2023-03-09, 12:54
Medlem
Halloj!

Någon som vet hur reglerna ser ut för om polismannen behöver stå på plan mark? När jag blev tagen så stod polisen på en brant backe och han kunde knappt stå ordentligt. Kan inte detta påverka mätningen?
Citera
2023-03-09, 14:11
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Halloj!

Någon som vet hur reglerna ser ut för om polismannen behöver stå på plan mark? När jag blev tagen så stod polisen på en brant backe och han kunde knappt stå ordentligt. Kan inte detta påverka mätningen?

Skall inte ha den minsta betydelse.
Citera
2023-05-07, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du kan hävda vad du vill..polisens radar gäller å dom drar av vissa % redan nu..
Är hastighetsrabatten 3%?
Eller 3km/h?
Citera
2023-05-07, 18:20
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Du kan hävda vad du vill..polisens radar gäller å dom drar av vissa % redan nu..
Citat:
Ursprungligen postat av djvlad
Är hastighetsrabatten 3%?
Eller 3km/h?
När de mäter med laser så är det 3 km/h.
Citera
2025-03-23, 01:08
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Gjort en liten sammanfattning på dom böter man får om man kör för fort.
Hittar ni fel eller nåt som saknas så bara hojta till.

Enklare fall av fortkörning, hur man kommer undan och andra enklare frågor skall tas i denna tråden.
Mer avancerade fall går bra att tas i separat tråd.

Jag ska säga stort tack till den blonda polismannen som stoppade mig i backen upp mot Bällstavägen efter Bällstabron när jag var på väg hem i min nytvättade bil. Nu ikväll. Det var jag som luktade äpple i hela bilen.

Jag gasade på hela vägen genom fucking Sundbyberg i 40 på 30 pga fuck fulla Sundbybergsbor gissa om man har låsta dörrar. Såg inte snuten bakom mig i backen och gasade upp till 40 efter rödljuset varpå de slog på blåljuset.

Han frågade normala frågor och kollade körkortet och sen frågade han om jag fattade varför han stannade mig och jag sa nej. Jag tror att om jag hade sagt ja där hade jag fått problem med honom. Men jag låtsades korkad för han är snut i Stockholm och jag är bilförare i Stockholm.

Så han sa att OK du gasade på lite jag fattar att man vill när det är tomma vägar men du får hålla ner farten och sen fick jag åka. Han frågade också "och annars är det bra" två gånger och jag gav ögonkontakt och sa ja båda gångerna.

Det är så det funkar här där jag bor. Jag vet inte riktigt om folk ska snacka skit om Stockholm egentligen för folk här är för j-vla bra och snuten om han känner igen sig får gärna stoppa mig fler gånger. Jag är gift men ah. Får jag muta konstapeln med en donut?

Det är bra poliskår tänkte jag mest säga. Det var jag som gjorde fel. Medvetet. Jag ville hem. Han fattade nog att jag fattade men ah va-fn. Bra snut.

Precis ingenting var kränkande eller konstigt. Bara respekt hela vägen.
Senast redigerad av SolarPowered 2025-03-23 kl. 01:15.
Citera
2025-05-09, 18:04
Medlem
Jag blev fotad av en fotgående polis med en sån där hastighetspistol. Vet att jag körde för fort men det kom aldrig nån bot. Vet nån gränsen för det? Bortser de från mindre överträdelser ibland? Var på 40-sträcka.
Citera
2025-05-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterokapsel
Jag blev fotad av en fotgående polis med en sån där hastighetspistol. Vet att jag körde för fort men det kom aldrig nån bot. Vet nån gränsen för det? Bortser de från mindre överträdelser ibland? Var på 40-sträcka.

De fotar inte, de mäter hastigheten, sedan så stoppas fortköraren och bot utdelas.
Polisens laser gör ett avdrag på 3km/h, så allt över 3km/h för fort ger böter.
Citera
2025-06-14, 09:55
Medlem
Jag var alldeles ensam på en riksväg, ingen mötande, ingen framför, ingen bakom, körde lite fort.
Ser att det kommer en bil långt långt bort i backspegeln. Jag sneglar på min hastighetsmätare,,det är 80 km/h och jag kör lite för fort,,släpper gasen. När bakomvarande kommer närmare så ser jag det är en polisbuss. När den kommer närmare så är det enfiligt med mittstaket. Dom ligger bakom mig lääänge och jag tror att nu är det kört,,såg dom mig tidigare och väntar på att det blir tvåfiligt och kommer de då köra om och blinka in mig till vägkanten???

När tvåfiligt så lägger de sig i ytterfilen,,kör om och drar iväg!

Kan jag förvänta mig något? Kan de skicka bot utan att ha stoppat och identifierat mig?
Kan de ha kamera i bilen som kan se mig och identifiera mig mot reggnummer och körkortsfoto?

Eller måste dom stoppa mig på plats?

Har aldrig tidigare ens en p-bot.
Citera
2025-06-14, 10:58
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag var alldeles ensam på en riksväg, ingen mötande, ingen framför, ingen bakom, körde lite fort.
Ser att det kommer en bil långt långt bort i backspegeln. Jag sneglar på min hastighetsmätare,,det är 80 km/h och jag kör lite för fort,,släpper gasen. När bakomvarande kommer närmare så ser jag det är en polisbuss. När den kommer närmare så är det enfiligt med mittstaket. Dom ligger bakom mig lääänge och jag tror att nu är det kört,,såg dom mig tidigare och väntar på att det blir tvåfiligt och kommer de då köra om och blinka in mig till vägkanten???

När tvåfiligt så lägger de sig i ytterfilen,,kör om och drar iväg!

Kan jag förvänta mig något? Kan de skicka bot utan att ha stoppat och identifierat mig?
Kan de ha kamera i bilen som kan se mig och identifiera mig mot reggnummer och körkortsfoto?

Eller måste dom stoppa mig på plats?

Har aldrig tidigare ens en p-bot.

Du kommer att klara dig.
100%.
Citera
2025-08-13, 20:54
Medlem
DeekinTTs avatar
Fick böter för fortkörning i Tjeckien och Tyskland.

Funderar skarpt på att skita i att betala.

Åtminstone att avvakta och se om de vill lägga tid/pengar på att driva in böterna.

De är på runt 300 kr och 500 kr.

Vad tror ni, bra el dålig ide?
Citera
2025-08-14, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeekinTT
Fick böter för fortkörning i Tjeckien och Tyskland.

Funderar skarpt på att skita i att betala.

Åtminstone att avvakta och se om de vill lägga tid/pengar på att driva in böterna.

De är på runt 300 kr och 500 kr.

Vad tror ni, bra el dålig ide?

Tyskland är nog kört. Dom skickar sina till Transportstyrelsen om jag minns rätt.
Citera
2025-08-14, 13:51
Medlem
Clownfysiks avatar
Jag är ganska säker på att tabellen i ursprungsinlägget inte riktigt stämmer. Jag vill minnas att kk hänger mycket lösare vid hastigöverträdelser på exempelvis 30-väg än om man kör för fort på e4:an.

Jag googlade lite snabbt och hittade några tabeller som bekräftar detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in