2013-01-03, 21:51
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerminatorGunde
Ja jag vet,länkat en massa om viktuppgång osv till honom men han är väldigt envis och vägrar ge med sig.
Slösa inte energi på idioter
Citera
2013-01-03, 21:52
Medlem
TerminatorGundes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Slösa inte energi på idioter

=) Kan ju inte så mycket om sånt men man vill ju ändå försöka hjälpa sina vänner,men det går inte när dom är som åsnor
Citera
2013-01-04, 08:09
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TerminatorGunde
=) Kan ju inte så mycket om sånt men man vill ju ändå försöka hjälpa sina vänner,men det går inte när dom är som åsnor

Känner igen det här. Har försökt med ett par vänner till mig, men det går liksom inte. Säger man "ät mer" så får man till svar "äter ju hur mycket som helst". Svarar man "uppenbarligen inte, flicka lilla" så får man en sur blick och ett "vafan vet du". Typ.

Deras subjektivt enorma lass är förmodligen en fis i rymden jämfört med vad jag äter när aptiten är på topp. Men nej, dom äter ju "jättejättemycket".

Synd är det.
Citera
2013-01-13, 20:13
Medlem
BearTheVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Ja, mitt inlägg var nödvändigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Wiicera
Det var jag som fråga.
Skulle vilja att du räknar dina kalorier i en vecka om du fortfarande tror att du inte kan gå upp i vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Hur mycket äter du då? Hur ser en vanlig dag ut för dig? Aktiviteter osv.

Jag är faktiskt inte särskilt intresserad av att veta hur många kalorier jag får i mig. Jag bara konstaterade hur jag upplevde situationen med mina egna matvanor i förhållande till min vikt. Jag kan verkligen inte förstå varför folk inte tror mig. Varför skulle jag komma till ett anonymt internetforum och ljuga om en så här världslig sak?

Och nej, jag tänker inte ta mig tid att räkna mitt kaloriintag under en hel vecka, bara för att någon bitter forumsanvändare ber mig. Ni lär ju antagligen säga emot mig vad jag än vill hävda, så det finns ingen poäng med att fortsätt den här discussionen.

Jag orkar inte föra det här samtalet längre, det leder som sagt var ingenstans. Återigen kan jag inte fatta varför ni är så skeptiska. Är ni själva feta och därför bittra eftersom personer med hög ämnesomsättning har det så lätt att hålla formen?
Citera
2013-01-13, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearTheViking
Jag är faktiskt inte särskilt intresserad av att veta hur många kalorier jag får i mig. Jag bara konstaterade hur jag upplevde situationen med mina egna matvanor i förhållande till min vikt. Jag kan verkligen inte förstå varför folk inte tror mig. Varför skulle jag komma till ett anonymt internetforum och ljuga om en så här världslig sak?

Och nej, jag tänker inte ta mig tid att räkna mitt kaloriintag under en hel vecka, bara för att någon bitter forumsanvändare ber mig. Ni lär ju antagligen säga emot mig vad jag än vill hävda, så det finns ingen poäng med att fortsätt den här discussionen.

Jag orkar inte föra det här samtalet längre, det leder som sagt var ingenstans. Återigen kan jag inte fatta varför ni är så skeptiska. Är ni själva feta och därför bittra eftersom personer med hög ämnesomsättning har det så lätt att hålla formen?

Jag är varken bitter eller fet.
Tycker bara att du är dum som tror på det du säger.
Du äter mindre än du tror.
Jag har själv ganska så hög ämnesomsättning.
Citera
2013-01-13, 21:30
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Jag tror inte folk som ber dig redovisa ditt intag gör det för att de är bittra. Tror snarare de är nyfikna på hur väl din bild av vad du äter stämmer överens med vad du de facto får i dig. Vilket hela den här tråden handlar om. Det är en tråd om den eventuella myten och ämnesomsättningens vara eller icke vara. Å ena sidan finns det forskare som Stefan Rössner som menad att den grundläggande ämnesomsättningen skiljer sig så pass lite mellan olika människor att den är irrelevant när man ser på orsaker till övervikt. Sen finns det de som påstår att vissa har naturligt högre ämnesomsättning och att denna visst spelar roll. Tillsammans försöker vi här på anekdotisk väg få bättre inblick i hur det ligger till. Du är ett utmärkt exempel och vi är flera som vore väldigt tacksamma om du kunde redovisa var du får i dig (mängd och produkt) under en vecka, tillsammans med information om hur du rör dig (jobb, fritid, motion).
Citera
2013-01-14, 19:13
Medlem
BearTheVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag tror inte folk som ber dig redovisa ditt intag gör det för att de är bittra. Tror snarare de är nyfikna på hur väl din bild av vad du äter stämmer överens med vad du de facto får i dig. Vilket hela den här tråden handlar om. Det är en tråd om den eventuella myten och ämnesomsättningens vara eller icke vara. Å ena sidan finns det forskare som Stefan Rössner som menad att den grundläggande ämnesomsättningen skiljer sig så pass lite mellan olika människor att den är irrelevant när man ser på orsaker till övervikt. Sen finns det de som påstår att vissa har naturligt högre ämnesomsättning och att denna visst spelar roll. Tillsammans försöker vi här på anekdotisk väg få bättre inblick i hur det ligger till. Du är ett utmärkt exempel och vi är flera som vore väldigt tacksamma om du kunde redovisa var du får i dig (mängd och produkt) under en vecka, tillsammans med information om hur du rör dig (jobb, fritid, motion).

