Men innan Wimbledon drar igång är det dags för Rosmalen och Daniel Bertas första ATP-turnering! Lottningsschemat finns uppe och dessbättre har Berta lottats mot en kvalspelare (oklart vem) i första omgången.
Vi får väl se om Berta klarar av att upprepa följande spelares makalösa bedrift:
Citat:
Yahiya Doumbia (Lyon 1988)
Jose Francisco Altur (San Marino 1989)
Nicolas Lapentti (Bogota 1995)
Santiago Ventura (Casablanca 2004)
...som bestod i att de vann den allra första ATP-turnering som de ställde upp i.
Om så nu inte skulle bli fallet, får Berta försöka att finna tröst i det faktum att Vincent Spadea tog 223 ATP-turneringar på sig innan han i Scottsdale 2004 för första gången fick triumfera i en ATP-turnering.
Nej, allvarligt talat ska vi förstås inte ha några sådana förhoppningar på Berta, men som sann tennisnörd ville jag passa på att dela med mig av den här tråden som jag hittade för en tid sedan:
http://www.menstennisforums.com/archive/index.php/t-128179.html
Vi kan också notera att den svensk som hittills varit snabbast med att lära sig hur man vinner på touren är Peter Lundgren, som vann Kölns GP 1985, i sitt blott femte framträdande på touren. Också Magnus Larsson var snabb med att ta sin första titel - när han vann Florens 1990 var det hans åttonde turnering på touren.
Den svensk som fått vänta längst tid på att få vinna på touren är (kanske lite överraskande) Jonas Björkman, som tog sin första ATP-titel i Auckland 1997, vilken var hans 90:e turnering.
Några andra intressanta namn:
Lleyton Hewitt, Adelaide 1998 (turnering 2)
Andy Roddick, Atlanta 2001 (turnering 10)
Stefan Edberg, Milano 1984 (turnering 17)
Mats Wilander, Franska Öppna 1982 (turnering 22)
Boris Becker, Queens 1985 (turnering 24)
Andre Agassi, Itaparica 1986 (turnering 24)
Rafael Nadal, Sopot 2004 (turnering 25)
John McEnroe, Hartford 1978 (turnering 29)
Pete Sampras, Philadelphia 1990 (turnering 33)
Ivan Lendl, Houston 1980 (turnering 34)
Björn Borg, London 1974 (turnering 35)
Den störste av dem alla då? Tja, Roger Federer var faktiskt inte snabb med att vinna sin första ATP-turnering. När han vann i Milano 2001 var det hans 45:e turnering på touren. Du har alltså gott om tid på dig, Berta!