2012-08-04, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Tror inte jag heller. Federer har sagt att han vill att hans ungar ska se få se honom spela. Det borde vara tillräckligt med motivation för att hålla på några år till. En förutsättning är att han får vara skadefri. Kanske kan han följa i Agassis fotspår och joina klubben som vunnit samtliga GS + OS. Om han fortsätter i 5 år till (speciellt på den höga nivån) tror jag dock är mindre sannolikt. Agassi hade säkert för övrigt fortsatt några år till om det inte vore för den skada han drogs med 2006 och närmat sig Connors.

Federer har tydligen redan sagt att han kan tänka sig ett OS till.

Men han har fortfarande en del rekord han kan slå, antal singeltitlar, McEnroe kommer han att slå eftersom att han inte kommer att sluta efter OS och jag tror även att han vill slå Lendl, vilket jag också tror är möjligt, med tanke på hur bra han spelar. Han drygar alltså ut sin position som världsetta idag, ganska imponerande. Ser dåligt ut för Djokovic med hans poäng att försvara och den formen han har, inte riktigt lika vass som förra året.
Citera
2012-08-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Hoppas att han tar Federer faktiskt, ville helst att Del Potro skulle vinna idag, men det gick inte. Tycker Federer spelade under sin förmåga idag, men som den mästare han är så klarade han sig ändå, vilket är det som gör honom till den fantastiska spelare han är. Hade dock varit roligare om Del Potro som spelade sitt bästa på mycket länge hade vunnit, han gav verkligen allt, var roligt att se honom slänga sig och ta volley

Spelar Federer som han gjorde idag så tror jag Murray vinner dock, han är för bollsnål. Fast som sagt man vet aldrig med Federer, han är trots allt den spelare som har den högsta nivån på detta underlag om han kommer upp i sitt max, men han behöver nog vara säkrare i sitt attackspel än vad han var idag, han missade väldigt ovanligt mycket, till och med enkla (för honom) volleys, tror det blir svårare mot en bollsnål spelare som Murray om han slarvar så. Det som verkar bra för Federer är att han spelar väldigt bra från backhandsidan, det gjorde han under Wimbledon också, blev förvånad hur lite han missade där.

Det blir väldigt intressant att se. Spelar Federer på samma sätt som mot Del Potro, samtidigt som Murray behåller den klass han uppvisade mot Djokovic, så kan det mycket väl bli en brittisk guldmedalj. Detta förutsätter dock att Federer inte får ut allt av sin forehand som han vanligtvis får, för det som höll kvar honom i matchen mot Del Potro var som du nämnde hans backhand. Men jag tror att matchen kommer vara väldigt öppen. Federer har äntligen chansen nu i och med en final och Murray är en spelare som inte har ett mentalt övertag mot honom.

Citat:
Federer har tydligen redan sagt att han kan tänka sig ett OS till.

Men han har fortfarande en del rekord han kan slå, antal singeltitlar, McEnroe kommer han att slå eftersom att han inte kommer att sluta efter OS och jag tror även att han vill slå Lendl, vilket jag också tror är möjligt, med tanke på hur bra han spelar. Han drygar alltså ut sin position som världsetta idag, ganska imponerande. Ser dåligt ut för Djokovic med hans poäng att försvara och den formen han har, inte riktigt lika vass som förra året.

Det fantastiska är hur Federer vid snart 31 års ålder ser ut att vara i samma fina fysiska form som för 4-5 år sedan. Man ser honom oftast inte röra sig mycket i sidled under dueller då han lyckas diktera spelet väl. Inte nog med hur han vanligtvis har en spelstil som oftast "sparar" på krafterna. Jag måste dock erkänna att jag tvivlade på Federers mentala styrka under förra året. Matcherna mot Djokovic som han hade i händerna, men förlorade, uppfattade jag som en början till en nedgång. Att hungern och motivationen inte existerade i lika stor grad, samt att han inte hade den mentala kylan att kunna avsluta matcherna, vilket han hade problem med under förra året.
Citera
2012-08-04, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troxie
Det blir väldigt intressant att se. Spelar Federer på samma sätt som mot Del Potro, samtidigt som Murray behåller den klass han uppvisade mot Djokovic, så kan det mycket väl bli en brittisk guldmedalj. Detta förutsätter dock att Federer inte får ut allt av sin forehand som han vanligtvis får, för det som höll kvar honom i matchen mot Del Potro var som du nämnde hans backhand. Men jag tror att matchen kommer vara väldigt öppen. Federer har äntligen chansen nu i och med en final och Murray är en spelare som inte har ett mentalt övertag mot honom.

