2020-02-28, 17:15
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious-Macki
Får kolla upp de du nämnde, har Bird hemma

Tack för tipsen, Fulci har jag sett en del av men ser det mer som skräck än giallo.
The Beyond är en favorit. Riktigt bra.

The Strange Vice of Mrs. Wardh är enligt mig den bästa giallo filmen av dem alla.
Citera
2020-03-01, 02:39
Medlem
Adelaides avatar
Kan man kalla Deadly Sweet av Tinto Brass giallo? Den finns med på wikipedias giallo-lista, men jag tyckte den kändes mer som en poliziotteschi än något annat.

Hur eller hur en helt okej film, gillade den psykedeliska estetiken vilket egentligen är den enda anledningen till att jag tycker den är helt okej. Handlingen var verkligen inget vidare. Det mesta sker utan någon som helst motivering, och det är många stunder som man bara sitter och undrar vafan som egentligen händer.

Skulle jag rekommendera denna film?
Well, den som är van vid Argento-giallo lär knappast finna den intressant. Men den kan säkert vara okej om man vill slötitta på något.
Senast redigerad av Adelaide 2020-03-01 kl. 02:53.
Citera
2020-03-01, 03:17
Medlem
Adelaides avatar
Tänkte att jag skulle spana in lite mer obskyr giallo. Vad finns att hämta?
Har nån sett The Flower with the Petals of Steel, The House of the Yellow Carpet eller Reflections in Black? Dessa verkar vara något bortglömda giallos.
Senast redigerad av Adelaide 2020-03-01 kl. 03:36.
Citera
2020-03-01, 10:14
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Har nån sett The Flower with the Petals of Steel, The House of the Yellow Carpet eller Reflections in Black? Dessa verkar vara något bortglömda giallos.

The Flower with the Petals of Steel har jag inte sett. The House of the Yellow Carpet är en väldigt intressant film, en annorlunda giallo minst sagt. Hela filmen utspelas i en lägenhet. Jag gillar den och filmen har ju Erland Josephson i högform i en av rollerna.

Reflections in Black är direkt svag, lite sleazy men inte mycket mer.

En annan obskyr giallo är A White Dress for Marialé (1972). En av genrens bästa filmer, väldigt style-ish med både Ivan Rassimov och Luigi Pistilli i några av rollerna.
Citera
2020-03-03, 03:15
Medlem
Citat:

''Flower with the Petals of Steel'' tyckte jag var skitkass. Seg och tråkig.

''The House of the Yellow Carpet'' är intressant och välspelad, med en bra insats av Erland Josephson. I den engelska versionen är det han som dubbar sin egen röst också. TV-filmskänsla, men väldigt unik och sevärd.

''Reflections in Black'' är också rätt kass. Har vissa ljusglimtar men är i sin helhet rätt oengagerande.

Skulle dock säga att alla tre är sevärda för giallofantasten. En rätt obskyr giallo jag diggar är ''A.A.A. Masseuse, Good-Looking, Offers Her Services'', regisserad av Demofilo Fidani, med den fagra Paola Senatore i huvudrollen. ''Delirum'' regisserad av Renato Polselli är också en sevärd och rätt urflippad giallo som inte många verkar ha sett. Har bara sett den italienska versionen, som ska skilja sig rätt rejält från den amerikanska.

TS: Såg även ''Murder Rock'' igen nyligen. Vilken fullträff! Musiken, morden, intrigerna. Detta måste vara en av Fulcis bästa filmer, och kanske hans bästa giallo?
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-03-03 kl. 03:26.
Citera
2020-03-03, 06:25
Medlem
Adelaides avatar
Jaha, eftersom ingen tycks rekommendera The Flower... och Reflections... så skrotar jag planen att se dem. The House With The Yellow Carpet ska bli spännande att se! Ska även kika på de andra filmerna ni rekommenderade. Tack!
Citera
2020-03-22, 17:00
Medlem
Jag såg Paolo Cavaras ''Plot of Fear/...e tanta paura'' igår. Han regisserade även ''Black Belly of the Tarantula'', som jag tycker är hyfsat överskattad. ''Plot of Fear'' är däremot en riktig höjdare, i min mening!

En sexköpare blir mördad i sin lägenhet, samtidigt som en ensam kvinna blir ihjälslagen på en buss. Mördaren lämnar efter sig illustrationer från barnboken ''Pelle Snusk/Der Struwwelpeter''. Inspektör Lomenzo tar hand om utredningen och till slut så leder ledtrådarna till en villa, där ett dekadent sexsällskap (under täckmantel som växtintresserade) höll en fest för flera år sedan.

