2019-04-04, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ang hastighetsmätaren så är det helt korrekt, det är din faktiska hastighet som räknas inte vad mätarn visar, efter vad du skriver har förmodligen däcken byts till däck med större rullomkrets vilket gör att hastighetsmätaren visar för lite.

Samma 17" 65 profil som levererades på bilen av märke kleber vet inte om någon ändrat inställningarna när bilen serva då vi alltid servar bilen på vintern.
Citera
2019-08-11, 11:32
Medlem
Fortkörnings böter

Det var en fin sommar dag och jag hade lite bråttom i jobbet då jag körde bil i 60 km/h på en 50 väg, blev stoppad i en rutin kontroll och fick samtidigt 2000 kr i böter för detta, är övertygad att om jag överklagade så hade jag kunnat få tillbaka iaf 1000 kr, nån som varit med om liknande? Vad är rimlig straff för fortkörning ?
Citera
2019-08-11, 11:40
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Du kan inte pruta, antingen är du skyldig eller inte skyldig.
Överklagar du fördröjer du bara "skadan", kan t.o.m. bli mycket dyrare än så om du är envis och till slut hamnar i rättssalen.
En och annan har dock klarat sig genom att överklaga och om det på något sätt har funnits felaktigheter i t.ex. skyltning på den aktuella sträckan eller att polisens utrustning inte var kalibrerad enligt föreskrivet intervall o.s.v.
Men det är nog en på miljonen att du ror igenom en sådan sak.
Citera
2019-08-11, 11:44
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sejo
Det var en fin sommar dag och jag hade lite bråttom i jobbet då jag körde bil i 60 km/h på en 50 väg, blev stoppad i en rutin kontroll och fick samtidigt 2000 kr i böter för detta, är övertygad att om jag överklagade så hade jag kunnat få tillbaka iaf 1000 kr, nån som varit med om liknande? Vad är rimlig straff för fortkörning ?
Du måste vara korkad om du tror att böterna sätts godtyckligt.

Fortkörning på vägar med begränsning på 50 km/h eller lägre
Hastighet Bötesbelopp
1–10 km/h 2.000 kr
Citera
2019-08-11, 11:51
Medlem
När man får fortsörningsbot kam man antingen välja att erkänna brottet på plats och få ett inbetalningskort.
Eller så väljer man att rätten får avgöra om man är skyldig eller ej. Det leder dock inte till högre kostnader då rättegångskostnader inte är aktuellt då det inte är ett civilmål.

Alla som vet att de är skyldiga bör erkänna på plats för att inte belasta samhället med onödiga resurser.

Dock finns det muppar som inte erkänner trots att de vet att de körde för fort eftersom de tror sig stå över rättssamhället.
Citera
2019-08-11, 15:26
Medlem
Citat:
Körde du för fort eller gjorde polisen fel på något sätt?
Citera
2019-08-11, 15:37
Medlem
godboys avatar
Citat:
Sannolikheten att du får rätt i detta är rätt liten. Kan du inte påvisa något fel från polisens sida så har du inget att hämta.
Citera
2019-08-11, 21:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
För sammanfogning med (FB) Fortkörning / Hastighetsöverträdelser // Samlingstråd.

Trafik och körkortsfrågor --> Juridik
/Moderator
Citera
2019-08-12, 13:28
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2020-07-06, 13:33
Medlem
Fastnade i garnet idag. Polisen hade skjutit laser och påstod att jag kört 49km/h på 40-väg. Jag nekade. Kommer det bli dyrare för mej när det tas upp i tinget?
Citera
2020-07-06, 16:01
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ponton
Fastnade i garnet idag. Polisen hade skjutit laser och påstod att jag kört 49km/h på 40-väg. Jag nekade. Kommer det bli dyrare för mej när det tas upp i tinget?

Nej, det är ett fast belopp.
Citera
2021-03-12, 00:44
Medlem
SphincterAnis avatar
Hur vanligt är det att förare direkt erkänner för polisen?
Vilka är nackdelarna (ekonomiska konsekvenser, andra konsekvenser) med att inte göra det?

Går det att "diskutera" med polisen på plats. Om man själv anser att man t.ex. kört 7 km/h över gränsen men polisen säger 11 km/h. Kan de då gå med på att skriva 7 istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in