2011-10-07, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukukukusjkin
En intressant sak jag kom att tänka på är att i år är det första gången ända tillbaks till 1978 som det inte har varit en debutant i någon Grand Slam-final. Kanske lite nördfakta men nånting säger det tycker jag iaf.. Nästa nya åtminstone GSfinalist tippar jag Raonic, Ferrer är väl också inte helt omöjligt.

Intressant nördfakta där. Det hade jag aldrig kunnat tro. Väldigt konstigt faktiskt. Vet inte hur man ska tolka det riktigt, att toppen har blivit "för bra" eller om andra spelare har halkat efter? Känns mest som att topp4 just nu är det överlägset bästa topp4 någonsin i modern era.

Raonic, Tomic och kanske Ferrer i FÖ kan nog lyckas med en debut ganska snart, Ferrer ligger väl bäst till för nästa år, han har nog bara nästa år på sig annars tror jag han blir för gammal. Raonic och Tomic tror jag kommer nå final och/eller vinna inom en treårsperiod. Allt hänger dock på om Raonic får klara sig undan skador. Han kommer vara livsfarlig på gräs med sin serve tror jag. Tomic är ju redan bra på gräs. Jag hoppas att båda är i toppform till Wimbledon nästa år, för då kan det bli en rolig turnering. Federer kan fortfarande spela och Tsonga är bra nu. Skulle vara roligt att se en final mellan två spelare som spelar volley och ett effektivt grässpel, istället för en tråkig stönfinal som Djokovic - Nadal
Citera
2011-10-07, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Intressant nördfakta där. Det hade jag aldrig kunnat tro. Väldigt konstigt faktiskt. Vet inte hur man ska tolka det riktigt, att toppen har blivit "för bra" eller om andra spelare har halkat efter? Känns mest som att topp4 just nu är det överlägset bästa topp4 någonsin i modern era.

Raonic, Tomic och kanske Ferrer i FÖ kan nog lyckas med en debut ganska snart, Ferrer ligger väl bäst till för nästa år, han har nog bara nästa år på sig annars tror jag han blir för gammal. Raonic och Tomic tror jag kommer nå final och/eller vinna inom en treårsperiod. Allt hänger dock på om Raonic får klara sig undan skador. Han kommer vara livsfarlig på gräs med sin serve tror jag. Tomic är ju redan bra på gräs. Jag hoppas att båda är i toppform till Wimbledon nästa år, för då kan det bli en rolig turnering. Federer kan fortfarande spela och Tsonga är bra nu. Skulle vara roligt att se en final mellan två spelare som spelar volley och ett effektivt grässpel, istället för en tråkig stönfinal som Djokovic - Nadal

Räknade fel faktiskt, kollar genom historiken och ser ända tillbaks till 1964 då det nog inte ska ha vart nån debutant.
Citera
2011-10-07, 17:51
Medlem
Citat:
Räknade fel faktiskt, kollar genom historiken och ser ända tillbaks till 1964 då det nog inte ska ha vart nån debutant.

Okej, Monfils glömde jag, han tror jag har bra chans att ta sig till en final nästa år. Han har semifinal som bäst hittills.

Statistiken talar ju verkligen för att vi får se minst en ny nästa år
Citera
2011-10-07, 21:01
Medlem
Citat:
Spelare som Dimitrov, Tomic, Harrison har nog alla chanser att nå och vinna GSs i framtiden. Fortfarande unge serben Filip Krajinovic är en stor talang som hittills har "försvunnit" tyvärr, förra året som 17-18åring blev han 170 på rankingen. Även f.d ryssen och numera kazaken Evgeny Korolev också som var topp 100 det år han fyllde 19, kanske tycärr brist på motivation redan... eller skador? Har inte kollat upp saken dock.

Kanske även dolgopolov kan skrälla?
Citera
2011-10-07, 22:54
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Berdych krossade visst Verdasco med 6-1 6-0 i China Open. Jag såg inte matchen men kan det vara så att Berdych är tillbaka till sin storform? När han är som bäst spelar han mycket fin och fantastisk bra tennis.

Berdych mot Tsonga i semifinal i morgon kan bli en riktig höjdare. Konstigt att det här blir deras allra första möte.

Citat:
Kanske även dolgopolov kan skrälla?

Yep är det en spelare som jag tror kommer att prestera riktigt bra av de relativt nya namnen så tror jag stenhårt på transan. Det han måste jobba på mest är fysiken. Bygga upp sig och skaffa lite muskler till nästa år och förbättra serven.
Senast redigerad av Reggie Hamond 2011-10-07 kl. 22:58.
Citera
2011-10-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Berdych krossade visst Verdasco med 6-1 6-0 i China Open. Jag såg inte matchen men kan det vara så att Berdych är tillbaka till sin storform? När han är som bäst spelar han mycket fin och fantastisk bra tennis.

Berdych mot Tsonga i semifinal i morgon kan bli en riktig höjdare. Konstigt att det här blir deras allra första möte.

Yep är det en spelare som jag tror kommer att prestera riktigt bra av de relativt nya namnen så tror jag stenhårt på transan. Det han måste jobba på mest är fysiken. Bygga upp sig och skaffa lite muskler till nästa år och förbättra serven.

