2010-05-16, 13:38
Medlem
moviemovies avatar
Bara jag som tycker att man borde göra Halle eller Queens till en ATP-1000? Reflekterade lite över detta när jag såg att Nadal vann sin 17e Masterstitel. Han har 3 tävlingar på grus som han år efter år vinner. Han är i särklass den bästa grusspelaren jag sett, kanske till och med den bästa genom tiderna.

Jag tror att de flesta vet att jag är ett Federer-fan. Så jag tycker att det är lite oturligt att han spelar i samma era som Nadal. På grus har det nästan varit omöjligt för honom att vinna titlar när Nadal är med i samma turnering. Annars tror jag att han skulle haft fler Masterstitlar i bagaget och befäst sin position som världens bästa tennisspelare genom tiderna.

Hardcourt är väl det underlaget som är mest jämt för alla spelare. Finns egentligen ingen som är överlägsen där. Så att det är flest Masters på det underlaget är bara bra. Men som sagt, gärna ta bort en grus och lägga till en gräs.
Citera
2010-05-16, 14:25
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Bara jag som tycker att man borde göra Halle eller Queens till en ATP-1000? Reflekterade lite över detta när jag såg att Nadal vann sin 17e Masterstitel. Han har 3 tävlingar på grus som han år efter år vinner. Han är i särklass den bästa grusspelaren jag sett, kanske till och med den bästa genom tiderna.

Jag tror att de flesta vet att jag är ett Federer-fan. Så jag tycker att det är lite oturligt att han spelar i samma era som Nadal. På grus har det nästan varit omöjligt för honom att vinna titlar när Nadal är med i samma turnering. Annars tror jag att han skulle haft fler Masterstitlar i bagaget och befäst sin position som världens bästa tennisspelare genom tiderna.

Hardcourt är väl det underlaget som är mest jämt för alla spelare. Finns egentligen ingen som är överlägsen där. Så att det är flest Masters på det underlaget är bara bra. Men som sagt, gärna ta bort en grus och lägga till en gräs.

Kan faktiskt hålla med dig.
Jag har aldrig reflekterat över att det inte fanns nån 1000p-turnering på gräs, men nu när du nämner det så, är det faktiskt ganska tråkigt att det inte finns.
Spelet på gräs är så kul att se på och så annorlunda gentemot HD och grus.

Kanske kan göra en kampanj på nätet och få ATP att fixa en...hehe
Citera
2010-05-16, 17:21
Medlem
Personligen skulle jag vilja se en riktig grässäsong med två masters samt några 500 och ett par fler 250 turneringar på gräs.
Citera
2010-05-16, 17:54
Medlem
Citat:

Men om nu Nadal inte hade spelat, vilka spelare hade Federer då haft att mäta sig med? Om man ska kunna ta hans bedrifter på allvar så måste han ha framgångsrika spelare mot sig. Vid en gämförelse mellan Sampras och Federer framstår Federers motståndare som flugskit när man summerar deras sammalagda meriter.

Det är just Nadal som gör att Federers bedrifter kan tas på allvar, utan honom hade Federer eran varit en fars, tyvärr. Tänk dig själv om Roddick hade varit den mest meriterade spelaren Federer ställts mot på reguljär basis (just nu är han efter Nadal den mest meriterade), Roddick skulle inte ens komma in på topp tio bland Sampras motståndare.
Senast redigerad av Gincan 2010-05-16 kl. 17:56.
Citera
2010-05-16, 17:59
Medlem
Funkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Personligen skulle jag vilja se en riktig grässäsong med två masters samt några 500 och ett par fler 250 turneringar på gräs.

Problemet med gräs är att banorna är så sjukt krävande att göra i ordning och hålla efter. Kostar massa pengar att göra det och det är nog därför vi inte ser fler grästurneringar. Men självklart håller jag med dig. Det hade inte varit fel med iaf en Masters 1000 och ett par ATP 500 så det kunde bli några fler givna turneringar för de allra bästa. Som det är nu så är i stort sett grässäsongen bara Wimbledon och det är väldigt fattigt.

Jag tycker att man borde spela såhär.

Januari - Mars. Mest hardcourt. Flytta AO så den inte hamnar nästan först på året. Kanske andra och tredje veckan i Februari hade varit lagom. Lägg Miami och IW med en veckan mellanrum.

April - Maj. Mest grus. Tycker jag fungerar ganska bra men flytta en av Masters-turneringarna till Augusti istället. Nu kommer de bara pang pang pang och sedan är det över.

Juni - Juli. Mest gräs. Öka upp så att det blir minst tre 500-turneringar och minst en Masters 1000.

Augusti. Mest grus. Nu kommer den av de tre Masters-turneringarna som flyttades får våren.

September - November. Mest hardcourt. Splitta ett par veckor på Rogers cup och Cincinnati så att inte massa toppspelare tvingas tacka nej till en av dem pga att de är slitna. Avsluta med Mastersslutspelet.

