Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Såg Hatchet for the Honeymoon igår. Satan vad besviken jag blev. Känner att den skulle växa med en genomtittning till eller två... kanske. Tyvärr var ju Stephen Forsyth värdelös i huvudrollen. Men å andra sidan är Laura Betti underbar, likväl som hon är i A Bay of Blood samt Novecento, fantastisk skådespelerska...
Hatchet for the Honeymoon är likt Fulcis Touch of Death en psykotisk film som handlar om en psykotisk mördare. Den psykotiske mördaren är alltid mer intressant än den psykopatiska. Bava som inte alls är så personlig som Fulci (vilket gör det svårare att känna sig engagerad) är dock mer angelägen om att definiera den psykotiske mördaren. Att utforska motorns emanativa drivkraft hos den psykotiske mördaren. Både hans spöke till fru och minnerna av hans mors död representerar en brygga, eller en slags polaritet mellan den konkreta världen och hans perception. Den psykopatiska mördaren är helt enkelt bara jävligt antipatisk medan den psykotiske drivs mer ju mer avlägsen han blir. I sin ävlan att kunna definiera sig själv, sin existens och hans sjukdom genom ett bortträngt barndomstrauma. Genom att försöka minnas barndomstraumat riskerar han att komma närmare verkligheten och hans frus växande framträdanden är varningen. Inte bara fördömer han sig själv genom att mörda för att minnas, utan även fördömer han sig själv till att komma allt för nära verkligheten och därmed falnar hans psykos och galenskap.
En av Bavas svagare filmer helt klart men inte dålig tycker jag inte, även om den måste vara en av hans mest tråkiga och cinematografiskt svaga filmer. Jag antar att du har sett Lisa and the Devil som är min favorit av Bava och som mer mångfasetterat behandlar verklighetens demarkationer. Både psykologi och ontologiska motiveringar är ofta ganska sällsynt i Bavas filmer utan i framförallt hans tidiga giallos så är girighet ofta det absoluta motivet.7
EDIT: Har tänkt att se om Bay of Blood någon gång men inte blivit av hittills. Har faktiskt bara sett den en gång.