Filmen bjuder på många unika, men inte speciellt blodiga mord. Intrigerna och mysteriet är väldigt engagerande, med en helt oförutsägbar upplösning. Det finns även en del sleaze och sex för det som diggar det. I rollerna finner vi John Steiner, Eli Wallach, Tom Skerritt, Michele Placido och den väldigt fagra Corinne Cléry.

Rekommenderas starkt, skulle nog säga att detta är en av de bästa okända filmerna i genren!
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-03-22 kl. 17:06.
Citera
2020-03-22, 17:32
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovandehalsar
Jag såg Paolo Cavaras ''Plot of Fear/...e tanta paura'' igår. Han regisserade även ''Black Belly of the Tarantula'', som jag tycker är hyfsat överskattad. ''Plot of Fear'' är däremot en riktig höjdare, i min mening!

En sexköpare blir mördad i sin lägenhet, samtidigt som en ensam kvinna blir ihjälslagen på en buss. Mördaren lämnar efter sig illustrationer från barnboken ''Pelle Snusk/Der Struwwelpeter''. Inspektör Lomenzo tar hand om utredningen och till slut så leder ledtrådarna till en villa, där ett dekadent sexsällskap (under täckmantel som växtintresserade) höll en fest för flera år sedan.

Filmen bjuder på många unika, men inte speciellt blodiga mord. Intrigerna och mysteriet är väldigt engagerande, med en helt oförutsägbar upplösning. Det finns även en del sleaze och sex för det som diggar det. I rollerna finner vi John Steiner, Eli Wallach, Tom Skerritt, Michele Placido och den väldigt fagra Corinne Cléry.

Rekommenderas starkt, skulle nog säga att detta är en av de bästa okända filmerna i genren!

Plot of fear har jag inte sett. Jag har länge och väl tänkt att köpa Raro Videos utgåva av filmen och inte sett den p.g.a. den anledningen. Eli Wallach i en gialli kan aldrig gå fel.

Black Belly of the Tarantula är en gialli det går dussinet på. Helt ok men inte någon av genrens bästa filmer.
Citera
2020-03-22, 17:33
Medlem
Adelaides avatar
En annan lite överskattad giallo enligt mig är What Have You Done To Solange?. Tyckte inte den var så spännande och motivet till morden var ganska förutsägbart. Den är inte usel, men jag kommer nog inte se den fler gånger.

Dock finns det en mycket fager dam med i filmen. En ung Claudia Butenuth hade jag inte tackat nej till en natt med.
Senast redigerad av Adelaide 2020-03-22 kl. 17:37.
Citera
2020-03-22, 17:37
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
En annan lite överskattad giallo enligt mig är What Have You Done To Solange?. Tyckte inte den var så spännande och motivet till morden var ganska förutsägbart. Den är inte usel, men jag kommer nog inte se den fler gånger.

Jag håller med. Många anser att den tillhör en av genrens bästa filmer. Den är hyfsad men inte så mycket mer. Lite halvtråkig cast enligt mig. Inget stort fan av Fabio Testi.
Citera
2020-03-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Plot of fear har jag inte sett. Jag har länge och väl tänkt att köpa Raro Videos utgåva av filmen och inte sett den p.g.a. den anledningen. Eli Wallach i en gialli kan aldrig gå fel.

Black Belly of the Tarantula är en gialli det går dussinet på. Helt ok men inte någon av genrens bästa filmer.

Håller med, manuset känns rätt bristfälligt i ''Black Belly of the Tarantula''. ''Plot of Fear'' skrevs tydligen om av bl.a Bernardino Zapponi, som skrev Deep Red tillsammans med Argento och det märks.

Citat:

Dock finns det en mycket fager dam med i filmen. En ung Claudia Butenuth hade jag inte tackat nej till en natt med.

''What Have You Done to Solange'' är rätt sömnig och tråkig ibland. Håller den ändå rätt högt p.g.a det var en av de första jag såg inom genren, samt att den faktiskt är rätt vacker med tanke på musiken och fotot, i min mening.

''What Have They Done to Your Daughters'' är det betydligt mycket mer fart i.
Senast redigerad av sovandehalsar 2020-03-22 kl. 18:00.
Citera
2020-04-08, 21:00
Bannlyst
Lucio Fulci är min husgud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här