2010-03-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Välvillig
Tycker inte det var ett direkt misstag att ta ut Vinci istället för PimPim. Nallen hade slagit PimPim enkelt som han spelade idag.
Stämmer nog, dubbeln var nog nyckelmatchen, Aspelin fick inte spela, ihop med Pimmis så hade
det kunnat slutat annorlunda.
Möjliga motståndare i kvalet.
Brasilien/Uruguay
Colombia
Australien/Japan
Folkrepubliken Kina/Kazakstan
Holland/Italien
Rumänien/Ukraina
Sydafrika/ Polen-Finland 2-2
Österrike/Slovakien
Senast redigerad av Alessandro 2010-03-07 kl. 19:42.
Citera
2010-03-07, 19:42
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Stämmer nog, dubbeln var nog nyckelmatchen, Aspelin fick inte spela, ihop med Pimmis så hade
det kunnat slutat annorlunda.
Möjliga motståndare i kvalet.
Schweiz (borta)
Indien

Pim Pim ersatte ju Aspelin så det hade inte varit möjligt. Vet dock ej om Aspelin petades eller kände av skada? Men visst var dubbeln nyckelmatchen.
Citera
2010-03-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Pim Pim ersatte ju Aspelin så det hade inte varit möjligt. Vet dock ej om Aspelin petades eller kände av skada? Men visst var dubbeln nyckelmatchen.
Jo, en okänd skada kan det vara, dock tror jag Enqvist spelade på samma par som förra vinsten.
Möjliga kvalmotståndare för Sverige
Borta
Rumänien
Slovakien
Sydafrika

Hemma
Australien
Brasilien
Finland
Holland
Italien
Japan
Polen (sista mötet 1975, innan World group?)

Aldrig mött
Colombia
Folkrepubliken Kina
Kazakstan
Ukraina
Uruguay
Senast redigerad av Alessandro 2010-03-07 kl. 20:00.
Citera
2010-03-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania

Han petades eftersom Lindstedt har spelat en del dubbel med Söderling tidigare. Om Sverige haft två stabila singelspelare hade det nog varit bäst att spela Aspelin/Lindstedt i dubbeln.
Citera
2010-03-07, 20:04
Medlem
Vinci har förlorat 7 raka levande singelmatcher i DC,
Pimmis har förlorat 3 raka levande.
Citera
2010-03-07, 22:42
Medlem
Var där och såg dramatiken.
Vid ett tillfälle fick jag för mig att det var andra bollen Vinci vann i Nalbandians serve och att det skulle stå 0-30, men domarn sa 0-15 vilket det också stod på tavlan.

Tänkte att det bara var jag som var förvirrad i all upphetsning, men sen när jag kommit hem såg jag på tv8.se att nån beskrev samma sak.

Vad hände i 5:e game i
Skrivet av Gunnar Gustafsson den sön, 03/07/2010 - 15:42.

Vad hände i 5:e game i Vinciguerras match i 1 set .Han hade 0-30 och sedan blev det 15-30 och helt plötsligt 15-15 .
http://www.tv8.se/sport/davis-cup-tennis-pa-tv8-och-tv8play#comment-2962

Någon som minns/har inspelat och kan reda ut det?
Citera
2010-03-07, 23:05
Medlem
bluetramps avatar
Har en fråga till er lite mer insatta i svensk tennis.

Referenten i dagens match säger: Pim-Pim har inte kunnat träna så mkt senaste tiden pga att han köpt hus och fått barn.....

Min fråga är: Är det så ont om bra svenska spelare numera att man trots man tydligen inte är rätt förberedd, går in o tar en singel i Davids Cup ?

Låter inte klokt i mina öron, med tanke på att Pim-Pim inte rosat marknaden på mkt länge.
Citera
2010-03-08, 04:04
Medlem
obotlig_realists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Min fråga är: Är det så ont om bra svenska spelare numera att man trots man tydligen inte är rätt förberedd, går in o tar en singel i Davids Cup ?

Låter inte klokt i mina öron, med tanke på att Pim-Pim inte rosat marknaden på mkt länge.

Sverige har väldigt dåligt med spelare som kommer underifrån. Man måste vara åtminstone topp 100 för att kunna konkurrera i elitdivisionen. Joachim Johansson och Vinciguerra har trots allt den tennisen i sig så det är det bästa alternativet. Vi har Filip Prpic på plats 253 på rankingen efter Vinciguerra och han håller inte för den här nivån. Sedan kommer Joachim Johansson och efter honom Björn Rehnquist och Ervin Eleskovic på plats 465 och 466. De håller inte heller för den här nivån.

Den vi kan hoppas på är väl Daniel Berta som än så länge visar att han utvecklas. Men vi får se om han fortsätter göra det. Tycker han fått en del chanser som han inte tagit faktiskt.

Min känsla är att det är många "hobbyutövare" i svensk tennis. Det är ingen som verkar satsa riktigt seriöst. Det kostar ju mycket pengar att ta sig ut och tävla innan man blivit så pass bra att man kan tjäna någonting och startkapitalet måste ju komma någonstans ifrån. Svenska tennisförbundet har en roll där, men de är fattiga. Helt klart är att det inte satsas, det är alldeles uppenbart. Vi har gamla veteraner runt 30-stecket på touren som bara ligger och degar i rankingsystemet, de kommer ingen vart. Jag är ganska övertygad om att det är pengar som är problemet för svensk tennis.