Jag hoppas på Dolgopolov för det är nog min favoritspelare på touren just nu, mycket intressant att se hans matcher, lite som Santoro, men med mycket större potential att faktiskt vinna och bli en toppspelare.

Tror dock inte på honom redan nästa år, men 2013 så tror jag han kommer etablera sig på riktigt, han kommer klättra nästa år, men han kommer inte gå "hela vägen". Kanske kan han nå en final i AO, för där har han ju redan spelat bra och den turneringen är ju känd för att nästan alltid bjuda på en ny GS-finalist varje år, det är ju snarare regel än undantag
Citera
2011-10-08, 19:00
Medlem
Berdych mot Cilic alltså, tror det är dags för Berdych att vinna sina första titel på nästan 2.5 år. Helt sjukt att han inte har tagit en titel på så länge egentligen.

Han kommer få det svårt då Cilic är i bra form, han har varit det ett bra tag nu, även i US Open, han hade lite otur med lottningen där och fick möta Federer tidigt, tror han hade kunnat gå riktigt långt där annars. Kan nog bli en tuff tresetare denna final. Söderling slog Cilic i tre set i Marseille i våras, Berdych och Söderling är rätt lika i spelstilen...
Citera
2011-10-08, 20:43
Medlem
Mich13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongo_89
har lämnat intresset för damtennisen sedan en period tillbaka. finns ingen stabilitet i den era som är nu. va lite bättre för typ 5 år sedan med davenport williams hingis clijsters henin å sharapova.

nu är det mentalt instabila tjejer som har svårt att leva upp till förväntningar. den dagen jag börjar spela på damtennis är när wozniacki vinner GS's :P

annat är de på herrtennisen där vi har 4 stabila (tidigare 5) som vinner de stora tuneringarna och går långt i gs. jag säger 5 i parantes för jag tyckte RS va jämn stark med murray för ett år sedan.

nu har han haft ett tuffare år med tränarbyten, skador, sjukdomar och otacksamma lottningar (iofs inget nytt för honom). men samtidigt måste en spelare som vill vara med i topp 4 vinna de svåra matcherna och klara av tuffa lottningarna. söderling har inte gjort de iår. han har inte vunnit någon match mot topp 4 iår. läste henric larssons blogg på eurosport för ett tag sedan angående RS drog sig ur asien turneén.

han skrev om att 2012 kmr inte bli lättare. och de kan jag hålla med om. spelar inte RS mer i år eller gör mediokra resultat kmr han gamna utanför top 10. sen 2012 har han en del att försvara innan IW å Miami. Brisbane 250 AO 180 Rotterdam 500. nästan 1000 p till som kan realistiskt sätt idag försvinna.

Håller helt med. Men en som spelat väldigt bra i höst är ju Radwanska, visserligen inte allt för underhållande tennis att kolla på men hon ser verkligen ut att ta ett steg. Kan bli farlig 2012.
Annars är det ju bara löjligt hur låg nivån är nu, talangen finns men den mentala styrkan/jämnheten är ju under alla kritik. Woz, Li Na, Kvitova, Zvonareva, Azarenka...
Synd att Sharapova har sådana skadeproblem som hon ändå har, den enda som någon sa som känns på riktigt och inte för att de andra är så ojämna.
Citera
2011-10-09, 16:38
Medlem
camejos avatar
Radwanska är suverän just nu, gör en Wozniacki och vinner Tokyo och Peking back to back.

Murray tog en nödvändig seger över Nadal.
Citera
2011-10-09, 17:55
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camejo
Radwanska är suverän just nu, gör en Wozniacki och vinner Tokyo och Peking back to back.

Murray tog en nödvändig seger över Nadal.

murray gjorde minsann en riktig skalp idag. Många kmr nog hålla honom som storfavorit i Shanghai kommande vecka.hans lottning är sannerligen enkel där han först i semi kan möta motstånd ifrom av Tsonga. Nadal kan dock åka dit mot Berdych i semi som ju vann Peking och går mot en fin form.

Men något säger mig att murray kan falla på målsnöret i shanghai. 3 titlar på raken är minsann psykiskt tufft att åstadkomma. dessutom vann han här i fjol och därmed växer pressen ännu mer.

lite tråkigt att många toppspelare lämnat återbud till denna masters tunering. framstås på pappret nästan som ett 500 event.
Citera
2011-10-09, 20:05
Medlem
Mich13s avatar
Måste vara uselt för damtennisen att affischnamnen åker ut innan kvarten hela tiden. Folk vill se Sharapova, Wozniacki etc. Inte konstigt att det knappt var folk på tävlingen i Peking, undantaget finalen. Wozniacki åker ut mot spelare som knappt är topp 50 ibland, skulle aldrig ha hänt Djokovic. Djokovic skulle kunna spela med vänster hand mot en 45:e rankad spelare. US Open mästarinnan åker ut mot samma spelare två turneringar irad, en spelare som nästan är rankad på plats 30.
Citera
2011-10-09, 20:49
Medlem
Kongo_89s avatar
http://svt.se/2.21318/1.2560784/soderling_till_svt_jag_mar_battre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in