2009-11-02, 16:30
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuka
Har man sett bilder på Agassis brorsas och farsas kalhyggen så hade det varit väldigt konstigt om Andre faktiskt hade en Samantha Fox-frilla när det begav sig.

Jag blev väldigt förvånad när AA första gången visade sig med rakad skalle.

"Är han så flintskallig, hur sjutton kunde han ha långt hår?"

Att peruk var svaret på frågan föll mig dock inte in.
Citera
2009-11-03, 00:24
Medlem
Castlevanias avatar
Daniel Berta upp på första platsen

Mycket glädjande är det att Berta klev upp på första platsen på juniorvärldsrankingen i måndags. Hans främsta resultat i år är vinsterna i Franska Öppna och med lag i junior EM. Han har lite att leva upp till om man ser hur det har gått för tidigare juniorettor på ATP touren:

Stefan Edberg: 41 titlar varav 6 grand slam. Nådde som bekant första platsen och höll den i totalt 72 veckor.

Nicklas Kulti: 3 titlar och som bäst rankad 32, men bättre i dubbel där han vann 13 titlar

Thomas Enqvist: 19 titlar. Nådde som bäst 4:e platsen.

Minns ni vem som vann alla juniortitlar 1983?
Citera
2009-11-03, 01:29
Medlem
stukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Castlevania
Minns ni vem som vann alla juniortitlar 1983?

Jag minns det inte själv men det var Edberg som sopade rent 83.

Är väl bara Monfils som varit i närheten av den bedriften, vann alla utom US Open ett år om jag inte minns fel.
Citera
2009-11-03, 11:15
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Han har lite att leva upp till om man ser hur det har gått för tidigare juniorettor på ATP touren.

De senaste 12 åren (saknar dock uppgift för 1998) har juniorettorna vid årsslutet hetat Di Pasquale, Roddick, Muller, Pless, Gasquet, Baghdatis, Monfils, Young, De Bakker, Berankis och Yang.

4 av 11 har slagit sig in på topp 10 som senior, hittills.
Citera
2009-11-03, 15:53
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
De senaste 12 åren (saknar dock uppgift för 1998) har juniorettorna vid årsslutet hetat Di Pasquale, Roddick, Muller, Pless, Gasquet, Baghdatis, Monfils, Young, De Bakker, Berankis och Yang.

4 av 11 har slagit sig in på topp 10 som senior, hittills.

Arnaud Di Pasquale, Gilles Muller och Kristian Pless har jag för mig var/är starkt drabbade av skador. Di Pasquale har jag för mig tvingades ge upp karriären i ett tidigt skede. Han spelade dock en stor tennis har jag för mig. Enormt kul att titta på. Pless jobbar sig sakta tillbaka på Challengernivån och Müller låter serven mullra på några GS-events då o då, men har svårt att slå igenom. Donald Young har lite svårt att få resultaten att gå med sig men har fortfarande stor potential och Thiemo De Bakker har jag för mig kör redan Davis Cup med Holland. De sista två är för tidigt att säga något om och de andra stor stjärnorna behöver ingen närmare ifrågasätta..

H O P P A S Daniel får en fantastisk karriär, men med den spelstilen han har är jag tyvärr rädd att han blir uppäten till frukost bland the big boys... Hoppas dock jag har superfel!!
Citera
2009-11-03, 16:08
Medlem
Bjurras avatar
Mullers problem är att hans lägsta nivå är väldigt låg. Han kan dock spela bländande tennis.

Pless tycker jag är totalt talanglös, måste varit en dålig årgång.

Young blev lite mätt efter alla feta kontrakt han fick redan som 15-åring. Det hjälpte inte att han sen åkte runt och spelade ATP-tävlingar och fick 4-5 games per match för 3-4 år sedan istället för att spela futures och få mycket matchträning. Jag har fortfarande väldigt svårt att se honom komma in på topp 50.

De Bakker har definitivt talang, kan dock tänka mig att det tar något år till för honom att få ordning på offensiven.
Citera
2009-11-03, 16:15
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitzbühel
H O P P A S Daniel får en fantastisk karriär, men med den spelstilen han har är jag tyvärr rädd att han blir uppäten till frukost bland the big boys... Hoppas dock jag har superfel!!

Hans spelstil påminner om Federers och Dimitrovs. Inget fel med det men det tar tid att finslipa den. Det märks på Dimitrov som mest förlorar hela tiden för tillfället.
Citera
2009-11-03, 23:55
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Citat:
Säsongen är på toker för lång. Jag räknade ut att om Nadal ställer upp i Qatar nästa år får han en månads ledighet efter DC finalen mot Tjeckien. Schemat är helt klart för hårt pressat. Spelarna måste jävlat ställa upp överallt och får ingen möjlighet till rekreation. Det borde finnas möjlighet till minst ett uppehåll på några veckor under en säsong.

Det är klart att ett skäl till skadorna är att tennissäsongen är alltför lång, men var inte uppehållen mellan säsongerna ännu kortare, eller egentligen i det närmaste obefintliga, för cirka 20 år sedan? Under 1980-talet spelades ju Masters-turneringen i början av december, vilket var säsongsavslutningen för de spelare som inte skulle spela DC-final. DC-finalen brukade sedan avgöras helgen före jul (när Sverige mötte Australien i finalerna i Melbourne 1983 och 1986 spelades finalen så pass sent som i mellandagarna mellan jul och nyår). Det var först 1990 som DC-finalen flyttades till månadsskiftet november/december.

