2013-01-25, 18:49
Medlem
johanjosefssons avatar
Ända sedan jag såg murray i OS har jag vetat att han är en latebloomer som nu äntligen får visa vilken stor spelare han är. Visste att Federer skulle få sånna otroliga problem mot honom! Murray är en sån som verkligen inte gör många misstag och jobbar hårt på varenda poäng. Och vilken serv killen har! Inte att han servar hårt, utan att han ser till att trycka ut motståndaren och dominera sin poäng. Spelare som Nadal är ju bättre på serv-ess och att skjuta hårt medan Murray aggressivt manövrerar ut sin motståndare.

Ska bli riktigt intressant att se hur det går mot "maskinen" och humörmänniskan Djokovic.
Citera
2013-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Ända sedan jag såg murray i OS har jag vetat att han är en latebloomer som nu äntligen får visa vilken stor spelare han är. Visste att Federer skulle få sånna otroliga problem mot honom! Murray är en sån som verkligen inte gör många misstag och jobbar hårt på varenda poäng. Och vilken serv killen har! Inte att han servar hårt, utan att han ser till att trycka ut motståndaren och dominera sin poäng. Spelare som Nadal är ju bättre på serv-ess och att skjuta hårt medan Murray aggressivt manövrerar ut sin motståndare.

Ska bli riktigt intressant att se hur det går mot "maskinen" och humörmänniskan Djokovic.

Jag håller med dig om det du säger angående utmanövrerandet. Har alltid gillat det med Murray, få spelare som kan slå så lösa rena vinnare som honom...

Personligen så tycker jag att Murray är den som har den högsta nivån just nu, han känns hungrigast av alla, vilket är logiskt då han har vunnit minst. Djokovic kommer aldrig bli så bra som han var första halvan av 2011 igen, det var helt bisarrt. Däremot så är han den jämnaste spelaren i världen och har garanterat den högsta lägsta nivån. Ska Murray vinna så måste han spela sin bästa tennis, det känns som att Djokovic inte behöver spela sin bästa tennis för att kunna vinna.
Citera
2013-01-26, 11:12
Medlem
ME077s avatar
Hej,

Ber på förhand ursäkt för dum fråga. Vi är 8 stycken som ska köpa en gemensam 30-årspresent till en person som är väldigt tennisintresserad. Funderade (naivt upptäckte jag) på två biljetter till Wimbledon som present. Jag kollade snabbt på Wimbledon´s hemsida och googlade lite. Om jag läste rätt kan man köa i flera timmar för minimal chans få biljetter på respektive matchdag. Alternativt kan man betala 30 000 -100 000 kr för biljetter på nätet. Ingen av alternativen är bra... (Vår budget är 10 000 -15 000 kr).

Plan B är Swedish Open i Båstad men hittar ingen information om vilka som ska spela där i år.

Någon som har tips?
Citera
2013-01-26, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Hej,

Ber på förhand ursäkt för dum fråga. Vi är 8 stycken som ska köpa en gemensam 30-årspresent till en person som är väldigt tennisintresserad. Funderade (naivt upptäckte jag) på två biljetter till Wimbledon som present. Jag kollade snabbt på Wimbledon´s hemsida och googlade lite. Om jag läste rätt kan man köa i flera timmar för minimal chans få biljetter på respektive matchdag. Alternativt kan man betala 30 000 -100 000 kr för biljetter på nätet. Ingen av alternativen är bra... (Vår budget är 10 000 -15 000 kr).

Plan B är Swedish Open i Båstad men hittar ingen information om vilka som ska spela där i år.

Någon som har tips?

Serena Williams ska i alla fall spela där och det blir nog första och sista gången, om hon inte skadar sig dvs.

I herrklassen så brukar spelare som t.ex Ferrer, Almagro, Berdych vara med, så det kommer nog komma en del toppspelare.

Kolla vad det kostar att åka till Franska Öppna istället, det torde ju vara billigare än Wimbledon. Den turneringen avgörs i Maj/Juni.
Citera
2013-01-26, 14:36
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Hej,

Någon som har tips?

Det är nog inte klart än men förutom Serena så kan du nog förvänta dig
t.ex. Sofia Arvidsson, Johanna Larsson, kanske Ellen Algurin, Arantxa Rus,
möjligen även Caroline Wozniacki.
Citera
2013-01-26, 18:28
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahym
Tycker som många andra att man måste dra upp speeden lite spec i AO. Man vill ju se den som är bäst på att spela tennis vinna, inte den som har bäst kondition.

Det såg ut som det gick fortare i AO i år. Men det bästa vore ju förstås om de bytte till gräs. Mer tennis borde spelas på gräs. Alldeles för lite grästurneringar helt enkelt. De få som finns före Wimbledon har dessutom för låg status.

I och med att spelet blivit långsammare ställs det högre krav på fysik och kondition. Toppspelarna har inte råd att slarva det minsta lilla.

