2013-09-30, 22:19
Medlem
Nineteen Red Roses

en dansk film som står listad som en giallo på CG. Den innehåller några av dom klassiska giallo-grejerna, framförallt soundtracket, tempot och blodet, men saknade sexigheten som jag gärna vill ha i en giallo. Dom danska miljöerna funkade bra och storyn i filmen gillade jag, även om hans motiv kom fram fram lite väl tidigt.

3/5
Citera
2013-10-04, 14:21
Medlem
Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key

En giallo baserad på Edgar Allan Poes novell The Black Cat, men är följer inte novellen rakt av, utan har ändå egna idéer. Filmen är väldigt välgjord och har skådespelare i toppklass i dom flesta rollerna, vilket lyfter den lite extra. Luigi Pistilli, Edwige Fenech och vår svenska giallo-stjärna Anita Strindberg funkar riktigt bra tillsammans.

Sergio Martino kunde verkligen göra giallo, kameraarbetet, musiken och morden tillsammans med blodet är ruskigt snyggt och är så mycket giallo det kan bli nästan.

4/5

The Case of the Scorpion's Tail

Storyn i den här är mer klassisk giallo än You Vice.... men blir inte för mycket giallo som det ibland kan bli med för mycket läderhandskar, stiletter, uber-rött blod och en oväntad mördare.

Likt i alla andra giallos av Sergio Martino så gör han en ruskigt bra arbete med filmen och han konkurrerar med Dario Argento vem som är mästaren av giallo. Även i den här filmen har Anita Strindberg den kvinnliga huvudrollen och George Hilton från Mrs. Wardh har den manliga huvudrollen och dom funkar bra tillsammans.

3/5

Rankar hans giallos så här:

1. The Strange Vice of Mrs. Wardh
2. Torso
3. All the Colors of the Dark
4. Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key
5. The Case of the Scorpion's Tail
Citera
2013-10-04, 19:46
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key

En giallo baserad på Edgar Allan Poes novell The Black Cat, men är följer inte novellen rakt av, utan har ändå egna idéer. Filmen är väldigt välgjord och har skådespelare i toppklass i dom flesta rollerna, vilket lyfter den lite extra. Luigi Pistilli, Edwige Fenech och vår svenska giallo-stjärna Anita Strindberg funkar riktigt bra tillsammans.

Sergio Martino kunde verkligen göra giallo, kameraarbetet, musiken och morden tillsammans med blodet är ruskigt snyggt och är så mycket giallo det kan bli nästan.

4/5

The Case of the Scorpion's Tail

Storyn i den här är mer klassisk giallo än You Vice.... men blir inte för mycket giallo som det ibland kan bli med för mycket läderhandskar, stiletter, uber-rött blod och en oväntad mördare.

Likt i alla andra giallos av Sergio Martino så gör han en ruskigt bra arbete med filmen och han konkurrerar med Dario Argento vem som är mästaren av giallo. Även i den här filmen har Anita Strindberg den kvinnliga huvudrollen och George Hilton från Mrs. Wardh har den manliga huvudrollen och dom funkar bra tillsammans.

3/5

2. Torso
3. All the Colors of the Dark
4. Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key
5. The Case of the Scorpion's Tail

Martino är en riktig jäkel på genren, skulle lista de 5 såhär:

1. The Strange Vice of Mrs. Wardh - 4.5/5 (Kanske fullpottar vid nästa omtitt!)
2. All the Colors of the Dark - 4/5
3. Your Vice Is a Locked Room and Only I Have the Key - 4/5
4. The Case of the Scorpion's Tail - 3.5/5
5. Torso - 3.5/5
Citera
2013-10-04, 20:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Soundtracket av Nino Orlandi eller vad hen heter är riktigt jävla bra.
Citera
2013-10-18, 16:27
Medlem
Så, nu har jag sett igenom Umberto Lenzis giallos, och jag rankar dom så här:

1. Spasmo
2 Seven Bloodstained Orchids
3. Knife of Ice
4. Eyeball
5. A Quiet Place To Kill
6. Orgasmo
7. Oasis of Fear

Även i hans giallos så har han sin råa och avskalade stil som han även använder i sina eurocrimes och kannibalfilmer. Men den funkar inte riktigt lika bra som i eurocrime, den genren är han mästaren i. Spasmo och Seven Bloodstained Orchids var dom filmerna som jag gillade riktigt mycket och dom var gialli i hög klass. Resten av filmerna var rätt mediokra, även om dom var underhållande.

