2009-07-06, 09:21
Medlem
Fadingskys avatar
Någon som såg dokumentären på tv4 sport igår? Handlade om de äldre (fram till 70-talet) mästarna i dubbel och singel dam/herr och mixed. Imorse visade de även en dokumentär, jag hann bara se slutet som handlade om Sampras och hans förlust mot Federer.
Citera
2009-07-06, 10:55
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
ATP-rankingen kommer minst sagt att bli intressant nu efter Wimbledon. Eftersom Federer tar över förstaplatsen så är ju den stora frågan; kommer Nadal att orka ta tillbaks tronen?

Faktum är att Nadal har fler poäng att försvara efter Wimbledon än vad Federer har, trots Federers vinst i US Open. Poängen från OS kommer att försvinna i slutet av Augusti, och där förlorar Nadal ytterligare 800p, medan Federer bara förlorar 200. I nästkommande Masters-turnering i Kanada har Nadal en seger att försvara, det vill säga 1000p. Federer, å andra sidan, behöver bara försvara 10p. Det hela lutar minst sagt åt att Federer ska ta hem förstaplatsen vid årsskiftet, men mycket kan fortfarande hända!

Skulle vara roligt att se en taggad Nadal komma tillbaks efter sitt skadeuppehåll. Klarar han det, måntro? Det tror jag!

Nadals läger hävdar att han kommer vara klar för Montreal i augusti. Personligen tror jag att det är inte tillräckligt och han lär tappa sin andraplats till Murray som har betydligt bättre möjlighet att spela bra under US Open Series och det avslutande US Open. Tror inte Nadals knän ännu är redo för tre månaders spel på HC mot hela top-10 fältet som är mer eller mindre uppvuxna på HC.

Ska bli kul också att se hur Federer tar sig an HC-säsongen. Nu väntas en kotte om en månad och de rekord han ville slå har han slagit (så när som Sampras 268 veckor som världsetta). Skulle inte förvåna mig om han är helt nonchalant fram till USO och gör en rejäl ansats att bli den förste att vinna 6 raka titlar vilket kommer garanterat att bli tufft... Dock är förstaplatsen på rankningen hans för resten av året!
Citera
2009-07-06, 11:59
Medlem
Kitzbühels avatar
Finns en snubbe som är helt 100% övertygad att mer eller mindre varje top-spelare på både dam o herrsidan knaprar piller som det finns ett forum helt dedikerat om här på FB och har sin egna blogg;

http://tennishasasteroidproblem.blogspot.com/
Citera
2009-07-06, 12:46
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
Finns en snubbe som är helt 100% övertygad att mer eller mindre varje top-spelare på både dam o herrsidan knaprar piller som det finns ett forum helt dedikerat om här på FB och har sin egna blogg;

Vansinnigt intressant och kommer definitivt att elda på mina konspirationsteorier! Stort tack!
Citera
2009-07-06, 12:53
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:

Sjukt underhållande läsning. Även om jag starkt tvivlar på att alla de spelare som han beskyller verkligen är dopade så kan man ju ändå börja fundera lite. Jag diggade jämförelsen där Nadals underarmar var klart större än Mr. Olympias.
Citera
2009-07-06, 13:10
Medlem
Citat:

Har alltid haft mina misstankar iaf emot Serena och Venus, dels för dom är amerikaner och dels för hur dom ser ut.

Fast det är väl också lite speciellt. Ser man till en känd 800 m löperska, Maria Mutola som klarade varenda dopingkontroll i herrans massa år. Hon såg tamigfan mega dopad ut fast antagligen var det nog bara gener (49% man och 51% kvinna). Samma kanske kan sägas om Serena och Venus.
Citera
2009-07-06, 15:01
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83
Har alltid haft mina misstankar iaf emot Serena och Venus, dels för dom är amerikaner och dels för hur dom ser ut.

Fast det är väl också lite speciellt. Ser man till en känd 800 m löperska, Maria Mutola som klarade varenda dopingkontroll i herrans massa år. Hon såg tamigfan mega dopad ut fast antagligen var det nog bara gener (49% man och 51% kvinna). Samma kanske kan sägas om Serena och Venus.

Tyvärr är det väl så att de som utvecklar prestationshöjande preparat ligger 2, 3 steg före "dopingpolisen". För att hitta ett ämne måste man ju först veta om dess existens. Jag personligen tror många atleter får testa produkter som är på ett tidigt prototypstadie när de sprutas in i den aktive.

Det finns ju många olika tillvägagångsätt att testa en atlet och inom tennisen så verkar det enbart vara genom urinen de testar de aktiva. Många ämnen måste man ta blodprov för att upptäcka och de mest avancerade (som det ryktas Nadal har behandlats med) måste man ta vävnadsprov från muskelmassan för att upptäcka.