December får väl vara spelledigt så att alla hinner handla sin julklappar.

Jag inser själv att det blir problem med antalet sommarmånader och att det troligtvis kommer bli stora problem med vädret i septembers turneringar i Nordamerika men tanken lockar fler grästurneringar lockar starkt.
Citera
2010-05-17, 02:19
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania

Liksom inom fotbollen är det vanligt med uppgjorda matcher bland italienska tennisspelare. Följande har åkt dit för "fixed matches" och/eller anklagas för att spela på matcher de själva eller andra medverkat i. Värst var Luzzi som hade bettat 273 gånger på 836 tennis matcher. Då är man spelberoende. Han dog senare i leukemi. Karma?

Han hade spelandet som hobby och spelade tripplar på fotboll och tennis i storleksordningen 10-25 euro. Det är knappast att vara spelberoende. Dock var det rätt korkat att inte hålla sig till fotbollen.

Värst av italienarna är ju superfixaren Volandri.
Senast redigerad av Bjurra 2010-05-17 kl. 02:26.
Citera
2010-05-17, 02:25
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Problemet med gräs är att banorna är så sjukt krävande att göra i ordning och hålla efter. Kostar massa pengar att göra det och det är nog därför vi inte ser fler grästurneringar. Men självklart håller jag med dig. Det hade inte varit fel med iaf en Masters 1000 och ett par ATP 500 så det kunde bli några fler givna turneringar för de allra bästa. Som det är nu så är i stort sett grässäsongen bara Wimbledon och det är väldigt fattigt.

Jag tycker att man borde spela såhär.

Januari - Mars. Mest hardcourt. Flytta AO så den inte hamnar nästan först på året. Kanske andra och tredje veckan i Februari hade varit lagom. Lägg Miami och IW med en veckan mellanrum.

April - Maj. Mest grus. Tycker jag fungerar ganska bra men flytta en av Masters-turneringarna till Augusti istället. Nu kommer de bara pang pang pang och sedan är det över.

Juni - Juli. Mest gräs. Öka upp så att det blir minst tre 500-turneringar och minst en Masters 1000.

Augusti. Mest grus. Nu kommer den av de tre Masters-turneringarna som flyttades får våren.

September - November. Mest hardcourt. Splitta ett par veckor på Rogers cup och Cincinnati så att inte massa toppspelare tvingas tacka nej till en av dem pga att de är slitna. Avsluta med Mastersslutspelet.

December får väl vara spelledigt så att alla hinner handla sin julklappar.

Jag inser själv att det blir problem med antalet sommarmånader och att det troligtvis kommer bli stora problem med vädret i septembers turneringar i Nordamerika men tanken lockar fler grästurneringar lockar starkt.

Gräs är ett konsigt underlag och får alldeles med tillräckligt utrymme på touren.

Att senarelägga Melbourne är känsligt ut publiksynpunkt. AO går under australiensarnas sommarlov och det är därför det är i princip fullsatt från dag ett.

Mellanrummet mellan IW och Miami för seedade spelare är ju redan 6 dagar. Fullt tillräckligt, framför allt med tanke på att de slopat 5 set i finalerna.

Att lägga in en grus-masters i uppladdningen inför USO funkar ej och kommer aldrig att hända.

Jag håller med om att det vore önskvärt med en vecka mellan Cincy och Canada Open.
Citera
2010-05-17, 02:27
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Bara jag som tycker att man borde göra Halle eller Queens till en ATP-1000?

Nej, det är inte bara du, det är många på menstennisforums som tycker samma sak.
Citera
2010-05-17, 09:24
Medlem
pirates avatar
Ja grattis till Nadal som igår blev historisk i.o.m sin 18:e vinst inom Masters.
Grabben är 23år och har ett par år kvar och kan nog komma upp i en bra siffra där.

Men vi ska absolut inte ta nåt ifrån Federer som verkar hitta tillbaka till sin form nu. Många härliga dueller igår under matchens gång.

Kul att se drömfinal mellan dessa två spelare igen.
Citera
2010-05-17, 16:27
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Men om nu Nadal inte hade spelat, vilka spelare hade Federer då haft att mäta sig med? Om man ska kunna ta hans bedrifter på allvar så måste han ha framgångsrika spelare mot sig. Vid en gämförelse mellan Sampras och Federer framstår Federers motståndare som flugskit när man summerar deras sammalagda meriter.

