Citat:
Ursprungligen postat av resievil
asså, jag tycker rafa började spela mer offensivt när han förlorade mot söderling 2009. titta på rafa 2010 fo, han är brutal där.
det är så sjukt att rafa har 13 raka mot en top 10 spelare som berdych.
apropå finalen imorn. rafa kmr skämma ut fed.
Ja det gjorde han men han spelar ännu mer offensivt nu. I alla fall av det jag har sett. Har inte sett alla hans matcher sedan comebacken.
Det är inte så ovanligt att ha så många segrar i rad mot en spelare om man är i Rafa's kaliber. Det är förmodligen hans spelstil som inte passar Berdych, ungefär som Federer vs Söderling, samma sak där. Federer har krossande facit emot många bra spelare, som t.ex Roddick, Youzhny, Ferrer osv. Nadal har det emot många också, Ferrer, Almagro, Berdych osv. Den stora fördelen Nadal har i sitt spel är att han är den bästa returernaren och har den bästa defensiven, han har minst problem av alla i världen emot storservare. Sen tar man en spelare som Davydenko, han trivs verkligen emot Nadal. Tar man bort matcherna som har spelats efter att Davydenko har blivit sämre så har han jämn statistik emot Nadal. Så det är olika spelstilar som passar olika spelare helt enkelt. Sen om man som t.ex i Davydenko's fall trivs att spela och vet att man har en chans så blir man extra taggad och då viker man inte ner sig. Det kan inte Ferrer, han viker nästan alltid ner sig emot Nadal. En spelare som Gulbis t.ex trivs också att spela mot Nadal. Hade han bara varit lite smartare så hade han säkert haft en eller kanske till och mer två segrar över honom. Nadal gav Gulbis lite råd på presskonferensen efter deras senaste match, vilket jag tycker var klockrent