2009-04-17, 18:32
Medlem
Jag har också hört att han gått upp i vikt men att det var så här illa visste jag inte. Vill minnas att han spelade på blackrock touren i vintras så bilden måste nog vara gammal. Men som sagt riktigt synd att han slog Thomas, han hade förtjänat att vinna en Grand slam.
Citera
2009-04-17, 18:43
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Bildnamnet avslöjar gåtan. Men visst känner jag igen honom ändå. Kafelnikov diggade jag när han var aktiv, otroligt talangfull spelare.

Men jag glömmer aldrig när han slog Enqvist i Australian Open-finalen 1999. Thomas var i kanonform, men i finalen funkade ingenting.

Då det gällde sportsbetting kunde man ofta förlita sig på Kafelnikov i de första omgångarna oavsett underlag. Han kunde spela på alla underlag. Vann bland annat franska öppna. Kanske hade vunnit mer om man bara lagt manken till och tränat hårdare. Stor talang.

Jag tycker Thomas Enqvist hade störst potential av de aktiva svenskarna på den tiden. Men vann tyvärr aldrig några slams. Vem vet vilken utveckling hans karriär hade tagit om han vunnit finalen -99.
Citera
2009-04-17, 19:12
Medlem
Gag Halfrunts avatar
Jag anser att Thomas Enqvist var den i post-Edberg-generationen som hade högst potential, men att han hade lite för mycket otur med skador för att bli helt stabil på tio-i-topp. Det var väl 1997 som han missade både Franska Öppna och Wimbledon på grund av att han tänjt ut ledbanden i foten efter att ha snavat på en väska och sedan av en eller annan anledning även missade US Open?

Enqvist var ju annars hyfsat stabil i absoluta världstoppen från 1995 fram till början av 2000-talet, men jag tycker ändå att han - i likhet med flera andra svenska spelare i den generationen - hade en eller kanske två extremt starka säsonger, men ändå inte den där förmågan som t ex Wilander och Edberg hade att bita sig kvar i absoluta världstoppen år efter år.

Jag tänker till exempel på Magnus Larssons strålande avslutning på 1994 fram till skadan efter 1995 års Franska Öppna, Jonas Björkmans 1997, Thomas Enqvists 1995 och 1999, d v s säsonger då de spelade på en enormt hög nivå som de tyvärr inte lyckade stanna kvar på i det långa loppet.
Citera
2009-04-17, 21:07
Medlem
Kitzbühels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesnot
Jag har också hört att han gått upp i vikt men att det var så här illa visste jag inte. Vill minnas att han spelade på blackrock touren i vintras så bilden måste nog vara gammal. Men som sagt riktigt synd att han slog Thomas, han hade förtjänat att vinna en Grand slam.

Tror den bilden är 2-3 år gammal. Så här såg han ut i oktober 08

http://www.youtube.com/watch?v=uvStro9OJCY
Citera
2009-04-17, 22:00
Medlem
moviemovies avatar
Federer när han var ruggigt bra. Kan han komma upp i samma form igen?

http://www.youtube.com/watch?v=1Lyyv5VupEU
Citera
2009-04-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
Nej, det har han verkligen inte.
aha, och på vilken sida kan man få 50k i odds på santoro i en sådan match sa du? Du kanske vill ge mig det?
Citera
2009-04-17, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gag Halfrunt
Jag anser att Thomas Enqvist var den i post-Edberg-generationen som hade högst potential, men att han hade lite för mycket otur med skador för att bli helt stabil på tio-i-topp. Det var väl 1997 som han missade både Franska Öppna och Wimbledon på grund av att han tänjt ut ledbanden i foten efter att ha snavat på en väska och sedan av en eller annan anledning även missade US Open?

Enqvist var ju annars hyfsat stabil i absoluta världstoppen från 1995 fram till början av 2000-talet, men jag tycker ändå att han - i likhet med flera andra svenska spelare i den generationen - hade en eller kanske två extremt starka säsonger, men ändå inte den där förmågan som t ex Wilander och Edberg hade att bita sig kvar i absoluta världstoppen år efter år.

Jag tänker till exempel på Magnus Larssons strålande avslutning på 1994 fram till skadan efter 1995 års Franska Öppna, Jonas Björkmans 1997, Thomas Enqvists 1995 och 1999, d v s säsonger då de spelade på en enormt hög nivå som de tyvärr inte lyckade stanna kvar på i det långa loppet.
Enqvist spelade brutal hård tennis och var ofta skadad. Nej, Magnus Norman var bättre tycker jag.
Citera
2009-04-17, 23:53
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie

Tänk hur bra för tennisen det blir ifall han lyckas komma tillbaks till samma form. Nadal spelar bättre än någonsin och Federer kommer tillbaks till sitt forna jag. Då kan vi få se på saker vi aldrig skådat tidigare.
Senast redigerad av Nichosj 2009-04-17 kl. 23:55.
Citera
2009-04-18, 00:50
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alessandro
Enqvist spelade brutal hård tennis och var ofta skadad. Nej, Magnus Norman var bättre tycker jag.

Magnus Norman är möjligtvis den bästa grusspelaren sedan Wilander-Edberg eran. Men som allroundspelare rankar jag både Thomas Johansson och Thomas Enqvist högre. Norman hade inte heller någon chans när han mötte dessa svenskar. Lätt att underskatta Thomas Johansson som är den siste svensk som vunnit en grand slam i singel
Citera
2009-04-18, 00:54
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edsf
aha, och på vilken sida kan man få 50k i odds på santoro i en sådan match sa du? Du kanske vill ge mig det?

Spela roll om du får 500 i odds. Enda chansen att Nadal ska torska mot Santoro på grus är om han blir skadad och du har spelat hos en one ball bookie.
Citera
2009-04-18, 13:05
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie

Grymt klipp!

Han var i zonen den dagen. Sällan man har sett Agassi bli så utspelad.
Citera
2009-04-18, 13:32
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Grymt klipp!

Han var i zonen den dagen. Sällan man har sett Agassi bli så utspelad.
Rätta mig om jag har fel, men var det inte efter den matchen som Agassi fällde uttalandet om att Federer var den bästa spelaren han någonsin mött?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in