Det fantastiska är hur Federer vid snart 31 års ålder ser ut att vara i samma fina fysiska form som för 4-5 år sedan. Man ser honom oftast inte röra sig mycket i sidled under dueller då han lyckas diktera spelet väl. Inte nog med hur han vanligtvis har en spelstil som oftast "sparar" på krafterna. Jag måste dock erkänna att jag tvivlade på Federers mentala styrka under förra året. Matcherna mot Djokovic som han hade i händerna, men förlorade, uppfattade jag som en början till en nedgång. Att hungern och motivationen inte existerade i lika stor grad, samt att han inte hade den mentala kylan att kunna avsluta matcherna, vilket han hade problem med under förra året.

Skulle inte förvåna mig om Murray vinner bara för att det inte är en grand slam och bäst av tre istället för bäst av fem

Tror det blir en tuff match, tror på en ännu tuffare match än i Wimbledon-finalen.

Angående Federer's mentala styrka, den har jag aldrig tvivlat på, dock så tror jag ändå att Djokovic har et mentalt övertag på Federer. Tycker Djokovic är starkast mentalt, men nu har han ej den bästa formen, den har Federer och Murray just nu.

Men om Federer skulle hamna i samma läge igen och Djokovic skulle rädda en eller två matchbollar så tror jag det skulle bli riktigt tufft för Federer mentalt, med det sagt så kan han mycket väl bryta trenden och vinna ändå, trots tappade matchbollar.

Förhoppningsvis så har han lärt sig att han ska ge fan i att serva så Djokovic får vinklar, dumt att serva så mot en så bra returernare som Djokovic på en mathcboll. Jag tycker att kroppsservar är så sjukt underskattat. Inte alltid bäst att försöka slå äss.

Federer har lärt sig att han ska spela mer aggressivt och inte vara så passiv som han har varit genom hela 2010 och nästan hela 2011. Förhoppningsvis så fortsätter han på detta vis.
Senast redigerad av terribilis 2012-08-04 kl. 12:38.
Citera
2012-08-04, 14:24
Medlem
Mich13s avatar
Vad tror vi om damfinalen idag då? Har Sharapova någon chans mot Serena som kört över allt och alla hittills?

Lite stolt över att jag tippade Murray mot Djokovic och finalen känns helt öppen på förhand.
Citera
2012-08-04, 15:13
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Angående Federer's mentala styrka, den har jag aldrig tvivlat på, dock så tror jag ändå att Djokovic har et mentalt övertag på Federer. Tycker Djokovic är starkast mentalt, men nu har han ej den bästa formen, den har Federer och Murray just nu.

Tycker Nadal är den av Big 4 som är starkast mentalt. Grymt vilket övertag han har på t.ex. Federer. Håller med om att Djokovic har ett mentalt övertag på Federer. Det ska mycket till om schweizaren ska vinna på annat underlag än gräs. Tror inte han har en seger mot Djokovic på hardcourt sedan 2010. Två raka förluster på grus.

Som jag ser på saken är Djokovic den klart bästa hardcourt-spelaren. Visst är han allround också (man når inte så högt på rankingen annars) men han får ut mest av sitt spel på lite långsammare hardcourt som den i AO. I mina ögon är han rätt stor favorit i US Open.
Senast redigerad av Castlevania 2012-08-04 kl. 15:15.
Citera
2012-08-04, 15:22
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Vad tror vi om damfinalen idag då? Har Sharapova någon chans mot Serena som kört över allt och alla hittills?

Lite stolt över att jag tippade Murray mot Djokovic och finalen känns helt öppen på förhand.

Upp till Williams. Spelar hon som hon gjort tidigare ska ingen kunna hota henne. Inte Skrikapova iaf.
Citera
2012-08-04, 15:37
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Upp till Williams. Spelar hon som hon gjort tidigare ska ingen kunna hota henne. Inte Skrikapova iaf.

Utskåpning hittills... man ska inte jämföra och jag är den första att erkänna att jämförelsen är löjlig med hur skulle Serena stå sig mot en herrspelare. En hygglig alltså. En bra skulle få henne att springa över hela banan. Serven är ju enorm och grundslagen är inte att leka med heller.
Citera
2012-08-04, 16:08
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mich13
Utskåpning hittills... man ska inte jämföra och jag är den första att erkänna att jämförelsen är löjlig med hur skulle Serena stå sig mot en herrspelare. En hygglig alltså. En bra skulle få henne att springa över hela banan. Serven är ju enorm och grundslagen är inte att leka med heller.

Imponerande av Williams men samtidigt svagt att ingen dam kan matcha henne (åtminstone bättre). Det har inte kommit fram nån ny Henin som ger henne en match.

