Citat:
Ursprungligen postat av Funke
Jag tycker att Hardcourt är det underlag där det blir bäst underhållning. Grus ger så dåligt betalt för bra slag. Vissa spelare (Läs Nadal) fångar upp bollarna oavsett hur bra slaget är. Gräs är tvärtom. Man får betalt för nästan alla slag bara de är hyfsade. Dessutom ser gräsmattan ut som en åker efter en veckas spel. HC är den gyllene medelvägen. Banan slits knappt nånting under en turnering och man får bra betalt för bra slag. Dessutom är det grymt fäste så riktigt snabba spelare kan hinna upp till synes omöjliga bollar. Tycker det är bra att de flesta turneringarna spelas på HC.
Bäst av allt är dock att de olika underlagen finns så att det blir variation. I början av grussäsongen tycker jag att grus är ett härligt underlag och när gräset börjar så blir det en skön kontrast till det långsamma gruset.
Jo jag måste nog ge med mig lite, om det var ett underlag som det skulle spelas på alltid hade jag tagit hardcourt. Då det är lite mer mitt emellan, och kan spelas av de allra flesta speltyper. Därav blir det intressantare, men Wimbledon är ändå på något sätt favorit grandslamen, kanske för att det känns så klassiskt och att man inte hinner bli less på gräset, då det bara är ett fåtal turneringar.
Gruset har väl sin charm, men det är underlaget som är tråkigast. Även om det blir långa slagdueller så är det rätt tråkigt att se på dessa baslinje nötare (spanjor stilen) i var och varannan match.