Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Varenda säsong inför grussäsongen heter det att Nadal ska tappa en massa rankingpoäng och varenda säsong efter grussäsongen står Nadal där med 4500-5000 rankingpäng, i Wimbledon har han varit i final de senaste fyra gångerna han ställt upp. Som jag ser det så är Federers enda chans att ta sig tillbaka till topp två att Nadal eller Djokovic skadar sig. Federer är aldeles för ojämn utanför GS turneringarna, det räcker helt enkelt inte för Federer att vinna en eller två masters när Nadal och Djokovic vinner 2-3 masters var, går till kvarten i 7 eller 8 av mastersturneringarna och semi i 5 eller 6.
Nadal rankingpoäng under grussäongen, notera att han 2007 tog 5100 poäng, dvs 100 mer än vad han nu ska försvara.
4500
4500
5100
4510
3280
5000
Jovisst Nadal är kungen på grus och visst kan han klara av det. Men 2009 så klarade han det inte. Sedan kan han komma med vilka bortförklaringar han vill, han förlorade i alla fall mot Federer innan förlusten mot Söderling.
Att räkna med att Nadal alltid ska försvara sina poäng på grus känns lite orealistiskt, även fast han är den bästa spelaren på det underlaget.
Jag håller inte med om att Federer är för ojämn, visst han har fått tuffare motstånd och kanske inte är 100% så bra som han en gång var, men han är knappast ojämn. Man hör ofta om hur mycket sämre Federer har blivit men personligen så tycker jag mer att det alla andra i toppen som har blivit bättre, Nadal har blivit bättre på andra underlag medan Djokovic, Murray, Del Potro, Söderling, Berdych osv har blivit mycket bättre.
Jag har i alla fall Djokovic som favorit till första platsen i år och tror att Federer och Nadal får slåss om andra platsen.
Men vi får ser hur det går imorgon mot Djokovic, finns ju poäng att hämta där för båda spelarna, det vore mer spännande ifall Djokovic vann, så inte Nadal drar ifrån ännu mer.
Sen finns det en liten intressant grej angående Federer och det är att han saknar ett rekord och det är att vara världsetta mest antal veckor, han behöver bara nå till första platsen en gång till för att tangera Pete Sampras, det borde i alla fall vara något som motiverar honom. Jag tänker i alla fall inte räkna bort honom från förstaplatsen, varken detta år eller nästa år. För det finns nämligen en bra anledning för honom att bara ta sig dit en gång till.