Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Skulle behöva hjälp med ett lite annorlunda problem, nämligen att måla om några av mina racketar. Vilken sorts färg använder man? Jag misstänker att resultatet inte blir speciellt bra om jag använder vanlig sprayfärg, men vilka andra alternativ finns? Någon annan som över huvud taget har erfarenhet av detta?
(kavlar upp ärmarna och börjar skriva...)
Hehe! Detta är ett av mina favoritämnen.
För att få det riktigt bra gör du på detta sätt;
1) Klipp upp strängarna
2) Ta loss de s.k Rambanden (bumpers/grommets) Se dock till att modellen du spelar med har utbytesramband. Finns billigast här;
http://www.tennis-warehouse.com/toolssupplies.html
3) Ta bort orginalgreppet.
4) Använda en lackborttagare. Finns att köpa på färgbutik. Pensla på och låt verka en halvtimme. Skrapa bort färgen med typ spakelspade i metall
5) Slipa bort rester med Sandpapper i styrka 400
6) Spraya två-tre tunna lager med primer
7) Slipa ytan med ett 1000 sandpapper så det blir helt slät yta
8) Använd bilsprayfärg och lägg på många tunna lager. Jag vet det är lätt att spruta för mycket för man vill ha täckning direkt, men gå inte i denna fällan. Många tunna lager 20-30 cm från racket.
9) Om du vill ha någon design kan du ta maskeringstejp på den nylackade ytan (som dock ska torka ett dygn först) och sen lackar du över med färg nr 2 osv beroende på antalet färger/design
10) Ta bort ev maskeringstejp
11) Lacka 3 tunna lager med bilklarlack, gärna 2 komponent, men vanlig biltemalack funkar oxå
12) Låt torka minst 4 dagar
13) Sätt dit nytt orginalgrepp
14) Använd en värmepistol och värm upp rambanden tills de knappt går att hålla i. Sen använder du en syl och för in dem i rackets stränghål. Det bästa är att låta din strängare göra detta i samband med strängning. Bör kosta en 50 lapp ungefär. Är max 10 min jobb för någon som kan.
15) Stränga racket
16) Ta ett kort och lägg ut här