2009-05-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Ja, det mesta talar för Nadal. Ifjol vid den här tidpunkten inledde Nadal en 32 matcher-streak då han vann Hamburg Master, Franska Öppna, Queens, Wimbledon och Canada Master. Innan han fick stryk av Djokovic i Cincinnati. En bedrift som är svår att upprepa.

Nog blir det svårt alltid! Madrid och Franska öppna känns inte inte allt för svåra. Queens direkt efter paris är alltid svår och han var väldigt nära att åka på stryk förra året. En enorm bedrift att kunna ställa om från grus till gräs på så kort tid. Wimbledone har han ju verkligen kapacitet att vinna men det finns fler spelare med goda chanser så det blir tufft. Klarar han av att hålla sig obesegrad fram till toronto kan han av bara farten säkert vinna en eller annan hardcourt turnering direkt efter.

Skulle han lyckas vinna 32 matcher i rad i år igen undrar jag om han inte nosar på rekordet för flest antal matcher vunna i rad. Jag vill minnas att det ligger på 46. Federer kom ju nära att slå det 2007, har för mig han bara var två matcher ifrån. Men han fick ju som bekant stryk av Canas först omgången i Indian Wells(?). Nadal har ju nu Monte Carlo, Barcelona och Rome sen tidigare.
Citera
2009-05-09, 00:38
Medlem
Fy den lede, Oz gav WO och Uzbeckistan samt Ecuador leder 2-0, kan ju bli
Ecuador borta för Sverige. Indien hemma låter bättre, nu när dom fick WO.
Citera
2009-05-09, 00:47
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Nalbandian skall operera höften, skyddad ranking blir det väl?
Borta i 4 månader, 3 GS under den perioden?

Han missar Franska, Wimbledon och DC kvarten mot Tjeckien. Tveksamt om han har nåt att hämta i US Open dock, omän han hunnit bli skadefri.

Ja, höftoperation är allvarligt. Risk att han följer i samma fotspår som Magnus Norman, Gustavo Kuerten och Lleyton Hewitt som genomgått höftoperationer och inte kunnat ta sig tillbaka till toppen.

Han kanske blir en ny Kafelnikov under skadeuppehållet
Citat:
Ursprungligen postat av Tesnot

Skulle han lyckas vinna 32 matcher i rad i år igen undrar jag om han inte nosar på rekordet för flest antal matcher vunna i rad. Jag vill minnas att det ligger på 46. Federer kom ju nära att slå det 2007, har för mig han bara var två matcher ifrån. Men han fick ju som bekant stryk av Canas först omgången i Indian Wells(?). Nadal har ju nu Monte Carlo, Barcelona och Rome sen tidigare.

Ja, rekordet innehas av fransmannen Guillermo Vilas på 46 raka segrar. Rätt mäktigt att vår egen Björn Borg ligger före både Federer och Nadal på den listan. Dessutom har han flest streakar av alla (på topp 16 iaf).

Topplistan:

1 Guillermo Vilas (Argentina) 46 1977
2 Ivan Lendl (Czechoslovakia) 44 1981-82
3 Björn Borg (Sweden) 43 1978
4 John McEnroe (U.S.) 42 1984
5 Roger Federer (Switzerland) 41 2006-07
6 Björn Borg (Sweden) 38 1979-80
7 Thomas Muster (Austria) 35 1995
8 Roger Federer (Switzerland) 35 2005
9 Rafael Nadal (Spain) 32 2008
10 Björn Borg (Sweden) 29 1977
11 Björn Borg (Sweden) 29 1979
12 Pete Sampras (U.S.) 29 1994
13 Björn Borg (Sweden) 26 1977
14 Andre Agassi (U.S.) 26 1995
15 Roger Federer (Switzerland) 26 2004-05
16 Rafael Nadal (Spain) 26 2006
Senast redigerad av Castlevania 2009-05-09 kl. 00:49.
Citera
2009-05-09, 00:52
Medlem
moviemovies avatar
Året Federer fick stryk av Safin i semifinalen av Australian Open, hade han inte 83-3 i matcher det året?

Verkligen imponerande.
Citera
2009-05-09, 00:58
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Året Federer fick stryk av Safin i semifinalen av Australian Open, hade han inte 83-3 i matcher det året?

Verkligen imponerande.

81-4 enligt matchstat. Imponerande var det iaf
Citera
2009-05-09, 01:19
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie

Verkligen imponerande.

Ah.. Safin-Federer AO 05.. det var inte bara nackhåren som reste sig den natten!

Frågan är om det inte slår ut allt jag sett i dramasammanhang.
Mer dramatiskt än Gudfadern 1 och 2.
Senast redigerad av stuka 2009-05-09 kl. 01:29.
Citera
2009-05-09, 01:33
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Ah.. Safin-Federer AO 05.. det var inte bara nackhåren som reste sig den natten!