Jag tror hon skulle vara tämligen chanslös mot random herrspelare på ATP/Challenger/Future nivå osv. Möjligt att det skulle bli jämnare mot en yngre junior som inte utvecklat sin fysik fullt ut.
Senast redigerad av Castlevania 2012-08-04 kl. 16:11.
Citera
2012-08-04, 16:35
Medlem
Citat:
Skulle inte förvåna mig om Murray vinner bara för att det inte är en grand slam och bäst av tre istället för bäst av fem

Tror det blir en tuff match, tror på en ännu tuffare match än i Wimbledon-finalen.

Men om Federer skulle hamna i samma läge igen och Djokovic skulle rädda en eller två matchbollar så tror jag det skulle bli riktigt tufft för Federer mentalt, med det sagt så kan han mycket väl bryta trenden och vinna ändå, trots tappade matchbollar.

Förhoppningsvis så har han lärt sig att han ska ge fan i att serva så Djokovic får vinklar, dumt att serva så mot en så bra returernare som Djokovic på en mathcboll. Jag tycker att kroppsservar är så sjukt underskattat. Inte alltid bäst att försöka slå äss.

Federer har lärt sig att han ska spela mer aggressivt och inte vara så passiv som han har varit genom hela 2010 och nästan hela 2011. Förhoppningsvis så fortsätter han på detta vis.

Det vore väl något? Murray som ännu inte vunnit en GS vinner OS på hemmaplan. Det är väl om något den perfekta berättelsen för britterna som alltför oftast lider av hybris i stora sportsammanhang, i synnerhet fotboll. Men det existerar nog inte alls i samma grad beträffande andra sporter.

Jag hade väl efter förra året svårt att se hur Federer skulle klara av den mentala biten mot Djokovic, men jag motbevisades i år från Wimbledon, där jag dessvärre inte såg matchen. Hur var den förresten?

Absolut, det håller jag med dig om. Djokovic är en så otroligt bra returernare att kroppservar fungerat bättre vid tighta situationer. I synnerhet när det gäller matchbollar.
Citera
2012-08-04, 17:00
Medlem
Citat:
Imponerande av Williams men samtidigt svagt att ingen dam kan matcha henne (åtminstone bättre). Det har inte kommit fram nån ny Henin som ger henne en match.

Jag tror hon skulle vara tämligen chanslös mot random herrspelare på ATP/Challenger/Future nivå osv. Möjligt att det skulle bli jämnare mot en yngre junior som inte utvecklat sin fysik fullt ut.
På hardcourt kunde hon mycket väl kunna ställa till problem för många, inte på grus.
Citera
2012-08-04, 17:04
Medlem
Citat:
Tycker Nadal är den av Big 4 som är starkast mentalt. Grymt vilket övertag han har på t.ex. Federer. Håller med om att Djokovic har ett mentalt övertag på Federer. Det ska mycket till om schweizaren ska vinna på annat underlag än gräs. Tror inte han har en seger mot Djokovic på hardcourt sedan 2010. Två raka förluster på grus.

Som jag ser på saken är Djokovic den klart bästa hardcourt-spelaren. Visst är han allround också (man når inte så högt på rankingen annars) men han får ut mest av sitt spel på lite långsammare hardcourt som den i AO. I mina ögon är han rätt stor favorit i US Open.

Vi får avvakta och se hur det ser ut i turneringarna innan USO. Jag väntar med att säga vem jag har som favorit där. Men om jag skulle säga idag (vilket är ganska oväsentligt) så skulle jag säga att Federer är favorit. Så som Djokovic har spelat den senaste månaden räcker aldrig till en för att ta hem USO, det är jag helt säker på. Med det sagt så tror jag att han kommer att blir bättre när det är dags.

Citat:

Helt chanslös skulle hon vara mot en spelare som är rankad runt 500 och inte är helt kass, mot en junior som inte spelat på ATP-nivå och inte slagit igenom så skulle hon vinna. Möjligtvis inte på grus så enkelt men på gräs så skulle hon nog göra det, såvida inte den junioren har spelat hela barndomen på gräs, då kanske han skulle ha en chans.
Citera
2012-08-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
På hardcourt kunde hon mycket väl kunna ställa till problem för många, inte på grus.

Tror du det, har du sett vilka spelare som är rankad från 300 och sämre. Tror du på allvar att hon skulle ha någon som helst chans mot Ryderstedt, han spelar ju på Challenger-nivå.

Jag är nämligen helt säker på att hon skulle vara chanslös. Tycker det är rätt löjligt att ens dra upp att hon skulle kunna ha en chans, vem det nu var som började.

Serena är en kvinna och hon ska tävla mot kvinnor, de andra får bli bättre helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in