2013-05-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Så efter att ha varit "skadad" i 7 månader kommer Nadal tillbaka och går till final i sina 8 första turneringar han ställer upp i

Detta osar katt...

Ja men det har varit grus bortsett från en turnering. Jag tror inte Rafa vinner någon mer titel i US Open faktiskt. Wimbledon kanske med tanke på hur upp och ner Djopkovic är och vilket handikapp Federer har i sin backhand emot Nadal. Murray har skadeproblem. Inte omöjligt att Rafa tar dubbeln igen som han gjorde 2010.
Citera
2013-05-18, 20:25
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Så efter att ha varit "skadad" i 7 månader kommer Nadal tillbaka och går till final i sina 8 första turneringar han ställer upp i

Detta osar katt...

När han spelade sin första tävling hade han redan tränat flera månader. Han skulle egentligen ha spelat Australian Open men drog sig ur pga något virus.

Hur som helst såg han duktigt rostig ut första två tävlingarna, det var först i Acapulco han började spela hyfsat.
Citera
2013-05-18, 20:31
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tror inte Rafa vinner någon mer titel i US Open faktiskt. Wimbledon kanske med tanke på hur upp och ner Djopkovic är och vilket handikapp Federer har i sin backhand emot Nadal. Murray har skadeproblem. Inte omöjligt att Rafa tar dubbeln igen som han gjorde 2010.

Varför skulle han inte kunna vinna USO? Du har ju precis radat upp övriga tre spelares svagheter.
Citera
2013-05-18, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Varför skulle han inte kunna vinna USO? Du har ju precis radat upp övriga tre spelares svagheter.

Jag har väl aldrig påstått att han inte kan. Jag sa att jag inte tror att han kommer att göra det. Den turneringen passar honom inte lika bra som de andra. Snabbare underlag där och Djokovic och Federer är väldigt bra där. På snabbare HC så har Federer inte lika stora problem med Nadal. Hans forehand blir inte lika jobbig för honom då. Dessutom så spelas USO lite senare och frågan är hur mycket Nadals knä klarar (att han inte skulle ha problem med knät som vissa insinuerar tror jag inte på överhuvudtaget). Nadal spelar alltid lite sämre senare på säsongen, dock så brukar USO klara sig men knäet blir inte bättre ju mer han spelar.

Dock så spelar Nadal mycket mer offensivt nu än vad jag har sett tidigare, det är medvetet för att han vill förlänga karriären tror jag, fler misstag kommer han att göra men frågan är om han inte blir bättre av det ändå. Det är kul att se i alla fall. Jag gillar när spelare anpassar sig efter situationen.
Senast redigerad av terribilis 2013-05-18 kl. 21:04.
Citera
2013-05-18, 22:34
Medlem
Citat:
Dock så spelar Nadal mycket mer offensivt nu än vad jag har sett tidigare
asså, jag tycker rafa började spela mer offensivt när han förlorade mot söderling 2009. titta på rafa 2010 fo, han är brutal där.

det är så sjukt att rafa har 13 raka mot en top 10 spelare som berdych.

apropå finalen imorn. rafa kmr skämma ut fed.
Senast redigerad av resievil 2013-05-18 kl. 22:38.
Citera
2013-05-18, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av resievil
asså, jag tycker rafa började spela mer offensivt när han förlorade mot söderling 2009. titta på rafa 2010 fo, han är brutal där.

det är så sjukt att rafa har 13 raka mot en top 10 spelare som berdych.

apropå finalen imorn. rafa kmr skämma ut fed.

Ja det gjorde han men han spelar ännu mer offensivt nu. I alla fall av det jag har sett. Har inte sett alla hans matcher sedan comebacken.

Det är inte så ovanligt att ha så många segrar i rad mot en spelare om man är i Rafa's kaliber. Det är förmodligen hans spelstil som inte passar Berdych, ungefär som Federer vs Söderling, samma sak där. Federer har krossande facit emot många bra spelare, som t.ex Roddick, Youzhny, Ferrer osv. Nadal har det emot många också, Ferrer, Almagro, Berdych osv. Den stora fördelen Nadal har i sitt spel är att han är den bästa returernaren och har den bästa defensiven, han har minst problem av alla i världen emot storservare. Sen tar man en spelare som Davydenko, han trivs verkligen emot Nadal. Tar man bort matcherna som har spelats efter att Davydenko har blivit sämre så har han jämn statistik emot Nadal. Så det är olika spelstilar som passar olika spelare helt enkelt. Sen om man som t.ex i Davydenko's fall trivs att spela och vet att man har en chans så blir man extra taggad och då viker man inte ner sig. Det kan inte Ferrer, han viker nästan alltid ner sig emot Nadal. En spelare som Gulbis t.ex trivs också att spela mot Nadal. Hade han bara varit lite smartare så hade han säkert haft en eller kanske till och mer två segrar över honom. Nadal gav Gulbis lite råd på presskonferensen efter deras senaste match, vilket jag tycker var klockrent
Senast redigerad av terribilis 2013-05-18 kl. 23:40.
Citera
2013-05-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ja det gjorde han men han spelar ännu mer offensivt nu. I alla fall av det jag har sett. Har inte sett alla hans matcher sedan comebacken.

