2008-07-02, 19:18
Medlem
tjaboooos avatar
"Tagen av fartkamera, hur slingrar jag mig ur?" flyttad till juridik och sammanfogad med samlingstråden.
/Mod.
Citera
2008-08-24, 20:30
Bannlyst
Jag blev igår stoppad på en blåskontroll då jag var ute och körde. Jag blåste och det var grönt. Sen påstod poliskvinnan att jag kört för fort, böter skrevs dock inte ut och jag behövde ej skriva på nått.

Grejen är den att jag är nästan 100% säker på att jag inte körde för fort. Sträckan jag blev stoppad på är full med fartkameror vilket jag kände till. Det var på en 90 sträcka( ja jag var tom och dubbelkollade det senare på kvällen) och jag ställde in farthållaren på 90. Körde jag för fort kan det inte varit många km/h

Det enda jag behövde visa var taxiförarlegget, lämnade inte över det utan hon kollade bara så att jag hade det synligt i bilen så tveksamt om hon såg mitt namn ens. Klarade jag mig eller kan jag vänta mig en obehaglig överraskning i form av ett inbetalningskort? Om jag verkligen kört för fort så måste det väl bevisas på nått sätt?
Citera
2008-08-25, 14:23
Medlem
Fittsnopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Jag blev igår stoppad på en blåskontroll då jag var ute och körde. Jag blåste och det var grönt. Sen påstod poliskvinnan att jag kört för fort, böter skrevs dock inte ut och jag behövde ej skriva på nått.

Grejen är den att jag är nästan 100% säker på att jag inte körde för fort. Sträckan jag blev stoppad på är full med fartkameror vilket jag kände till. Det var på en 90 sträcka( ja jag var tom och dubbelkollade det senare på kvällen) och jag ställde in farthållaren på 90. Körde jag för fort kan det inte varit många km/h

Det enda jag behövde visa var taxiförarlegget, lämnade inte över det utan hon kollade bara så att jag hade det synligt i bilen så tveksamt om hon såg mitt namn ens. Klarade jag mig eller kan jag vänta mig en obehaglig överraskning i form av ett inbetalningskort? Om jag verkligen kört för fort så måste det väl bevisas på nått sätt?

Jag skulle bli otroligt förvånad om det kom något inbetalningskort till dig. Mig veterligen delar de alltid ut böter på plats.
Citera
2008-09-07, 23:18
Medlem
ozones avatar
I Fredags natt körde jag på en 90-sträcka, jag vet vart det blir 70 km/h och ser även skylten där det står 70 km/h - bromsar in till 75 km/h om inte mindre, kanske 65 km/h. Ungefär 100 meter (två vita stolpar) innan kameran så blinkar det till i en röd ton. Vad betyder detta? blev jag fotad?
Citera
2008-09-07, 23:21
Medlem
dantisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
I Fredags natt körde jag på en 90-sträcka, jag vet vart det blir 70 km/h och ser även skylten där det står 70 km/h - bromsar in till 75 km/h om inte mindre, kanske 65 km/h. Ungefär 100 meter (två vita stolpar) innan kameran så blinkar det till i en röd ton. Vad betyder detta? blev jag fotad?

Kameran blixtrar till ganska rejält om du blir fotad.
Citera
2008-09-07, 23:21
Medlem
ozones avatar
Citat:

Edit: På dom flesta nya bilar så visar hastighetsmätaren för mycket. Den bil jag körde visar 70 km/h på mätaren med i verkligheten kör jag 68 km/h.

Alltså.. låt oss säga att jag körde 75 km/h enligt mätaren, då kan vi alltså dra bort 2 km/h och då körde jag 3 km/h för fort. Polisen drar väl bort 6 km/h där dom tar fortkörare?
Citera
2008-09-08, 00:56
Medlem
Fittsnopps avatar
Citat:
Edit: På dom flesta nya bilar så visar hastighetsmätaren för mycket. Den bil jag körde visar 70 km/h på mätaren med i verkligheten kör jag 68 km/h.

Alltså.. låt oss säga att jag körde 75 km/h enligt mätaren, då kan vi alltså dra bort 2 km/h och då körde jag 3 km/h för fort. Polisen drar väl bort 6 km/h där dom tar fortkörare?
Vet inte, angående det sista, men räkna inga "2 km/h" kategoriskt. På min V70 är det 10 % ungefär men bättre att ta reda på än att dumt spekulera.
Citera
2009-08-05, 14:14
Medlem
Har ni nån aning. Körde en släpkörning i fredags med fulla lass, tja det rulla på rätt bra i en nedförsbacke. Digitala färdsrivaren började indikera hastighetsöverträdelse. Kan man få böter för det i efterhand? Har bara använd blad tidigare,
Citera
2009-08-05, 15:49
Medlem
terms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chopper Read
Har ni nån aning. Körde en släpkörning i fredags med fulla lass, tja det rulla på rätt bra i en nedförsbacke. Digitala färdsrivaren började indikera hastighetsöverträdelse. Kan man få böter för det i efterhand? Har bara använd blad tidigare,
Ja det kan du, men det förutsätter naturligtvis att någon kollar färdskrivaren.
Citera
2009-08-05, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av term
Ja det kan du, men det förutsätter naturligtvis att någon kollar färdskrivaren.

Aj fan, det registreras på kortet alltså? Ja, det kommer suga den dagen jag blir stoppad. Hur länge är den fadäsen kvar på kortet? Vad tror ni om att skylla på sk "fading"? ( bromsarna blir överhettade och bromsverkan upphör). Tveksamt.
Citera
2010-08-08, 00:15
Medlem
Fuktkakas avatar
Utan varken laser eller kamera kan inte polis bevisa att man kört för fort va?
T.ex. en polis kan inte ge böter bara av att se att det gick alldeles för fort för någon med blotta ögat?
Citera
2010-08-09, 12:45
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuktkaka
Utan varken laser eller kamera kan inte polis bevisa att man kört för fort va?
T.ex. en polis kan inte ge böter bara av att se att det gick alldeles för fort för någon med blotta ögat?

En polis kan använda olika sätt att mäta hastighet på. Bland annat s.k. efterföljande där man mäter med polisbilens egen hastighetsmätare och följer efter en viss sträcka och ser om avståndet ökar, ligger kvar eller minskar och sedan gör man en bedömning på hur hög hastigheten varit (man drar oftast bort en del, ca 10-20km/h innan man skriver rapport eftersom nätmetoden inte är så exakt).
På samma sätt kan man rapportera en förare som kör för fort på t.ex en 30-väg om polisen ser att det går uppenbart mycket fortare, säg runt 70 km/h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in