2011-06-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Jag tror lagsporter blir större och kommer alltid att vara större för att det just involverar mer folk. De flesta påverkas mer av det då vi människor är sociala varelser. Folk rent generellt sett glädjs mer när folk gör någonting tillsammans.

På tennisbanan ser man ju bara en individ mot en annan. Så det är svårare för folk att relatera till det.

Sen så är jag mycket medveten om att det sänds mer tennis än någonsin, men det är precis som sagt det som har ökat är på betalkanaler, majoriteten av folk har inte ens dessa kanaler. Hade all tennis sänds på kanaler som nästan alla har, dvs alla ATP-turneringar, så hade det varit en helt annan sak, tror jag.
Tennis och golf har en överklass prägel som är svår att få bort, golf verkar också ha mindre antal svenska storstjärnor.
Citera
2011-06-17, 18:55
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Tennis och golf har en överklass prägel som är svår att få bort, golf verkar också ha mindre antal svenska storstjärnor.

Håller inte med om att tennis har en överklasstämpel. Däremot är det en sport som inte är helt billig att bedriva som duktig junior, skor, strängar och bollar slits snabbt och man måste resa på egen hand till tävlingar.
Citera
2011-06-17, 23:16
Medlem
Jag håller dock med om att tennis har en viss överklass-stämpel. Inte lika mycket som golf fast inte så långt ifrån. Jag baserar det endast på vad jag hört folk säga privat och inte hur det målas upp i media osv.

Golf följer jag inte så jag har inte stenkoll på det men som jag har uppfattat det så har vi väl ändå rätt många duktiga spelare där, inte någon absolut toppspelare sedan Sörenstam slutade men ändå rätt bra spelare? Det är väl ingen brist där som i tennis.
Citera
2011-06-18, 00:33
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:

Håller med till 50 %. Byt ut tennis mot ridsport så är vi överens. Ridsport är dessutom den dyraste idrotten att hålla på med (efter ishockey). Då snackar vi om yngre utövare.
Citera
2011-06-18, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Håller med till 50 %. Byt ut tennis mot ridsport så är vi överens. Ridsport är dessutom den dyraste idrotten att hålla på med (efter ishockey). Då snackar vi om yngre utövare.
Klart att ridsport är en överklassport, fast det är ingen bollsport därav undvek jag att nämna det.
Tennislektioner är dyra t.ex, finns väl ingen bra tennisspelare som är helt självlärd?
Finns väl ingen inom Sverige som har möjlighet att vinna en major inom golf längre, Jesper Parnevik var nära ett par gånger och på damsidan så har dom slutat.
Citera
2011-06-18, 10:27
Medlem
"Överklass sport" tror jag inte nödvändigtvis behöver vara för att sporten är dyrare. Ishockey t.ex är ju inte direkt billigt, men det är en lagsport, dvs en social sport. Tennis är ju inte så extremt dyrt men det är ju en individualistsport så det kan nog få den stämpel mycket pga det också.

Skulle man gå på enbart vad det kostar så skulle ju segling och motorsport anses som överklass. Det kanske i och för sig segling gör men motorsport gör inte det.
Citera
2011-06-19, 23:43
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Klart att ridsport är en överklassport, fast det är ingen bollsport därav undvek jag att nämna det.
Tennislektioner är dyra t.ex, finns väl ingen bra tennisspelare som är helt självlärd?
Finns väl ingen inom Sverige som har möjlighet att vinna en major inom golf längre, Jesper Parnevik var nära ett par gånger och på damsidan så har dom slutat.

Att gå i tennisskola är inte speciellt dyrt, det är materialet som kostar. Det skiljer iofs väldigt mycket mellan en 9-åring och en 15-åring, 9-åringen må växa ur kläderna men sliter knappt alls på bollar och strängar.

När jag tävlade i tennis i tonåren tror jag att budgeten för ett år såg ut så här:

Racket: 750 SEK (ett nytt varannat år i snitt)
Tennisskola 3000 SEK
Skor 3000 SEK (ett par höll max 4 månader)
Tävlingsavgifter: 3500 SEK
Strängar: 4000 SEK (hade blivit billigare om jag köpt en strängningsmaskin)
Resor till tävlingar: 2000 SEK (spelade mest i 08-området)
Grepp: 500 SEK
Kläder: 1000 SEK

Summa: ca 18000 per år.