Med tanke på att Australian Open från och med 1987 avgörs i januari, kan de som spelade DC-finalerna i slutet av 1980-talet inte ha haft mer än någon enstaka veckas uppehåll mellan säsongerna. Stefan Edberg har sagt i någon intervju att eftersom Sverige nådde sju raka DC-finaler, kändes det som att han spelade sju år i sträck utan uppehåll på 1980-talet (han var ju med som sparringpartner redan 1983).

Med andra ord tycks det ha varit längre säsonger förr, men det är helt säkert så att tennisen är mycket mer slitsam idag. Det finns inga lätta matcher längre, rankingsystemet tillåter knappast några längre uppehåll, flera turneringar spelar med tyngre bollar än tidigare för att åstadkomma längre bolldueller, och så vidare.
Citera
2009-11-04, 11:33
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Med andra ord tycks det ha varit längre säsonger förr, men det är helt säkert så att tennisen är mycket mer slitsam idag. Det finns inga lätta matcher längre, rankingsystemet tillåter knappast några längre uppehåll, flera turneringar spelar med tyngre bollar än tidigare för att åstadkomma längre bolldueller, och så vidare.

Säsongens längd borde inte vara ett så hett debattämne. Jag förstår faktiskt inte när Nadal går ut och kritiserar ATP för att touren är för lång. Det tyder mer på extrem dålig planering i det Nadalska lägret mer än att touren faktiskt är för lång. Ett lysande exempel är Federer som spelar mindre och mindre år för år och ändå behåller sin plats på rankningen.

Jag anser faktiskt att upplägget nu är optimalt och tillräckligt flexibelt för att spelare som är rankade lägre kan snabbt lägga om sitt schema i händelse av en tidig sorti från en turnering. Spelarna måste ju dra ihop pengar till precis allt själva och är man rankad säg top 50 har man inga stora sponsorer man kan förlita sig på och måste spela ihop tillräckligt med pengar för att man ska kunna försörja sig på sin sport.

Det är märkligt hur sällan man hör någon utanför top-10 klaga på att säsongen är för lång. Jag tror inte att jag hörde någon gång att Kafelnikov klagade på tourens längd under 90-talet. Och då spelade han ändå absolut mest av alla på touren. Visst att tankade tidigt i många turneringar bara för att få in startpengarna, men ändå...
Citera
2009-11-04, 13:42
Medlem
Kongo_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Säsongens längd borde inte vara ett så hett debattämne. Jag förstår faktiskt inte när Nadal går ut och kritiserar ATP för att touren är för lång. Det tyder mer på extrem dålig planering i det Nadalska lägret mer än att touren faktiskt är för lång. Ett lysande exempel är Federer som spelar mindre och mindre år för år och ändå behåller sin plats på rankningen.

Jag anser faktiskt att upplägget nu är optimalt och tillräckligt flexibelt för att spelare som är rankade lägre kan snabbt lägga om sitt schema i händelse av en tidig sorti från en turnering. Spelarna måste ju dra ihop pengar till precis allt själva och är man rankad säg top 50 har man inga stora sponsorer man kan förlita sig på och måste spela ihop tillräckligt med pengar för att man ska kunna försörja sig på sin sport.

Det är märkligt hur sällan man hör någon utanför top-10 klaga på att säsongen är för lång. Jag tror inte att jag hörde någon gång att Kafelnikov klagade på tourens längd under 90-talet. Och då spelade han ändå absolut mest av alla på touren. Visst att tankade tidigt i många turneringar bara för att få in startpengarna, men ändå...

håller helt med zeke.
roddick å nadal får väl spela mindre helt enkelt som federer.

spela mindre=mindre skador=mindre gnäll=bättre tennis
Citera
2009-11-04, 14:39
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke

Hehe. Där har du svaret. Minns såväl att efter en turneringsseger gick han allt som oftast in och förlorade i första omgången i turneringen veckan därpå. Det slog aldrig fel och många sköna slantar blev det att spela mot

Säsongens längd kan inte vara optimal och flexibel då alltfler spelare dras med skador och inte kan prestera sitt bästa. Se på nadal och se framförallt på damernas fiaskoslutspel. Lejonparten gick ju på kryckor.
Citera
2009-11-04, 21:02
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Säsongens längd kan inte vara optimal och flexibel då alltfler spelare dras med skador och inte kan prestera sitt bästa. Se på nadal och se framförallt på damernas fiaskoslutspel. Lejonparten gick ju på kryckor.

Såsom jag ser det borde tourens syfte vara att se till att så många som möjligt av spelarna kan tjäna så mycket pengar att de kan leva på sin sport. Och detta lyckas man faktiskt bra med. Att Nadal år efter år spelar runt 85-90 matcher per säsong för att behålla sin rankning är faktiskt inte tourens fel utan Nadals läger. Går man djupt i varje APT250-turnering och uppåt blir tourens längd outhärdlig, men merparten av spelarna gör inte det och för deras del måste det finnas nya turneringar varje vecka. Touren är ju inte enbart för de 10-20 bästa i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in