2008-11-01, 11:42
Medlem
pirates avatar
Jag skulle tippa att Nadal kommer att få behöva vila ett bra tag framöver iaf han inte lär sig att spela ekonomiskt. Det är effekterna av att ha spelat så hårt under alla dessa år. Men man ska lyfta fram att hardcourt är fan inte snällt mot spelarna, det är hårt och de flesta spelarna skadas just i HC.

Återstår att se hur han kommer att funka i shanghai..
Citera
2008-11-02, 20:27
Medlem
pirates avatar
Tsonga vann årets paris-open och måste nästan vara klar för shanghai nu...såg själv inte matchen men läste att det var en väldigt bra match.
Återstår att se hur det går för Federer och Nadal med deras skador.
Citera
2008-11-03, 14:05
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Tsonga vann årets paris-open och måste nästan vara klar för shanghai nu...såg själv inte matchen men läste att det var en väldigt bra match.
Återstår att se hur det går för Federer och Nadal med deras skador.

Japp.. Tsonga är kvaliciferad till Tennis Masters Cup i Shanghai nu. Mycket roligt eftersom han spelade så väldigt bra mot Nalby igår. Nadal är tveksam att han överhuvudtaget kommer till Shanghai på grund av skador och slitage. Betänk att veckan efter spelas Davis Cup finalen mellan Argentina o Spanien och där bör Nadal vara så fräsch som möjligt. Så ska han klara att ladda upp inför DC bör han nog hoppa över Shanghai och när hände det senast att världsettan inte deltog i Mastersslutsspelet? Nu är det ju bara spekulationer om Nadals deltagande men skulle han mot all förmodan närvara lär han inte ta sig lika djupt in i turneringen som förra årets semifinalplats. Vad som också eventuellt talar för hans deltagande är att underlaget i Kina och Argentina (där DC-finalen går) är identiska och Nadal skulle kunna använda TMC som uppvärmning inför DC. Tror faktiskt att Nadal rankar Davis Cup högre än TMC eftersom han mer eller mindre burit det spanska laget på sina axlar genom slutspelet och att chansen att spela en final inte kommer årligen, till skillnad från TMC.

Federer lär dock definitivt komma till Shanghai, särskilt eftersom det kan bli 5e TMC-skalpen av 6 möjliga, något som skulle förpassa honom till en delad förstaplats (med Sampras och Lendl) över flest TMC-segrar genom historien. Att han lämnade W.O. i Paris var nog bara en säkerhetsåtgärd samt att det är fullt möjligt att han kan ha känningar i ryggen. Dock ska det mer till för att han inte ska åka till Kina, så räkna med honom där!
Citera
2008-11-04, 11:57
Medlem
pirates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr-zeke
Japp.. Tsonga är kvaliciferad till Tennis Masters Cup i Shanghai nu. Mycket roligt eftersom han spelade så väldigt bra mot Nalby igår. Nadal är tveksam att han överhuvudtaget kommer till Shanghai på grund av skador och slitage. Betänk att veckan efter spelas Davis Cup finalen mellan Argentina o Spanien och där bör Nadal vara så fräsch som möjligt. Så ska han klara att ladda upp inför DC bör han nog hoppa över Shanghai och när hände det senast att världsettan inte deltog i Mastersslutsspelet? Nu är det ju bara spekulationer om Nadals deltagande men skulle han mot all förmodan närvara lär han inte ta sig lika djupt in i turneringen som förra årets semifinalplats. Vad som också eventuellt talar för hans deltagande är att underlaget i Kina och Argentina (där DC-finalen går) är identiska och Nadal skulle kunna använda TMC som uppvärmning inför DC. Tror faktiskt att Nadal rankar Davis Cup högre än TMC eftersom han mer eller mindre burit det spanska laget på sina axlar genom slutspelet och att chansen att spela en final inte kommer årligen, till skillnad från TMC.

Federer lär dock definitivt komma till Shanghai, särskilt eftersom det kan bli 5e TMC-skalpen av 6 möjliga, något som skulle förpassa honom till en delad förstaplats (med Sampras och Lendl) över flest TMC-segrar genom historien. Att han lämnade W.O. i Paris var nog bara en säkerhetsåtgärd samt att det är fullt möjligt att han kan ha känningar i ryggen. Dock ska det mer till för att han inte ska åka till Kina, så räkna med honom där!

Tycker du ska helt ärligt satsa på att bli en professionell tennis-skribent/kommentator.
Du hade helt rätt angående Nadal, han hoppar av Shanghai Masters p.g.a att vill bli så fräsch så möjligt inför Davis cup.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article3686620.ab
Citera
2008-11-04, 13:09
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Tycker du ska helt ärligt satsa på att bli en professionell tennis-skribent/kommentator.
Du hade helt rätt angående Nadal, han hoppar av Shanghai Masters p.g.a att vill bli så fräsch så möjligt inför Davis cup.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/tennis/article3686620.ab

Stort tack för erkännandet. Tennis är mitt raison d'être med stort R. Tycker därför att det är riktigt roligt att det finns fler likasinnade här i och med den här trådens framfart och de traditionsenliga trådarna som dyker upp när det vankas Grand Slam i kalendern. Vill också berömma övriga inlägg och deras kvaliteer i den här tråden. Finns riktigt mycket tenniskunskap här!
Citera
2008-11-04, 14:45
Medlem
dr-zekes avatar
Lennart "Labbe" Bergelin har avlidit. Är nog för ung för att inse hans betydelse för svensk tennis men det kan inte understrykas nog så många gånger att han har varit en viktig del i svensk tennis. Minns Bergelin bäst för ett citat som jag hörde Björn Hellberg återberätta i något sammanhang. Det gällde Roland Garros semifinalen 1978. Borg hade kört över stackars Corrado Barazzutti med sifforna 6-0, 6-1, 6-0. Då hade Bergelin blivit lite purken på Burken o sagt att han kunde väl i allafall ha snyggat till sifforna genom att inte släppa det där gamet...
Citera
2008-11-04, 15:59
Medlem
moviemovies avatar
Nadal kan jag tänka mig fruktar även att fortfarande bli utspelad av ''top 4 spelarna''. Hans form börjar dala nedåt nu efter semiförlusten i UO.

