt format som hon skulle bli bestulen på men Marie gjorde någon form av motstånd vilket slutade med GM tappade kontrollen och avvek från dom ursprungliga planerna och dödade henne istället.

Systern är ett bra spår och kataloger med klass bilder och textil och tyg som skolämne relaterat till detta.
Senast redigerad av Xxrudeacidxx 2023-02-08 kl. 23:45.
Citera
2023-02-08, 23:29
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Tvärtom- hon pratade svenska utan brytning el dialekt har sagts
varifrån har du uppgiften om dialekt
Bl.a. du själv skrev 2018-10-02, 14:42 följande (del av inlägg):

Är mörderskan ett trafficingoffer, som återvänt till sitt hemland,
är hon tiggare, men hon tycks ha talat med värmländsk dialekt, och dessutom mjukisbrallor,så inte troligt, hon tillhört den grupperingen.

(FB) Mordet på Marie Johansson i Göteborg 2005

Vi är många som funderar och spekulerar. Ibland glömmer man vad man har sagt eller uttryckt.
Citera
2023-02-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxrudeacidxx
Om vi leker med tanken att hon skulle ha känt till Marie sedan tidigare så måste det ju varit någon typ av hämnd.
Vittnesuppgifter säger att hon var länge i butiken strax inpå stängningsdags.
Var inte nog tänkt att Marie skulle bli med mördad men någon förlust var det hon skulle få och det var pengarna eller tyg i värdefullt format som hon skulle bli bestulen på men Marie gjorde någon form av motstånd vilket slutade med en tragedi.

Systern är ett bra spår och kataloger med klass bilder och textil och tyg som skolämne relaterat till detta.

Hämnd mot vem är frågan? Spotify-dokumentären nämner Christin Shürrer som ett exempel, hon ville hämnas mot en man genom att ha ihjäl han hans fru och hans två barn. Kriminologen som intervjuas i programmet menar att dessa "relationer" som mördaren har med ett offer ibland kan vara så abstrakta och oklara för omvärlden att de blir svåra att upptäcka om man inte står med någon sorts facit i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in