Men visst är det tråkigt att det blivit så enformigt spel från baslinjen. Det är ju de olika spelstilarna som möts som gör tenns intressant och sevärt.
Citera
2013-01-26, 19:22
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Hej,

Någon som har tips?

Jag skulle precis som någon i tråden redan gjort föreslå Franska Öppna istället. Dels är det en förbannat rolig turnering, betydligt mer humana priser och en skönare atmosfär runtom.

Satsa på att boka dagspass till de tidigare dagarna, då kan man se brutalt mycket bra tennis!
Citera
2013-01-26, 19:37
Medlem
Citat:
Hej,

Någon som har tips?
Wimbledon är svindyrt, sen tillkommer boende och reskostnader i London. Köar man så övernattar man utomhus natten innan i kön.
Roland Garros är som sagt billigare, speciellt på dom mindre banorna första veckan.
Citera
2013-01-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Det såg ut som det gick fortare i AO i år. Men det bästa vore ju förstås om de bytte till gräs. Mer tennis borde spelas på gräs. Alldeles för lite grästurneringar helt enkelt. De få som finns före Wimbledon har dessutom för låg status.

I och med att spelet blivit långsammare ställs det högre krav på fysik och kondition. Toppspelarna har inte råd att slarva det minsta lilla.

Men visst är det tråkigt att det blivit så enformigt spel från baslinjen. Det är ju de olika spelstilarna som möts som gör tenns intressant och sevärt.

Jag tycker inte det ser ut att gå fortare.

Federer sa även efter sin match mot Raonic att deras tidigare möten var på snabbare underlag. De möttes på blåa gruset i Madrid, Indian Wells och på gräs i Halle, alla förra året.

Tror fortfarande att grand slam-turneringarna ligger i denna ordning med långsammast till snabbast, med långsamt räknas givetvis in hur högt bollen studsar.

AO
USO
WIM

Australian Open kommer nog inte gå tillbaka till gräs inom en snar framtid tyvärr. De har ju inte ens råd, eller så är det för snåla för att ens spela semifinalerna samma dag. Så de lär inte lägga ner den extra kostnaden på gräs. Vilket är synd, håller med dig helt och hållet, jag vill också se mer grästennis. Mindre maratonlöpare och mer bolltrollare.
Senast redigerad av terribilis 2013-01-26 kl. 20:01.
Citera
2013-01-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tycker inte det ser ut att gå fortare.

Federer sa även efter sin match mot Raonic att deras tidigare möten var på snabbare underlag. De möttes på blåa gruset i Madrid, Indian Wells och på gräs i Halle, alla förra året.

Tror fortfarande att grand slam-turneringarna ligger i denna ordning med långsammast till snabbast, med långsamt räknas givetvis in hur högt bollen studsar.

AO
USO
WIM

Australian Open kommer nog inte gå tillbaka till gräs inom en snar framtid tyvärr. De har ju inte ens råd, eller så är det för snåla för att ens spela semifinalerna samma dag. Så de lär inte lägga ner den extra kostnaden på gräs. Vilket är synd, håller med dig helt och hållet, jag vill också se mer grästennis. Mindre maratonlöpare och mer bolltrollare.
Nej, gräs är inte aktuellt tyvärr i Oz open, vore bättre för spelarnas hälsa, men det bryr man sig inte om.
Citera
2013-01-27, 02:33
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis

Nej, jag tror inte heller de kommer ändra tillbaka. Dels är det kostsamt. Sen blir det mindre långa dueller på gräs vilket arrangörerna till ha. De är skiträdda för servefester med SERVE-POÄNG. Som att utdragna defensiva maratondueller hela tiden skulle vara mer sevärt. Det är olika spelstilar man vill se mötas plus bolltrollare.

Synd att tennisens originalunderlag fått en så undanskymd roll. Många spelar bara en grästurnering om året i Wimbledon. Förturneringarna har för låg status, spelarna väljer hellre att träna.

Jänkarna brukar klaga på att det är långsamt spel. Dumt då att de inte bygger gräsbanor och arrangerar turneringar. Det skulle gynna deras spel. USA är förmodligen det land som lidit mest av förvandlingen till långsammare spel de senaste 10 åren. De skulle ALDRIG ha bytt ut gräset i USO i slutet av 70-talet. Sen var det bara en tidsfråga innan AO skulle följa efter, även om det dröjde 10 år.
Senast redigerad av Castlevania 2013-01-27 kl. 02:38.
Citera
2013-01-27, 12:37
Medlem
Det är en bra final just nu men är så trött på Andys ständigt dåliga humör trots att han spelar på topp!! Tror han helt seriöst att han ska vinna varje boll eller? Pete Sampras är härmed passerad i mitt tycke. Btw så jäkla gott att se Novak bröt hans serve just nu!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in