2011-06-16, 20:20
Medlem
Jag tror att Larsson och Arvidsson har för dåligt fotarbete, dvs tämligen orörliga på banan för att klättra på rankingen, i bästa fall runt topp 50
Å andra sidan sa jag samma om PimPim och Söderling i början av deras karriärer.............................. Vilket visar att det inte är helt lätt att sia om framtiden
Citera
2011-06-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tänkte på att hon inte ville betala Pim Pim tillräckligt mycket pengar för att han skulle stanna. Vill man bli bra så får det kosta tycker jag. Så vitt jag vet så har hon inte skaffat någon annan tränare istället? Det hade varit jävligt bra för henne att ha en bra spelare att träna imot. Men vill man inte ens satsa ekonomiskt sett så vet jag inte hur man ska kunna vilja satsa sitt liv på att bli bra. Vill man bli bra så får man satsa helt enkelt. Men vad vet jag hon kanske har så dåligt självförtroende så hon inte vågar, inte tror att det ska fungerar rent ekonomiskt alltså. Jag är inte insatt, jag spekulerar bara. Tycker bara det var konstigt att man anställer en tränare sedan går skilda vägar efter en vecka pga pengar.

Na Li var kass (totalt ut form, typ Murray-syndrom eller liknande) när Larsson vann mot henne, hon hade varit helt chanslös om de hade mötts i FÖ. Ivanovic är historia, smått pinsamt att se henne spela nuförtiden. Den matchen såg jag förresten. Nästa match visade ganska bra att Ivanovic inte var någon märkvärdig motståndare. För övrigt så hade jag tippat att Larrson skulle vinna den matchen.

Inte så överdrivet imponerande segrar tycker jag, visst hon är bra men inte tillräckligt bra. Hon verkar ha mentala problem på banan, har sett fem eller sex matcher med henne och de gånger hon har förlorat så har det verkligen varit så att hon har vikit ner sig. Så upplevde i alla fall jag det. Sedan så spelar hon alldeles för passivt/defensivt. Men vad vet jag, hon kanske inte är bättre än så. Har inte sett henne spela jättemycket.

Men högre potential än Arvidsson tycker jag att hon har, som sagt.
Man kan inte mer än vinna, om nu Ivanovic bara spelar för sina sponsorpengar låter jag vara osagt..
Pimx2 är så ostabil så det var nog kanske inte bästa valet av tränare, pengar är ett bra svepskäl.
Klart att dom inte kommer bli några topp-10 spelare, men i bristen på annan svensk tennis så varför inte, gubbdubbel är också kul...
Citera
2011-06-16, 21:04
Medlem
Vi verkar få många nödår framåt i tiden efter Söderlings epok, inte en svensk i wimbledonkvalet, ajaj

Edit: Ser ju när jag kollar lite lätt att det gäller att ligga på runt topp 250 för att få kvala och där har ju vi ingen
Senast redigerad av Runber 2011-06-16 kl. 21:11.
Citera
2011-06-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Jag tror att Larsson och Arvidsson har för dåligt fotarbete, dvs tämligen orörliga på banan för att klättra på rankingen, i bästa fall runt topp 50
Å andra sidan sa jag samma om PimPim och Söderling i början av deras karriärer.............................. Vilket visar att det inte är helt lätt att sia om framtiden

Är du säker på det? Jag tycker Larsson rör på sig rätt bra, givetvis inte som de bästa men ändå rätt bra. Arvidsson kan jag hålla med om, men den största bristen med Arvidsson tycker jag är att hon inte har några vapen alls. Där tycker jag Larsson är lite bättre och även i fotarbetet. Men jag har inte sett jättemånga matcher som sagt.

PimPim har ju aldrig rört sig bra heller så där hade du ju helt rätt, Söderling dock har ju utvecklats helt enormt när det gäller det. PimPim blev endast framgångsrik för att han hade världens bästa serve, man får väldigt mycket gratis m man har det. Sedan så är han ju stark mentalt.

Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Man kan inte mer än vinna, om nu Ivanovic bara spelar för sina sponsorpengar låter jag vara osagt..
Pimx2 är så ostabil så det var nog kanske inte bästa valet av tränare, pengar är ett bra svepskäl.
Klart att dom inte kommer bli några topp-10 spelare, men i bristen på annan svensk tennis så varför inte, gubbdubbel är också kul...

Jag tror inte Ivanovic spelar för sponsorpengar. Men hon är dock inte tillräckligt bra för att bli en top5 spelar igen. Hon måste bli bättre, framförallt mentalt och även vid nätet, fy vad dålig hon är framme vid nät. Söderling känns ju som bäst i världen om man gör en jämförelse där

Jag tror Larsson har potentialen att bli en top30-spelare, dvs ungefär på samma nivå som Ivanovic är just nu.
Senast redigerad av terribilis 2011-06-16 kl. 21:53.
Citera
2011-06-16, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Runber
Vi verkar få många nödår framåt i tiden efter Söderlings epok, inte en svensk i wimbledonkvalet, ajaj

Edit: Ser ju när jag kollar lite lätt att det gäller att ligga på runt topp 250 för att få kvala och där har ju vi ingen
Nja, Siljeström i herrdubbel, tyvärr torsk i första.
ER-epoken, "efter robin" blir nog mest dubbel skulle jag tro.
Citera
2011-06-16, 23:41
Medlem
Tennis är inte så populärt i Sverige helt enkelt. Det är medias fel. De ignorerar tennis till stor del pga att svenskar inte vinner GS-titlar som de byter tennisracket längre. Vilket gör att mindre folk börjar med tennis. Det som är poppis i Sverige är fotboll och ishockey och det är sporter som vi inte så överraskande också är bra på. Väldigt idiotiskt i och med att Sverige är ljusår bättre i tennis historiskt sett än vad de är i fotboll, ändå ska ungarna hjärntvättas med i princip bara fotboll
Citera
2011-06-17, 00:39
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Tennis är inte så populärt i Sverige helt enkelt. Det är medias fel.

Kommunerna skall även stå till svars. Vet inte hur många tennisbanor som jag stött på som knappt är spelbara (eller finns kvar för den delen). Pengarna prioriteras inte till underhåll. Svårt för kidsen att få upp ögonen för sporten med så dåliga förutsättngar. I skolan spelas det betydligt mer badminton än tennis vilket är märkligt. Det är viktigt att kunna utöva och utveckla sin hobby på fritiden Minns själv hur viktigt det var för mig som knatte att ha en hockeyrink ett stenkast från bostaden. Utan den hade jag förmodligen lagt av med hockeyn i ett tidigare stadium. Det ska finnas en underhållen tennisbana i varenda liten by där det är en bit till stan. Tennisklubbarna borde reklamera mycket mer. Det är år och dagar sen jag läste en annons i den lokala blaskan om tenniskurser, läger och sådant.

Angående återväxt i svensk tennis får vi ge det något år. Finns hopp att kidsen som sett Söderling slå igenom på senare år själva vill börja spela. Ungefär som vågen som följde efter Björn Borg på 80-talet. Det lär förstås inte bli samma effekt. Men får vi fram ett par stora talanger tack vare Söderling får vi vara nöjda.
Senast redigerad av Castlevania 2011-06-17 kl. 00:43.
Citera
2011-06-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Kommunerna skall även stå till svars. Vet inte hur många tennisbanor som jag stött på som knappt är spelbara (eller finns kvar för den delen). Pengarna prioriteras inte till underhåll. Svårt för kidsen att få upp ögonen för sporten med så dåliga förutsättngar. I skolan spelas det betydligt mer badminton än tennis vilket är märkligt. Det är viktigt att kunna utöva och utveckla sin hobby på fritiden Minns själv hur viktigt det var för mig som knatte att ha en hockeyrink ett stenkast från bostaden. Utan den hade jag förmodligen lagt av med hockeyn i ett tidigare stadium. Det ska finnas en underhållen tennisbana i varenda liten by där det är en bit till stan. Tennisklubbarna borde reklamera mycket mer. Det är år och dagar sen jag läste en annons i den lokala blaskan om tenniskurser, läger och sådant.

