Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Min fråga är: Är det så ont om bra svenska spelare numera att man trots man tydligen inte är rätt förberedd, går in o tar en singel i Davids Cup ?
Låter inte klokt i mina öron, med tanke på att Pim-Pim inte rosat marknaden på mkt länge.
Sverige har väldigt dåligt med spelare som kommer underifrån. Man måste vara åtminstone topp 100 för att kunna konkurrera i elitdivisionen. Joachim Johansson och Vinciguerra har trots allt den tennisen i sig så det är det bästa alternativet. Vi har Filip Prpic på plats 253 på rankingen efter Vinciguerra och han håller inte för den här nivån. Sedan kommer Joachim Johansson och efter honom Björn Rehnquist och Ervin Eleskovic på plats 465 och 466. De håller inte heller för den här nivån.
Den vi kan hoppas på är väl Daniel Berta som än så länge visar att han utvecklas. Men vi får se om han fortsätter göra det. Tycker han fått en del chanser som han inte tagit faktiskt.
Min känsla är att det är många "hobbyutövare" i svensk tennis. Det är ingen som verkar satsa riktigt seriöst. Det kostar ju mycket pengar att ta sig ut och tävla innan man blivit så pass bra att man kan tjäna någonting och startkapitalet måste ju komma någonstans ifrån. Svenska tennisförbundet har en roll där, men de är fattiga. Helt klart är att det inte satsas, det är alldeles uppenbart. Vi har gamla veteraner runt 30-stecket på touren som bara ligger och degar i rankingsystemet, de kommer ingen vart. Jag är ganska övertygad om att det är pengar som är problemet för svensk tennis.
Tennis är en jävligt dyr sport på det sätt att man måste tävla för att bli bra och att tävla kostar multum. De som lyckas är i första hand de som har haft resurserna att ta sig ut på tävlingsbanorna av egen kraft. Bredden blir helt klart lidande av detta. Jag tror att det finns många talanger i Sverige som skulle kunna bli topp-100 spelare om de bara gavs möjlighet rent ekonomiskt.