Låter rätt otäckt med alla dessa prototyper av preparat som testas på de aktiva. Dock måste de nog vara relativt medvetna om att det inte är C-vitamin de injeceras med,,,,
Citera
2009-07-06, 15:22
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Tyvärr är det väl så att de som utvecklar prestationshöjande preparat ligger 2, 3 steg före "dopingpolisen". För att hitta ett ämne måste man ju först veta om dess existens. Jag personligen tror många atleter får testa produkter som är på ett tidigt prototypstadie när de sprutas in i den aktive.

Det finns ju många olika tillvägagångsätt att testa en atlet och inom tennisen så verkar det enbart vara genom urinen de testar de aktiva. Många ämnen måste man ta blodprov för att upptäcka och de mest avancerade (som det ryktas Nadal har behandlats med) måste man ta vävnadsprov från muskelmassan för att upptäcka.

Låter rätt otäckt med alla dessa prototyper av preparat som testas på de aktiva. Dock måste de nog vara relativt medvetna om att det inte är C-vitamin de injeceras med,,,,

Fast skulle mervärdet av doping ge så mycket extra att det är värt det? Jag menar det är en sak med 100 meter eller 10 000 meter där allt hänger på det fysiska men tennis är ju oerhört teknikkrävande.

Om du utan doping tränar upp dig i jättebra form och sedan dopar dig också är det extra man får ut verkligen värt det? Jag menar du servar/slår ju inte automatiskt hårdare för du har mer muskler utan det är ju väldigt mkt teknik.

Kanske för uthållighet eller att komma tillbaka snabbt efter skada möjligtvis men jag tror inte mervärdet av tennisdoping är i närheten av så stort som i cykling, friidrott, marathon osv.
Citera
2009-07-06, 18:48
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Ska bli kul också att se hur Federer tar sig an HC-säsongen. Nu väntas en kotte om en månad och de rekord han ville slå har han slagit (så när som Sampras 268 veckor som världsetta). Skulle inte förvåna mig om han är helt nonchalant fram till USO och gör en rejäl ansats att bli den förste att vinna 6 raka titlar vilket kommer garanterat att bli tufft... Dock är förstaplatsen på rankningen hans för resten av året!

En intressant aspekt som inte har diskuterats nämnvärt är var Federer nu ska hitta motivation när han definitivt har gått om Pete Sampras.

Björn Borg vann ju inga GS-titlar efter RG 1981, då han just hade fyllt 25 år och Mats Wilander var mätt efter US Open 1988, bara några veckor efter 24-årsdagen. Samtidigt finns det förstås inget som tyder på att Federers motivation skulle börja svikta, men när det sker kan fallet gå snabbt.

Är det en äkta grand slam år 2010 som driver honom nu?
Citera
2009-07-06, 23:53
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon

Om du utan doping tränar upp dig i jättebra form och sedan dopar dig också är det extra man får ut verkligen värt det? Jag menar du servar/slår ju inte automatiskt hårdare för du har mer muskler utan det är ju väldigt mkt teknik.

Kanske för uthållighet eller att komma tillbaka snabbt efter skada möjligtvis men jag tror inte mervärdet av tennisdoping är i närheten av så stort som i cykling, friidrott, marathon osv.

Spelare som lever på uthållighet såsom Gaudio, Coria och Canas skulle nog tjäna stort på vissa typer av doping.

Bloggaren har en poäng i att ATP och WTA missskött ämnet doping under lång tid. Men att hänga ut alla spelare som råkar vara vältränade som dopade är enbart löjligt. Dessutom har det blivit fler oannonserade kontroller på senare år. En bekant till mig jobbade under flera år som dopingkontrollant, hon har åkt hem till tennisproffs bosatta i mellersta Europa och ringt på dörren kl 0900 en lördag och bett om pissprov. Det var inte speciellt populära besök.
Citera
2009-07-06, 23:55
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrose83

Serena är stor som ett hus, hon är inte deffad för fem öre. Venus är atletisk men knappast misstänkt muskulös. En bra fotograf skulle säkert kunna fota mig i ett slagögonblick och få mig att se "dopad" ut.
Citera
2009-07-07, 01:02
Medlem
Castlevanias avatar
Ska bli intressant att se om Kroatien tvålar dit USA för trejde gången. Roddick som är höftskadad och sliten avstår helgens DC spel. Mardy Fish ersätter. Övriga i teamet är James Blake och Bryan bröderna. Kroaten kommer till spel med Marin Cilic, Ivo Karlovic och dubbelparet Roko Karanusic och Lovro Zovko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in