Angående återväxt i svensk tennis får vi ge det något år. Finns hopp att kidsen som sett Söderling slå igenom på senare år själva vill börja spela. Ungefär som vågen som följde efter Björn Borg på 80-talet. Det lär förstås inte bli samma effekt. Men får vi fram ett par stora talanger tack vare Söderling får vi vara nöjda.

Ja men det är ändå media som har det största ansvaret. Skulle det visas mer i TV så skulle mer folk bli intresserad och mer folk skulle börja ta hand om banorna. Anledningen till att allt sköts så dåligt är för att så få är intresserade.

Tyvärr så tror jag inte Söderling kommer ha så stor effekt, eftersom han måste vinna minst ett par GS-titlar för att media ska börja komma igång på riktigt allvar. positivt var det i alla fall att SVT sände båda hans finaler i FÖ. Men han skulle helst behöva vinna ett par finaler och bli världsetta. Tyvärr så kommer det inte hända.

Det är just det som är så sjukt, media är så bortskämda. Att Söderling når final i FÖ mot Federer och Nadal är lika stort som om en svensk fotbollsklubb skulle nå final mot Man United eller Barcelona. Ändå ges i princip allting till fotbollen Vad vet jag det kanske beror på att fotboll är en lagsport, men det är ändå jävligt lamt tycker jag.

Den där akademin som Norman med flera jobbar med verkar ju intressant dock. Får hoppas att det kan ta vara på de som är intrsserade på bästa möjliga sätt, då kanske det finns lite hopp trots allt.
Citera
2011-06-17, 10:42
Medlem
Citat:
Tennis är inte så populärt i Sverige helt enkelt. Det är medias fel. De ignorerar tennis till stor del pga att svenskar inte vinner GS-titlar som de byter tennisracket längre. Vilket gör att mindre folk börjar med tennis. Det som är poppis i Sverige är fotboll och ishockey och det är sporter som vi inte så överraskande också är bra på. Väldigt idiotiskt i och med att Sverige är ljusår bättre i tennis historiskt sett än vad de är i fotboll, ändå ska ungarna hjärntvättas med i princip bara fotboll
För att inte tala om innebandy, där försvinner nog många potentiella tennisförmågor
Som någon känd idrottsledare uttryckte sig för något år sen "innebandy är idrottens cancer"
Citera
2011-06-17, 13:45
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ja men det är ändå media som har det största ansvaret. Skulle det visas mer i TV så skulle mer folk bli intresserad och mer folk skulle börja ta hand om banorna. Anledningen till att allt sköts så dåligt är för att så få är intresserade.

Det visas mer tennis på TV än någonsin. Problemet är att mycket sänds på betalkanaler som Svensson inte har tillgång till. Ett annat problem är att konsumtionssamhället erbjuder så mycket annat än tennis både på TV och i hobby/sport-väg. Det innebär att tennisfolk måste marknadsföra sig bättre. Klubbarna måste visa upp sig bättre. Skolor ska inte prioritera bort tennis för innebandy och badminton. Det är så man börjar misstänka att de går ärenden åt nån annan intresseorganisation. Söderlings framgångar har skapat ett intresse hos ungar. Dessvärre finns det för dåliga förutsättningar att hålla på med tennis på flera håll i landet. Fel folk som håller i trådarna.
Citera
2011-06-17, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania

Inget konstigt, tennis är svårare och dessutom tar mer plats. Nej, lagsporter är mer populära eftersom det är billigare, samma med pingis och badminton.
Citera
2011-06-17, 14:38
Medlem
Jag tror lagsporter blir större och kommer alltid att vara större för att det just involverar mer folk. De flesta påverkas mer av det då vi människor är sociala varelser. Folk rent generellt sett glädjs mer när folk gör någonting tillsammans.

På tennisbanan ser man ju bara en individ mot en annan. Så det är svårare för folk att relatera till det.

Sen så är jag mycket medveten om att det sänds mer tennis än någonsin, men det är precis som sagt det som har ökat är på betalkanaler, majoriteten av folk har inte ens dessa kanaler. Hade all tennis sänds på kanaler som nästan alla har, dvs alla ATP-turneringar, så hade det varit en helt annan sak, tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in