Det är inte så ovanligt att ha så många segrar i rad mot en spelare om man är i Rafa's kaliber. Det är förmodligen hans spelstil som inte passar Berdych, ungefär som Federer vs Söderling, samma sak där. Federer har krossande facit emot många bra spelare, som t.ex Roddick, Youzhny, Ferrer osv. Nadal har det emot många också, Ferrer, Almagro, Berdych osv. Den stora fördelen Nadal har i sitt spel är att han är den bästa returernaren och har den bästa defensiven, han har minst problem av alla i världen emot storservare. Sen tar man en spelare som Davydenko, han trivs verkligen emot Nadal. Tar man bort matcherna som har spelats efter att Davydenko har blivit sämre så har han jämn statistik emot Nadal. Så det är olika spelstilar som passar olika spelare helt enkelt. Sen om man som t.ex i Davydenko's fall trivs att spela och vet att man har en chans så blir man extra taggad och då viker man inte ner sig. Det kan inte Ferrer, han viker nästan alltid ner sig emot Nadal. En spelare som Gulbis t.ex trivs också att spela mot Nadal. Hade han bara varit lite smartare så hade han säkert haft en eller kanske till och mer två segrar över honom. Nadal gav Gulbis lite råd på presskonferensen efter deras senaste match, vilket jag tycker var klockrent
vilken jävla statistik fed har mot davydenko, 19-2. visste inte att det var så brutalt
Citera
2013-05-19, 00:06
Medlem
Citat:
vilken jävla statistik fed har mot davydenko, 19-2. visste inte att det var så brutalt

Ja, men hans två vinster var väldigt bra. Tyvärr lyckades han aldrig riktigt i grand slam-turneringarna, synd då han var en mycket sevärd spelare. Han lyckades ju i alla fall ta hem slutspelet en gång, tyvärr har han aldrig kommit tillbaka riktigt efter den skadan han drog på sig den vintern. Han borde lägga ner proffskarriären nu när han är i ungefär samma situation som Roddick var, tycker jag. Fast han kanske skiter i statistik och tycker det är kul att spela.

Eller han har ju sagt att han siktar på toppen igen, tyvärr kommer han nog aldrig nå dit igen, två säsonger till tror jag det blir för honom, kanske mindre om det går sämre.
Citera
2013-05-19, 00:25
Medlem
fed måste ha haft sin enklaste lottning genom tiderna i masters sammanhang i denna rome turnering. han är i final och har mött 1 bra spelare simon.
Citera
2013-05-19, 02:45
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
fed måste ha haft sin enklaste lottning genom tiderna i masters sammanhang i denna rome turnering. han är i final och har mött 1 bra spelare simon.

Och då är du ändå snäll som kallar Simon bra...

När Djokovic vann Rom 2008 mötte han ingen spelare på topp 20 och i både kvartsfinal och semifinal var motståndarna skadade och gav upp.
Senast redigerad av Bjurra 2013-05-19 kl. 02:56.
Citera
2013-05-19, 10:51
Medlem
Men ge er nu. Man ska vinna oavsett vem man möter. Man kan lika gärna åka ut mot lägre rankade spelare om man inte spelar bra. Det händer alla. Visst lottningen blev bra för Federer då Murray och Del Potro försvann.

Men att säga att Simon inte skulle vara bra är riktigt struntprat. Den snubben slog Federer två gånger 2008(!) Det är en spelare Federer har haft problem med alltså och då går han in och ger honom en tennislektion. Janowicz är en klurig spelare i och med att han har så bra serve, där går Federer in och taktiskt spelar ut honom. Visst han hade kunnat göra som Djokovic och spela lite bra och sedan ta en mental fikarast och förlora. Men inte då, han manövrerade ut Janowicz på ett mycket intelligent sätt. Matchen mot Paire såg jag inte men att påstå att han inte är bra är rent nonsens, den snubben har haft en kanonsäsong hittills i år.

Bra lottning? Svar ja. Spelar det roll? Nej, han är i final. Jag ser inte någon som har klagat alla de gånger Murray fått gynnsamma lottningar fram till semifinal i grand slam-turneringar. Och det är ganska många gånger det.

Det har hänt många gånger förr och kommer att hända många gånger igen. Det är vad man vinner som spelar roll och inte vem man vinner emot.

Jag tror det kan bli en riktigt bra final, kul med Nadal/Federer i final igen, det var ett tag sedan.

Federer har absolut noll press på sig. Det finns bara vid ett tillfälle då Federer kan vara så nederlagstippad som han är nu och det är just om han möter Nadal i en grusmatch. Hade jag varit honom så hade jag bara försökt spela så offensivt som möjligt och hoppas på att jag har en bra dag. Hellre förlust med 6-1, 6-1 än att förlora 6-4, 6-4 och spela på ett sätt som inte har någon potential. Han har absolut ingenting att förlora i denna match.
Senast redigerad av terribilis 2013-05-19 kl. 11:05.
Citera
2013-05-19, 11:59
Medlem
Citat:
Federer har absolut noll press på sig. Det finns bara vid ett tillfälle då Federer kan vara så nederlagstippad som han är nu och det är just om han möter Nadal i en grusmatch. Hade jag varit honom så hade jag bara försökt spela så offensivt som möjligt och hoppas på att jag har en bra dag. Hellre förlust med 6-1, 6-1 än att förlora 6-4, 6-4 och spela på ett sätt som inte har någon potential. Han har absolut ingenting att förlora i denna match.
vad menar du att han har noll press på sig? legenden har 0 titlar iår, då borde man ha press på sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in