Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-10-24, 21:52
  #37
Medlem
Blev uppmätt idag till 79km/h på 30 väg, jag tyckte det kändes osannolikt att det skulle ha gått så fort och nekade, dom tog givetvis mitt körkort på plats och informerade mig om att jag kommer att få beslut från åklagare senare.

Vad kommer hända nu?

*dom satt i civilbil lite skymt
*jag var enormt stressad
*jag hade ingen koll på hastighetmätaren men sträckan var från en avfart och sedan ca 100m 30-väg och det känns osannolikt att nå 79km/h på den sträckan.

Har ni tips och råd så är jag tacksam.
Citera
2010-10-29, 12:06
  #38
Medlem
Lyfter tråden, behöver verkligen ha tips om vad jag ska skriva till transportstyrelsen och åklagare.
Och vad ni tror kommer hända?
Citera
2010-10-30, 08:17
  #39
Medlem
Hej!
Nu är det så här: jag är på en liten roadtrip med fyra vänner, varav tre är från Frankrike. Vi har hyrt en bil som står i mitt namn. När vi började köra så körde en av de franska tjejerna. Tyvärr åkte hon lite för fort på en 90-väg (10 km/h), och vi blev fångade av en fartkamera.

Vad händer nu? Är det jag som får skit eftersom det är jag som står på kontraktet, eller kan vi lyckas slippa böterna pga att en fransyska satt vid ratten?
Citera
2016-08-27, 11:55
  #40
Medlem
FreakinOALs avatar
Tjena, Övningskörde på en 70 väg, men är nästan säker på att jag låg runt 71 - 74 km/h. Såg ingen stark blixt heller. Polisen drar väl bort 3 kilmeter vid kamera och bilen hastigsmätare visar väl för mycket? Är en 01 Ford focus. Tror ni det blir några böter?
Citera
2016-08-27, 15:51
  #41
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakinOAL
Tjena, Övningskörde på en 70 väg, men är nästan säker på att jag låg runt 71 - 74 km/h. Såg ingen stark blixt heller. Polisen drar väl bort 3 kilmeter vid kamera och bilen hastigsmätare visar väl för mycket? Är en 01 Ford focus. Tror ni det blir några böter?

Nej, de drar inte av något men den ska inte blixtra om du inte kör över 75. Det kostar dig 1500 plus en lika stor bot till handledaren.
Citera
2017-04-26, 14:02
  #42
Medlem
Dark_drivers avatar
Att polisen orkar driva detta vidare Körde 8 km/h för fort enligt en fartkamera det blev en halvdålig bild på mig jag nekade i förhör sa att bilen var utlånad men inte till vem nu 4 månader senare får jag reda på att polisen varit in på min Facebook och jämfört med min profilbild där att dom orkar lägga ner så mycket tid och pengar på det tycker dom kunde syssla med nå vettigare. Denna utredning måste ha kostat mer än 1500 kr i nuläget
Citera
2017-09-10, 01:21
  #43
Avstängd
12hoppihagens avatar
Åkte dit ikväll för fortkörning, 3:e i ordningen under 2 år.
Förra året fick jag 2 fortkörningar, som en konsekvens av detta skickade transportstyrelsen hem brev vid årsskiftet om att jag var under "granskning" eller "varnad", inget mer hände.

Samtliga fortkörningar har skett på glest trafikerad motorväg, där det förstås dippat ner till 80 km/h, och skrivits till 15-20 km/h för fort, gränsen för ringa?
Känns för övrigt orimligt att en motorvägs sträcka på 2 mil studsar mellan 80-120 flera ggr om...

Någon i nutid som har erfarenhet på hur hårda transportstyrelsen är på återkallelse osv?
Det mesta jag hittat är från förra decenniet och känns inte aktuellt.
Citera
2018-08-08, 21:09
  #44
Medlem
area50s avatar
Råkade bli fotad i företagsbil häromdan via fartkamera där hastigheten är 80. (Fipplade med lite grejer i bilen så märkte inte av kameran. Körde kanske 20 km/h för fort)
Hur stor är chansen att något händer? Dom bilarna vi har på jobbet kör alla möjliga med.
Jag har precis slutat på det företaget ska tilläggas.
Citera
2018-08-27, 17:49
  #45
Medlem
Pressbyragubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxydon
Hej!
Nu är det så här: jag är på en liten roadtrip med fyra vänner, varav tre är från Frankrike. Vi har hyrt en bil som står i mitt namn. När vi började köra så körde en av de franska tjejerna. Tyvärr åkte hon lite för fort på en 90-väg (10 km/h), och vi blev fångade av en fartkamera.

Vad händer nu? Är det jag som får skit eftersom det är jag som står på kontraktet, eller kan vi lyckas slippa böterna pga att en fransyska satt vid ratten?
Jag har fått hem ett antal blanketter på franska. Kan ingen franska, men tror det handlar om en fortkörning med hyrbil i Frankrike för en månad sedan. Förstår ju inte innehållet, så hur ska jag fatta vad jag ska göra? Vad händer om jag skiter i det?
Citera
2019-04-04, 12:37
  #46
Medlem
Jag har fått extravägavgifter ett flertal gånger på samma hastighet överträdelse när jag använt farthållare för att vara säker. Första gången var jag osäker om jag haft foten på pedalen andra gången var jag säker på att jag inte vidrör pedalen. Bilen levererades med 17" likadana som nu sitter på. När jag nu kollar med gps på raksträcka går bilen 2 till 7 km fortare än vad hastighetsmätare visar en visar med farthållare i. Enligt åklagaren är det bilägaren ansvar att hastighetsmätare mätaren visar rätt. Samtidigt blev jag upplyst om att man inte får köra fortare än gällande hastighet vad än trafikrytm eller under omkörning, vilket jag inte ens frågade efter.
Citera
2019-04-04, 12:41
  #47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pincho
Jag har fått extravägavgifter ett flertal gånger på samma hastighet överträdelse när jag använt farthållare för att vara säker. Första gången var jag osäker om jag haft foten på pedalen andra gången var jag säker på att jag inte vidrör pedalen. Bilen levererades med 17" likadana som nu sitter på. När jag nu kollar med gps på raksträcka går bilen 2 till 7 km fortare än vad hastighetsmätare visar en visar med farthållare i. Enligt åklagaren är det bilägaren ansvar att hastighetsmätare mätaren visar rätt. Samtidigt blev jag upplyst om att man inte får köra fortare än gällande hastighet vad än trafikrytm eller under omkörning, vilket jag inte ens frågade efter.
Ang hastighetsmätaren så är det helt korrekt, det är din faktiska hastighet som räknas inte vad mätarn visar, efter vad du skriver har förmodligen däcken byts till däck med större rullomkrets vilket gör att hastighetsmätaren visar för lite.
Citera
2019-04-04, 12:44
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreakinOAL
Tjena, Övningskörde på en 70 väg, men är nästan säker på att jag låg runt 71 - 74 km/h. Såg ingen stark blixt heller. Polisen drar väl bort 3 kilmeter vid kamera och bilen hastigsmätare visar väl för mycket? Är en 01 Ford focus. Tror ni det blir några böter?

Det beror på inställningen av hastighetsmätaren körde med farthållare inställd på rätt hastighet fick bättre på 7km för fort tre gånger. Hörde rykten om att 15tum och 17 tum gör 5km med Fords rekomenderat däck, det borde göra att alla bilar som levereras med 15" vinterdäck går för fort sammartid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback