2016-05-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Nja, beror på vad man menar med bra. Topp 100- ja sannolikt. Topp 50-, kanske vid enstaka tillfällen. Topp 20-, osannolikt. Bästa grand slam resultat i karriären, tredje eller fjärde omgången.
Det är vad jag tror.

Vi tror ungefär likadant.

Viktigt att du nämner det där med vad man menar med "bra" också. Man ska ha klart för sig att han redan är en väldigt bra spelare, han ligger knappt utanför topp100 nu och har vunnit två challengers och lyckats kvala in till fyra grand slams, det gör man inte om man inte är en väldigt bra spelare.

Kommer han blir bra som svensk spelare ur ett historiskt perspektiv? Nej sannolikt inte. Sverige har haft tre världsettor i singel. Tycker lite synd om honom (och alla andra svenska spelare) faktiskt då han som svensk alltid kommer att bli jämförd med andra svenska spelare, som är några av de största idrottmännen i historien.

Detta hindrar givetvis inte Ymer från att lyckas eller att få uppmärksamhet, men det gör att han troligtvis aldrig kommer att bli betraktad som en stor svensk spelare.
Citera
2016-05-18, 15:02
Medlem
Jo, får hålla med. Blir han en stadig ATP-spelare då är det "bra". Jag tror det är viktigt för tennisen i stort att ha minst en spelare på den nivån, som kan sälja hemmaturneringar, vara ett fixnamn för DC-matcher m.m. Det hjälper återväxten, som är minst lika viktig, vi vill ju inte ha ett nytt glapp efter Ymer-bröderna(om nu Mikael kommer upp på Elias nivå snart, jag tror det).

Ger Elias 95% chans på topp100(han är ett turneringsresultat ifrån just nu så).. Runt 50% chans på topp50 ger jag honom nog ändå, spelet begränsar honom lite men runt den nivån är det fortfarande jämnheten som styr. Är man topp50 kan man lika gärna vara 30 en kortare stund, men topp20-chanserna är lägre, det blir en annan poängplatå och kräver en massa mer av spelaren. Elias har en del i sig men kommer troligtvis inte nå en sån nivå åtminstone innan 25. Hans spelstil borde vara som bäst runt 27-28, så det handlar det om han lägger ner jobbet som krävs och håller sig skadefri. Vi snackar nog om 10-15% chans som mest att han ska bli en sådan spelare som hugger högt i Masters och Grand Slams.

Lindell-Albot 1-6, 5-7. Ingen ny kvalsuccé i år. Ymer ska upp ganska snart.
Citera
2016-05-18, 16:35
Medlem
Elias nere 2-6, 1-1 med regnavbrott nu. Tror det regnat hela matchen, oklart om det påverkat men han måste helt klart tända till nu.
Citera
2016-05-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Elias nere 2-6, 1-1 med regnavbrott nu. Tror det regnat hela matchen, oklart om det påverkat men han måste helt klart tända till nu.

Fattas väl bara han förlorar den där, då tror jag att jag lägger ner tennisen för ett tag faktiskt, känns bortkastat,finns nå annat man kan göra på den tiden, när och om han når topp 100 kan man börja följa igen.

edit: ser inte så bra ut vädermässigt, blir nog inge mer spel idag sen ser det ut regna fram till 15 imorgon iallafall.
Senast redigerad av pederN 2016-05-18 kl. 18:59.
Citera
2016-05-18, 20:21
Medlem
SÅ jäävla dåligt, nej nu skiter jag i det här.
Citera
2016-05-18, 20:24
Medlem
Och själv pratar Ymer om topp 50 samtidigt som han förlorar mot Donati,man börjar ju må dåligt http://www.rolandgarros.com/en_FR/news/articles/2016-05-17/ymer_prepared_to_play_long_game.html
Citera
2016-05-18, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Och själv pratar Ymer om topp 50 samtidigt som han förlorar mot Donati,man börjar ju må dåligt http://www.rolandgarros.com/en_FR/news/articles/2016-05-17/ymer_prepared_to_play_long_game.html

Känns som att fokus ligger helt fel. Ranking är inget man ska lägga fokus alls på, det kommer ju automatiskt om man vinner matcher.
Citera
2016-05-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Känns som att fokus ligger helt fel. Ranking är inget man ska lägga fokus alls på, det kommer ju automatiskt om man vinner matcher.