Jasså? Var det då du fick din tuppkam eller?
Citera
2009-05-09, 02:11
Medlem
stukas avatar
Citat:
Jasså? Var det då du fick din tuppkam eller?

Kanske blev jag sexuellt upphetsad av en tennismatch?
Om så vore, stäm mig! Jag kan resa långt på rättegångskostnaderna.

Nä, men ärligt talat. Jag utmanar alla på tennisforumet att hitta en match med mer spänning och klass i, bortsett Wimbledon-finalen senast.
Citera
2009-05-09, 02:55
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Kanske blev jag sexuellt upphetsad av en tennismatch?
Om så vore, stäm mig! Jag kan resa långt på rättegångskostnaderna.

Nä, men ärligt talat. Jag utmanar alla på tennisforumet att hitta en match med mer spänning och klass i, bortsett Wimbledon-finalen senast.

Bäst vi håller oss till tennis innan tråden flyttas till en annan forumdel

Håller med om att Safin - Federer var en dramatisk historia. Safin kom från 1-2 i set och vann med 9-7 i avgörande. Man trodde ju att det var den push i Safins karriär som skulle ta honom till många flera stora grand slam finaler och titlar. Men icke det...

Jag kommer onekligen att tänka på Roddick - Younes El Aynaoui AO -03. Minns att jag satt som på nålar och bara gapade. Marockanen var för övrigt en mycket sevärd spelare på sin tid. Var en liten pajas på banan men skärpte till sig mot slutet och blev en seriös idrottsman. Han ledde med 2-1 i set men så vände yngligen Roddick och vinner med 21-19 i 5:e set. Det måste vara en av de längsta spelade matcherna. Matchen pågick i nästan 5 timmar varav sista set pågick halva den tiden.

Roddick var även inblandad i en tuff match mot Chang i RG i början av 00-talet. Andy som krampade i slutet lyckades ändå vinna mot Chang som såg slutet av sin karriär.

Valfri match mellan Sampras - Agassi var en fröjd. Jag minns speciellt en drabbning i AO -00 då "Kungen av Australien" slog tillbaka Sampras med 6-1 i avgörande set. Ett kvitto på hur bra Agassi var sedan han kom tillbaka som en ny spelare 1998.

Edberg - Becker hade många minnesvärda matcher på 80-talet. Liksom alla matcher med Mcenroe. Hans utbrott mot domare och motståndare var show på hög nivå. Vart är dagens Mcenroe? Vi har bara Söderling
Citera
2009-05-09, 03:04
Medlem
stukas avatar
Citat:
Jag kommer onekligen att tänka på Roddick - Younes El Aynaoui AO -03. Minns att jag satt som på nålar och bara gapade. Marockanen var för övrigt en mycket sevärd spelare på sin tid. Var en liten pajas på banan men skärpte till sig mot slutet och blev en seriös idrottsman. Han ledde med 2-1 i set men så vände yngligen Roddick och vinner med 21-19 i 5:e set. Det måste vara en av de längsta spelade matcherna. Matchen pågick i nästan 5 timmar varav sista set pågick halva den tiden.

Ja det var en bra match.
Minns presskonferensen efteråt när någon frågade Roddick om det var det längsta matchen han spelat, precis innan hade någon annan journalist fastställt att det var den längsta matchen (resultatmässigt?) någonsin, så Roddick svarade typ "Yeah, probably".

Jag fick upp ögonen för Nadal när han mötte just El Aynaoui i US Open 03 där han förlorade i tre tajta set. Det var en riktigt bra match och kanske en försmak om vad som komma skulle, men då var Nadals biceps hälften så stora som nu..
Citera
2009-05-09, 03:25
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Jag fick upp ögonen för Nadal när han mötte just El Aynaoui i US Open 03 där han förlorade i tre tajta set. Det var en riktigt bra match och kanske en försmak om vad som komma skulle, men då var Nadals biceps hälften så stora som nu..

Jag fick upp ögonen för Nadal då han slog sin läromästare Moya i Hamburg 03. Moya som då var en av de absolut bästa grusspelarna. Det syntes att han hade stor potential och var en framtida toppspelare.
Citera
2009-05-09, 11:06
Medlem
pirates avatar
Man blir så glad när man läser i denna tråd. Folk är så kunniga om tennis och att det verkligen finns fanatiker som oss som älskar tennis.
Men en match, en grymt jävla bra match var ju Sampras - Courier när Sampras fick reda på att sin tränare är dödssjuk. Sampras började spy, böla och allt annat och vann även matchen fast den gick till 5 set.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in