Citat:
Ursprungligen postat av troxie
Det blir väldigt intressant att se. Spelar Federer på samma sätt som mot Del Potro, samtidigt som Murray behåller den klass han uppvisade mot Djokovic, så kan det mycket väl bli en brittisk guldmedalj. Detta förutsätter dock att Federer inte får ut allt av sin forehand som han vanligtvis får, för det som höll kvar honom i matchen mot Del Potro var som du nämnde hans backhand. Men jag tror att matchen kommer vara väldigt öppen. Federer har äntligen chansen nu i och med en final och Murray är en spelare som inte har ett mentalt övertag mot honom.
Det fantastiska är hur Federer vid snart 31 års ålder ser ut att vara i samma fina fysiska form som för 4-5 år sedan. Man ser honom oftast inte röra sig mycket i sidled under dueller då han lyckas diktera spelet väl. Inte nog med hur han vanligtvis har en spelstil som oftast "sparar" på krafterna. Jag måste dock erkänna att jag tvivlade på Federers mentala styrka under förra året. Matcherna mot Djokovic som han hade i händerna, men förlorade, uppfattade jag som en början till en nedgång. Att hungern och motivationen inte existerade i lika stor grad, samt att han inte hade den mentala kylan att kunna avsluta matcherna, vilket han hade problem med under förra året.
Skulle inte förvåna mig om Murray vinner bara för att det inte är en grand slam och bäst av tre istället för bäst av fem
Tror det blir en tuff match, tror på en ännu tuffare match än i Wimbledon-finalen.
Angående Federer's mentala styrka, den har jag aldrig tvivlat på, dock så tror jag ändå att Djokovic har et mentalt övertag på Federer. Tycker Djokovic är starkast mentalt, men nu har han ej den bästa formen, den har Federer och Murray just nu.
Men om Federer skulle hamna i samma läge igen och Djokovic skulle rädda en eller två matchbollar så tror jag det skulle bli riktigt tufft för Federer mentalt, med det sagt så kan han mycket väl bryta trenden och vinna ändå, trots tappade matchbollar.
Förhoppningsvis så har han lärt sig att han ska ge fan i att serva så Djokovic får vinklar, dumt att serva så mot en så bra returernare som Djokovic på en mathcboll. Jag tycker att kroppsservar är så sjukt underskattat. Inte alltid bäst att försöka slå äss.
Federer har lärt sig att han ska spela mer aggressivt och inte vara så passiv som han har varit genom hela 2010 och nästan hela 2011. Förhoppningsvis så fortsätter han på detta vis.