Skulle inte påstå att han är en giallomästare som Sergio Martino, Lucio Fulci, Dario Argento eller Mario Bava. Men dom är helt klart värd att se om man gillar genren.
Citera
2013-10-18, 16:38
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

1. Spasmo
3. Knife of Ice
4. Eyeball
5. A Quiet Place To Kill
6. Orgasmo
7. Oasis of Fear

Även i hans giallos så har han sin råa och avskalade stil som han även använder i sina eurocrimes och kannibalfilmer. Men den funkar inte riktigt lika bra som i eurocrime, den genren är han mästaren i. Spasmo och Seven Bloodstained Orchids var dom filmerna som jag gillade riktigt mycket och dom var gialli i hög klass. Resten av filmerna var rätt mediokra, även om dom var underhållande.

Skulle inte påstå att han är en giallomästare som Sergio Martino, Lucio Fulci, Dario Argento eller Mario Bava. Men dom är helt klart värd att se om man gillar genren.

Själv är jag ytterligt svag för Eyeball, tycker att det är en genialisk giallofilm med sitt udda och intressanta persongalleri. Lite Sällskapsresan möter New York ripper. Högst underhållande enligt min mening. För de som är intresserade så finns det en väldigt bra tysk utgåva av Eyeball via amazon.de
Citera
2013-10-18, 16:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

1. Spasmo
3. Knife of Ice
4. Eyeball
5. A Quiet Place To Kill
6. Orgasmo
7. Oasis of Fear

Har bara sett tretton filmer av Lenzi hittills och inte så många av hans giallos så jag ska börja beta av dom, tillsammans med eurocrimefilmerna som jag missat.
Citera
2013-10-19, 01:24
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:

1. Spasmo
3. Knife of Ice
4. Eyeball
5. A Quiet Place To Kill
6. Orgasmo
7. Oasis of Fear

Kul att du sett dem! Själv håller jag med SadEyes angående Eyeball, det är nästan en favorit! Just den udda klaustrofobiska känslan man får av den stängda miljön, precis som Bava's Five Dolls for an August Moon så tillger de krypheten och spänningen en hel del.

Seven Bloodstained Orchids är, likt Amer, en hyllning till Giallo-genren eller en automatisering av vad genren vill tilldela och sedan byggd efter mallen. Men jag gillar den, precis som jag gillar Amer.
Citera
2013-10-19, 17:38
Medlem
JoeL431s avatar
Jag började för övrigt att se på Red Nights (2009) häromdagen men somnade. En modern "stiliserad thriller" från, det älskade giallo-landet ( ) Belgien. Är Belgien på väg att pånyttföda en vilade genre?

Första mordet var riktigt snyggt måste jag medge, är inte medlem på tuben så kan inte kolla men de verkar vara detta av namnet att döma:
http://www.youtube.com/watch?v=gql_RMy-aRg

Ska man vara öppensinnad till sin hatkärlek av faniallos eller är det bara fel? Tycker det är kul att man tar tillvara på den fantastiska genren men tråkigt om skaparna vill råda på en fanvåg.
Citera
2013-10-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Kul att du sett dem! Själv håller jag med SadEyes angående Eyeball, det är nästan en favorit! Just den udda klaustrofobiska känslan man får av den stängda miljön, precis som Bava's Five Dolls for an August Moon så tillger de krypheten och spänningen en hel del.

Seven Bloodstained Orchids är, likt Amer, en hyllning till Giallo-genren eller en automatisering av vad genren vill tilldela och sedan byggd efter mallen. Men jag gillar den, precis som jag gillar Amer.
Eyeballs är ju absolut ingen dålig film, och det var kul att det var så pass annorlunda. Men tyckte att den saknade något som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Har inte sett Bava-filmen, men har laddat ner den från CG. Så ska se den så småningom!
Citera
2013-10-20, 11:22
Medlem
Ingen skräck men en skön italiensk film jag gillade var A.C.A.B.

http://www.imdb.com/title/tt1893195/?ref_=nv_sr_1

Lite vaffanculo, kravaller med mer mys
Citera
2013-10-20, 13:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Ingen skräck men en skön italiensk film jag gillade var A.C.A.B.

http://www.imdb.com/title/tt1893195/?ref_=nv_sr_1

Lite vaffanculo, kravaller med mer mys

Helt fel tråd som du skriver i!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in