Konkurrensen bakom Federer och Nadal har varit på tok för klen de senaste åren. Tittar vi på topp 10 är det bara Djokovic, Del Potro och Roddick som lyckas vinna 1 GS vardera. Det hade varit kul att se hur Federer stått sig mot tidigare generationer spelare. Man ska komma ihåg att han sluppit möta olika spelstilar utan hans motståndare har nästan uteslutande spelat baslinjespel. Sampras som själv spelade väldigt vågat serve o volley spel stod sig bra mot diverse spelstilar. Federer har så gott som sluppit möta serve o volley spelare. Dessutom finns det en överdrivet stor respekt mot Federer. Många av hans motståndare tror inte på seger från början och viker ner sig alldeles för lätt. Det är också för snällt och vad hände med psykingar? Sluta vara som en svärmorsdröm på banan för i helvete!
YOU CANNOT BE SERIOUS. THAT BALL WAS ON THE LINE. YOU CANNOT BE SERIOUS!
Citera
2010-05-17, 19:25
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Konkurrensen bakom Federer och Nadal har varit på tok för klen de senaste åren. Tittar vi på topp 10 är det bara Djokovic, Del Potro och Roddick som lyckas vinna 1 GS vardera.

Det beror ju på att Fed och Nadal är så bra snarare än att konkurrensen är så svag. Hade Roddick haft sin bästa period 1997-2003 istället för 2003-2010 så är jag helt säker på att han hade vunnit 3-4 GS-titlar minst.

Om vi tar oss en historisk titt vad som krävdes för att vinna en GS i slutet av 90-talet och början av 00-talet:

Hewitts Wimbledonseger:

R128Jonas Bjorkman (SWE) 47 6-4, 7-5, 6-1
R64 Gregory Carraz (FRA) 168 6-4, 7-6(5), 6-2
R32 Julian Knowle (AUT) 95 6-2, 6-1, 6-3
R16 Mikhail Youzhny (RUS) 61 6-3, 6-3, 7-5
Q Sjeng Schalken (NED) 23 6-2, 6-2, 6-7(5), 1-6, 7-5
S Tim Henman (GBR) 5 7-5, 6-1, 7-5
W David Nalbandian (ARG) 32 6-1, 6-3, 6-2

Agassis AO-seger 2003:

R128 Brian Vahaly (USA) 93 W 7-5, 6-3, 6-3
R64 Hyung-Taik Lee (KOR) 67 W 6-1, 6-0, 6-0
R32 Nicolas Escude (FRA) 37 W 6-2, 3-6, 6-3, 6-4
R16 Guillermo Coria (ARG) 45 W 6-1, 3-1 RET
Q Sebastien Grosjean (FRA)16 W 6-3, 6-2, 6-2
S Wayne Ferreira (RSA) 39 W 6-2, 6-2, 6-3
W Rainer Schuettler (GER) 36 W 6-2, 6-2, 6-1

Agassis AO-seger 2001:

R128 Jiri Vanek (CZE) 78 W 6-0, 7-5, 6-3
R64 Paul Goldstein (USA) 80 W 6-1, 6-3, 6-1
R32 David Prinosil (GER) 39 W 7-6(11), 5-0 RET
R16 Andrew Ilie (AUS) 49 W 6-7(1), 6-3, 6-0, 6-3
Q Todd Martin (USA) 54 W 7-5, 6-3, 6-4
S Patrick Rafter (AUS) 15 W 7-5, 2-6, 6-7(5), 6-2, 6-3
W Arnaud Clement (FRA) 18 W 6-4, 6-2, 6-2

Thomas Johanssons AO-seger 2002:

R128 Jacobo Diaz (ESP) 89 W 6-1, 3-6, 7-6(2), 6-4
R64 Markus Hipfl (AUT) 75 W 6-4, 6-1, 6-4
R32 Younes El Aynaoui (MAR) 23 W 5-7, 6-2, 6-2, 6-4
R16 Adrian Voinea (ROU) 107 W 6-7(8), 6-2, 6-0, 6-4
Q Jonas Bjorkman (SWE) 64 W 6-0, 2-6, 6-3, 6-4
S Jiri Novak (CZE) 24 W 7-6(5), 0-6, 4-6, 6-3, 6-4
W Marat Safin (RUS) 11 W 3-6, 6-4, 6-4, 7-6(4)

Sampras Wimbledonseger 2000:

R128 Jiri Vanek (CZE) 80 W 6-4, 6-4, 6-2
R64 Karol Kucera (SVK) 44 W 7-6(9), 3-6, 6-3, 6-4
R32 Justin Gimelstob (USA) 99 W 2-6, 6-4, 6-2, 6-2
R16 Jonas Bjorkman (SWE) 78 W 6-3, 6-2, 7-5
Q Jan-Michael Gambill (USA) 56 W 6-4, 6-7(4), 6-4, 6-4
S Vladimir Voltchkov (BLR) 237 W 7-6(4), 6-2, 6-4
W Patrick Rafter (AUS) 21 W 6-7(10), 7-6(5), 6-4, 6-2
Senast redigerad av Bjurra 2010-05-17 kl. 19:29.
Citera
2010-05-17, 19:31
Medlem
Bjurras avatar
Jag tycker exemplen ovan visar rätt tydligt att konkurrensen är hårdare nu. Federer hade dominerat oavsett om han varit som bäst 1995, 2000 eller 2005. Sampras och Nadal får konkurrera om andraplatsen vilket dock är lite som att jämföra päron och äpplen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in