2012-06-10, 23:44
Medlem
Rocket-Queens avatar
Den här tråden behöver en bump! Har nyligen sett Mario Bavas Bay of Blood. Såhär skrev jag om filmen:

Betyg: 3/5

Tänkte se en giallo ikväll, funderar på The Perfume of the Lady in Black som jag har hört ska vara bra.
Citera
2012-06-11, 00:21
Medlem
Rakiis avatar
På tal om giallos har jag fortfarande inte sett What have they done to your daughters och den där andra, Solange någonting. Får åtgärda det nu i veckan som kommer!
Citera
2012-06-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om giallos har jag fortfarande inte sett What have they done to your daughters och den där andra, Solange någonting. Får åtgärda det nu i veckan som kommer!

Se dem , mycket bra filmer och även bra musik. Se även Red Rings of fear, dessa tre filmer brukar räknas som en trilogi, regisören som gjorde Solange och What have they done to your daughters dog, så Red Rings gjordes av en annan regisör. Den är nästan likadan som Solange, har samma huvudperson och handlar om mord på skolflickor.
Citera
2012-06-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stenbergsmannen
Se dem , mycket bra filmer och även bra musik. Se även Red Rings of fear, dessa tre filmer brukar räknas som en trilogi, regisören som gjorde Solange och What have they done to your daughters dog, så Red Rings gjordes av en annan regisör. Den är nästan likadan som Solange, har samma huvudperson och handlar om mord på skolflickor.

Det är Fabio Testi som är med i både What have done to Solange och Red rings of fear. De är väldigt lika varandra som sagt. Det är Massimo Dallamano som regiserat Solange och what have they done to your daughters.
Citera
2012-06-11, 15:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Ska beta av Solange senare idag och tackar även för tipset angående Red Rings of Fear!
Citera
2012-06-11, 15:53
Medlem
notera att det är Camille Keaton från bland annat I spit on your grave (orginalet) som spelar Solange, hon var även med i några till Italenska filmer som till exempel Tragic Ceremony.
Citera
2012-06-11, 16:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
notera att det är Camille Keaton från bland annat I spit on your grave (orginalet) som spelar Solange, hon var även med i några till Italenska filmer som till exempel Tragic Ceremony.

Fan vad roligt! Jag är vän med henne på Facebook så man kanske skriver en rad till henne efter att jag sett filmen!
Citera
2012-06-11, 20:13
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Inte sett någon italiensk skräck och tror heller ingen av mina vänner gör det. Varför går inte Giallo-typen hem hos allmänheten? Vilken är bäst att börja med för att inse storheten?
Citera
2012-06-11, 20:24
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Varför går inte Giallo-typen hem hos allmänheten?

Spontant känns det som att folk idag är mer trångsynta inför äldre filmer och i synnerhet för utländsk subfilm som inte är kommersiellt eller stort inom den lilla gruppen fantaster. Precis som Flashback var i början är dessa subfilmer en undergroundföreteelse som går hem hos vissa och hos andra inte medan andra lever i total okunnighet om att denna filmgenre ens existerar.

Vilken film som är bäst att börja med är jag däremot inte rätt person att svara på.
Citera
2012-06-11, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Inte sett någon italiensk skräck och tror heller ingen av mina vänner gör det. Varför går inte Giallo-typen hem hos allmänheten? Vilken är bäst att börja med för att inse storheten?

Rakii gav ett ypperligt svar på första frågan och på andra tänker jag rent spontant på Sergio Martino's Torso. Ganska rätt på och underhållande med hyfsade mängder blod och våld. Gillar du den kan jag rekommendera att fortsätta med Case of the Scorpion's Tail av samma man och efter det ge dig på Lucio Fulci's Don't Torture a Duckling och Dario Argento's Tenebre.
Citera
2012-06-11, 20:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
och Dario Argento's Tenebre.

Eller kanske The bird with the crystal plumage!
Citera
2012-06-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Eller kanske The bird with the crystal plumage!

Tänkte på den och Cat o' Nine Tails men fick för mig att Tenebre är lättare att till sig som ny på den här fronten. Tilläggas ska dock att jag inte sett Cat och Bird på åratal så alla tre funkar säkerligen bra som inkörsport för Sp0kplumpen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in