Det här var på 90-talet men tennisprylar har faktiskt inte ökat i pris sen dess. Möjligtvis har anmälningsavgifterna gjort det.
Senast redigerad av Bjurra 2011-06-19 kl. 23:51.
Citera
2011-06-20, 01:12
Medlem
Tennis är dock en så pass stor sport att är du tillräckligt bra kommer du att hitta en sponsor redan i unga tonår. Det går även utmärkt att tävla och gå runt på en relativt låg budget. Jag tycker inte att tennis är någon överklassport, när jag var grabb hyrde vi den lokala tennisbana för 30kr i timman. Man kunde spela i en halv dag och det var inte dyrare än en biobiljett.
Citera
2011-06-20, 12:16
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Tennis är dock en så pass stor sport att är du tillräckligt bra kommer du att hitta en sponsor redan i unga tonår. Det går även utmärkt att tävla och gå runt på en relativt låg budget. Jag tycker inte att tennis är någon överklassport, när jag var grabb hyrde vi den lokala tennisbana för 30kr i timman. Man kunde spela i en halv dag och det var inte dyrare än en biobiljett.

Nu vet jag inte var du växte upp men i Stockholm finns det inga banor för 30 kr i timmen, snarare 300 kr.

Är man bland de absolut bästa i Sverige kanske man kan få en sponsor som täcker materialkostnader men >95% av tävlingsjuniorer har inte en chans att bli sponsrade.
Citera
2011-06-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Nu vet jag inte var du växte upp men i Stockholm finns det inga banor för 30 kr i timmen, snarare 300 kr.

Nu har ju situationen förrändrats ganska mycket sedan jag var ung under 80-talet men då kostade en utomhus grusbana normalt 60-80kr i timman, banan vi lirade på var en privat bana som kunde hyras för 30kr i timmen. Ville man spela inomhus under vintern var det lite dyrare men inte mer än max en hundralapp. Sen fanns det gott om gratisbanor som kommunerna tillhandahöll i isrinkarna under sommrarna. Det kan jämföras med att vi då betalade en femhundralapp i greenfee för att spela en runda golf.

Kollade upp min gamla tennishall i Edsberg där jag lirade under 90-talet. Där betalar du mellan 90 och 165kr i timmen. Inga 300kr i timmen där inte. Jag kollade runt lite och det verkar finnas gott om billiga tennishallar. Tyresö rackethall kostar 110kr i timmen, Solna tenniscenter 120kr i timmen är bara två exempel. Faktum är att inflation inräknat är det idag betydligt billigare att spela tennis än det var för 25 år sen.
Senast redigerad av Gincan 2011-06-20 kl. 15:41.
Citera
2011-06-20, 15:43
Medlem
Bjurras avatar
Som junior spelar man oftast gratis på lediga tider så just det var inget större problem.

Tack för tipset om Solna, ska nog spela där framöver.
Citera
2011-06-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Att gå i tennisskola är inte speciellt dyrt, det är materialet som kostar. Det skiljer iofs väldigt mycket mellan en 9-åring och en 15-åring, 9-åringen må växa ur kläderna men sliter knappt alls på bollar och strängar.

När jag tävlade i tennis i tonåren tror jag att budgeten för ett år såg ut så här:

Racket: 750 SEK (ett nytt varannat år i snitt)
Tennisskola 3000 SEK
Skor 3000 SEK (ett par höll max 4 månader)
Tävlingsavgifter: 3500 SEK
Strängar: 4000 SEK (hade blivit billigare om jag köpt en strängningsmaskin)
Resor till tävlingar: 2000 SEK (spelade mest i 08-området)
Grepp: 500 SEK
Kläder: 1000 SEK

Summa: ca 18000 per år.

Det här var på 90-talet men tennisprylar har faktiskt inte ökat i pris sen dess. Möjligtvis har anmälningsavgifterna gjort det.
Ja, men du behöver fler en racket om du är seriös, sen är Sverige ett billigt land när det gäller
sport, därav dom stora framgångarna i vissa sporter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in