Tennis är en jävligt dyr sport på det sätt att man måste tävla för att bli bra och att tävla kostar multum. De som lyckas är i första hand de som har haft resurserna att ta sig ut på tävlingsbanorna av egen kraft. Bredden blir helt klart lidande av detta. Jag tror att det finns många talanger i Sverige som skulle kunna bli topp-100 spelare om de bara gavs möjlighet rent ekonomiskt.
Citera
2010-03-08, 07:26
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obotlig_realist
Sverige har väldigt dåligt med spelare som kommer underifrån. Man måste vara åtminstone topp 100 för att kunna konkurrera i elitdivisionen. Joachim Johansson och Vinciguerra har trots allt den tennisen i sig så det är det bästa alternativet. Vi har Filip Prpic på plats 253 på rankingen efter Vinciguerra och han håller inte för den här nivån. Sedan kommer Joachim Johansson och efter honom Björn Rehnquist och Ervin Eleskovic på plats 465 och 466. De håller inte heller för den här nivån.

Den vi kan hoppas på är väl Daniel Berta som än så länge visar att han utvecklas. Men vi får se om han fortsätter göra det. Tycker han fått en del chanser som han inte tagit faktiskt.

Min känsla är att det är många "hobbyutövare" i svensk tennis. Det är ingen som verkar satsa riktigt seriöst. Det kostar ju mycket pengar att ta sig ut och tävla innan man blivit så pass bra att man kan tjäna någonting och startkapitalet måste ju komma någonstans ifrån. Svenska tennisförbundet har en roll där, men de är fattiga. Helt klart är att det inte satsas, det är alldeles uppenbart. Vi har gamla veteraner runt 30-stecket på touren som bara ligger och degar i rankingsystemet, de kommer ingen vart. Jag är ganska övertygad om att det är pengar som är problemet för svensk tennis.

Tennis är en jävligt dyr sport på det sätt att man måste tävla för att bli bra och att tävla kostar multum. De som lyckas är i första hand de som har haft resurserna att ta sig ut på tävlingsbanorna av egen kraft. Bredden blir helt klart lidande av detta. Jag tror att det finns många talanger i Sverige som skulle kunna bli topp-100 spelare om de bara gavs möjlighet rent ekonomiskt.

Någon som vet om Daniel Berta ens fanns med under DC-helgen? Sådana tillfällen måste utnyttjas. Perfekt att ge en ung kille chansen att träna med de äldre erfarna omän han inte får spela nån match. Han har ju som sagt var funnits med i DC-laget förut men inte tagit chansen. Att helt ställa honom utanför är kanske inte det allra smartaste.

Det är på tok för dåligt bredd i svensk tennis. Både Pim-Pim och Vinci har ju tidigare avslutat sina karriärer men gjort halvdana comeback försök. Vinci försöker åtminstone kvala in till en del ATP turneringar men man kan starkt ifrågasätta vad Pim-Pim vill med sin tennis. Det duger inte att spela turneringar på en lägre nivå (Challengers, Futures) för den gamla topp 10 spelaren. Han sitter på sofflocket och väntar på wildcards till ATP turneringar som aldrig dyker upp. Han har spelat 3 turneringar på 2 år. Visserligen har han varit skadad men inte hela tiden. Just nu är han officiellt pappaledig. Säger det mesta.

Jag hoppas Enqvist törs leta nya vägar. Satsa på Berta och/eller hör om inte Nick Lindahl vill ställa upp och spela för Sverige.

Brist på pengar kan mycket väl vara en del av problematiken. En annan del är det fortsatta ointresset för tennis allmänt. Det såg man inte minst på den publik som svek i helgen. Jag sitter och väntar på Söderling-effekten. Kommer den och hur många år dröjer det innan vi får fram namn att räkna med?
Citera
2010-03-08, 09:18
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raol
Vid ett tillfälle fick jag för mig att det var andra bollen Vinci vann i Nalbandians serve och att det skulle stå 0-30, men domarn sa 0-15 vilket det också stod på tavlan.

Tänkte att det bara var jag som var förvirrad i all upphetsning, men sen när jag kommit hem såg jag på tv8.se att nån beskrev samma sak.

Vad hände i 5:e game i Vinciguerras match i 1 set .Han hade 0-30 och sedan blev det 15-30 och helt plötsligt 15-15 .

Jag tyckte domaren hade väldigt dåliga engelska uttal. I varje fall vad som hördes genom teven. Det var inte det som spelade dig ett spratt?
Citera
2010-03-08, 10:38
Medlem
Citat:

Jag reagerade också i ett game (bör vara samma) men ifrågasatte min egen pigghet och måste missat något. Eller?

Vinci skulle spelat i fredags, han hade haft chans! Pim-Pim är så fantastiskt ovårdad. Han har ju verkligen INGET annat än sin serve och en chans-forehand, ingen inställning, ingenting! Men det är lätt att va efterklok...

Dubbeln skulle vinnas, men tydligen var ju Argentina riktigt bra snarare än att vi gav bort matchen.

Känns i vilket fall kasst att vara utslagna, små små marginaler i DC!
Citera
2010-03-08, 11:52
Medlem
Maglors avatar
Citat:

Jag tror att domaren overruleade (alltså gick in och ändrade linjedomarens domslut) så att poängen när det stod 0-15 spelades om, och den som skötte grafiken var inte riktigt med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in