Skiter fullständigt i det faktiskt, du har haft rätt hela tiden verkar det som, ska lägga tennisracket på hyllan nu, vill inte se en tennisboll i mitt liv mer ,helt seriöst .
Edit: det jag är mest förundrad över är hur sverige kan ha tappat nå så enormt, lär ju inte få fram en topp 10 spelare under min livstid iallafall , verkar ju dessvärre va samma utveckling i andra sporter, fotboll var vi ju rätt bra i en gång i tiden , nu typ sämst, friidrott var vi bra i ett tag, nu sämst, skidor var vi bra i nu leker norrmännen med oss, vet inte har sverige hamnat i någon kollektiv kollaps eller vad.
Senast redigerad av pederN 2016-05-18 kl. 21:00.
Citera
2016-05-18, 21:02
Medlem
Ymer hade break upp 1-0 och 2-1 i avgörande men av det man kunde följa på livescoren hade han riktigt stora problem att få enkla bollar bakom serven. Donati servade för matchen redan vid 5-3 och Ymer räddade en matchboll vid 5-4. Läser lite olika rapporter om matchen i sig, vissa säger att Donati spelade väldigt bra medan andra påstår att Ymer slog bort sig själv. Många dubbelfel idag, säkerligen pga. att han vann så fruktansvärt lite bakom andraserven och börja ta risker. Den stora boven blir ändå att han förlorade första set med 2-6, det är inte bra nog. Men jag vill inte säga för mycket om en match jag inte sett.
Citera
2016-05-18, 21:07
Medlem
Citat:
Ymer hade break upp 1-0 och 2-1 i avgörande men av det man kunde följa på livescoren hade han riktigt stora problem att få enkla bollar bakom serven. Donati servade för matchen redan vid 5-3 och Ymer räddade en matchboll vid 5-4. Läser lite olika rapporter om matchen i sig, vissa säger att Donati spelade väldigt bra medan andra påstår att Ymer slog bort sig själv. Många dubbelfel idag, säkerligen pga. att han vann så fruktansvärt lite bakom andraserven och börja ta risker. Den stora boven blir ändå att han förlorade första set med 2-6, det är inte bra nog. Men jag vill inte säga för mycket om en match jag inte sett.

Faktiskt bryr jag mig inte hur Donati spelade , han är rankad 270, knappt han hittar av en tennisboll :P
Citera
2016-05-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Faktiskt bryr jag mig inte hur Donati spelade , han är rankad 270, knappt han hittar av en tennisboll :P

Dock närmare 150 i slutet av förra sommaren och 180 så sent som i december. Och är bara ett år äldre än Ymer. Ingen bra sådan(finns det?), men spontant inte heller Elias sämsta förlust. Jag vill inte överreagera bara för att det är slam-kval, i praktiken är det inte mer värt än poängen som står på spel varje vecka i challengers.
Citera
2016-05-18, 21:14
Medlem
Citat:
Dock närmare 150 i slutet av förra sommaren och 180 så sent som i december. Och är bara ett år äldre än Ymer. Ingen bra sådan(finns det?), men spontant inte heller Elias sämsta förlust. Jag vill inte överreagera bara för att det är slam-kval, i praktiken är det inte mer värt än poängen som står på spel varje vecka i challengers.

Nej,men det är ju lite komiskt att Elias tror han kan bli topp 50, tror han verkligen han kan höja sig den enorma nivå som krävs? jag menar han har ju problem på Challenger nivå fortfarande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in