Efter att ha blivit utslagen i Madrid Masters och utspelad senast i Paris så är det kanske inte så konstigt att han drar sig ur TMC. Hur kul skulle det vara om han skulle åka på pisk igen där. Inte så bra att ha med sig in i DC. Dessutom så har han inget att vinna i TMC, visserligen är det en stor titel, men han har befäst sin position som världsetta och TMC kommer han ha chans att vinna varje år. Men hur ofta kommer han ha chansen att vinna en titel till åt sitt land igen? Den kommer nog inte lika ofta...

Det är nog rätt stort kan jag tänka mig. Till vardags så vinner han titlar åt sig själv, men här ställer han landet före. Det anses nog vara stort i Spanien och där blir han nog ännu mer omtyckt nu.

Sen som jag sa så är han inte lika överlägsen längre och hans lår och knän verkar inte vilja ge med sig. Tror dock inte att han skulle ha så stor chans om han ställde upp i TMC som det ser ut idag. Federer har börjat få upp ångan igen och för att inte tala om Murray. Har dock inte följ Djokovic så mycket, hur har det gått för honom efter UO?

Sen något som jag undrat över är om Davydenko verkligen spelade ut Nadal eller om det är hans skador som stoppade honom i första set senast. Ni som såg matchen, såg han plågad ut och var det p.g.a skadorna som han fick stryk med så stora siffror? Visserligen är Davydenko duktig, men var Nadal så påverkad av skadorna eller blev han utspelad?
Citera
2008-11-05, 09:12
Medlem
dr-zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Sen något som jag undrat över är om Davydenko verkligen spelade ut Nadal eller om det är hans skador som stoppade honom i första set senast. Ni som såg matchen, såg han plågad ut och var det p.g.a skadorna som han fick stryk med så stora siffror? Visserligen är Davydenko duktig, men var Nadal så påverkad av skadorna eller blev han utspelad?

Visst blev Nadal utspelad av Davydenko, men jag måste säga att Nadal såg riktigt riktigt trött ut och servade dåligt. Davydenko fick då blodvittring och körde över Nadal. En Nadal med sitt B eller B- spel hade nog kört över Davydenko i raka. I den här matchen kom han knappast upp i nivå förutom på ett par bollar här och där.
Citera
2008-11-05, 15:44
Medlem
moviemovies avatar
Intressant lottning till TCM. Kommer bli några riktiga bra matcher. Federer - Murray kommer jag nog försöka att titta på. Vet inte hur det blir med tiden riktigt, lär väl passa rätt bra? Pratar mest om Federer nu då jag inte har så stor koll på de andra, men jag tror iaf att han kommer att vara rejält revanschsugen efter försluter mot alla i sin grupp detta år. Han har dessutom börjat komma igång nu och om man bortser finalen i MM, så har han gått som tåget. Murray var dock för bra i MM, men jag tror att om Federer är på tårna denna gång kan han piska till Murray som han blev piskad i UO. Finns det något mer njutfullt och vackert att titta på inom tennisen, än när Federer spelar ut hela sitt register. När han fullständigt leker med motståndaren. Det är sådana ögonblick eller sekvenser som man tycker är så underbart med tennisen.

Tror på att Federer går vidare tillsammans med Murray eller med Simon om man spelar bra tennis.

Man kan fråga sig om det var ett styrkebesked av Simon att slå Nadal i MM eller om det handlade om att Nadal var skadad. Hoppas på det första. För då kan även han utmana på allvar. Roddick har nog tyvärr inte allt för stor chans. Han måste isf spelar bra samtidigt som Federer, Murray och Simon spelar lite sämre.

Om jag ska tippa gruppen så tippar jag nog att Federer går vidare tillsammans med Murray. Federer kommer nog vinna alla sina matcher och Murray kommer vinna alla förutom den mot Federer. Kan tänka mig att han väldigt gärna vill vinna denna titel, Federer. Visa vad han går för och avsluta året med en stor titel.
Citera
2008-11-10, 13:07
Medlem
Vobblers avatar
Jag tänkte bara tipsa om att Kanal 9 visar "Legends Live" den här veckan, en veteranturnering i Köpenhamn.

Kl 19:00 idag visar de Ivanisevic-Leconte och kl 21:00 är det Edberg-Borg.

Kul att se om gubbarna har någon tennis i sig fortfarande.
Citera
2008-11-10, 18:51
Medlem
pirates avatar
Jahapp, det märks att Federer lider av sin ryggskada då han förlorade idag mot Simon Gilles. Få se hur det går för honom i nästa match.
Citera
2008-11-11, 08:29
Medlem
dr-zekes avatar
Ivanisevic-Leconte var en riktig höjdartillställning! Hade nästan glömt hur hårt Ivanisevic klappar till bollen vid serve.

Övriga nyheter från tennisvärlden är att Rafael Nadal drar sig ur Davis Cup finalen mot Argentina (http://www.daviscup.com/news/newsarticle.asp?articleid=15189. Knäproblemen han ådrog sig tidigare under säsongen verkar inte ge med sig. Tråkigt för Spanien som lär bli överkörda på det snabba GreenSet underlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in