Okej, jag är med på vad du säger. Jag är dock inte så pass intresserad av det här ämnet att jag tänker ägna någon tid åt att studera mitt eget fall. Jag tror dock att jag är en person som både äter och motionerar mer än de flesta, men jag orkar inte skriva en avhandling om det, så om ni här på forumet vill ha mer info om mina vanor är jag ledsen att göra er besvikna...

Tack för mig!
Citera
2013-01-14, 19:24
Medlem
BearTheVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiicera
Jag är varken bitter eller fet.
Tycker bara att du är dum som tror på det du säger.
Du äter mindre än du tror.
Jag har själv ganska så hög ämnesomsättning.

Som jag redan har sagt har jag ingen lust att ta mig tid att bevisa det jag påstår. Jag förstår dock fortfarande inte vad det finns för anledning att inte tro på det jag säger. Är jag dum för att jag tror att jag äter mer än andra? Du kanske tror att alla människor äter exakt lika mycket? I så fall är det nog du som är korkad...

Att jag tror mig äta mycket beror på att jag upplever att jag tar större och fler portioner än de jag äter tillsammans med. Jag har varken tid eller lust att bevisa att det är så, men återigen förstår jag inte vad det finns för anledning att tvivla på det jag säger. Vill du att jag ska göra någon undersökning eller? Det tänker jag inte, så ledsen att göra dig besviken.
Citera
2013-01-14, 19:36
Medlem
Citat:
Som jag redan har sagt har jag ingen lust att ta mig tid att bevisa det jag påstår. Jag förstår dock fortfarande inte vad det finns för anledning att inte tro på det jag säger. Är jag dum för att jag tror att jag äter mer än andra? Du kanske tror att alla människor äter exakt lika mycket? I så fall är det nog du som är korkad...

Att jag tror mig äta mycket beror på att jag upplever att jag tar större och fler portioner än de jag äter tillsammans med. Jag har varken tid eller lust att bevisa att det är så, men återigen förstår jag inte vad det finns för anledning att tvivla på det jag säger. Vill du att jag ska göra någon undersökning eller? Det tänker jag inte, så ledsen att göra dig besviken.

mm exakt
Citera
2013-01-14, 20:25
Medlem
ekwohos avatar
Citat:

För att göra en jämförelse..
En alkoholist som inte kommit till insikt att just han är alkoholist, tycker ju inte att han dricker för mycket. Alla andra kan se det, men alkoholist ser det inte med klara ögon..

Ja och precis så brukar det även vara med folk "som äter mer en alla andra, och inte kan gå upp i vikt".. Och även som en alkoholist tar dom inte åt sig av vad folk säger, för dom har ju inget problem, ja äter ju. Ja vet ju de. SLUTA JA VET JU FÖRFAN ATT JA ÄTER. HUR ORKAR DU?!=!=!=!=?!?!?!...

skitsamma. Du kanske inte bryr dig om de endå, men ja tycker inte du ska vara så säker på de du säger.. Sen kan de givetvis vara som du säger, men troligtvis så är de inte så.. För de låter mer orimligt..

Jag själv har varit en " ja kan äta hur onyttigt och mycket som helst,utan att gå upp i vikt"..
Tills den dagen ja börja träna och läsa på om kosten.. Då börja jag äta, och kan säga att jävlar vad ja fick äta för att gå upp..
Då fick man sig en chock och förstod att mycket kan vara mycket.. Men mycket ska fan vara bra mycket mer en mycket för att de ska bli superduber mycket!.

Trevlig kväll =)
Citera
2013-01-14, 20:50
Medlem
Citat:

Jag är själv Inte stor i vikten 58kg, detta betyder dock inte att jag har någon hög ämnesomsättningen då detta skulle föra med sig massa andra besvär som jag inte känner av.

Jag vet att jag har ätit dåligt, har nu börjat gymma och äter ordentligt och en dag kan se ut såhär för mig för att jag ska kunna öka i vikt.

4:30 - 500gram gröt 500kcal
9:00 - halvliter cola och chokladboll 225 + 360 kcal
12:00 - pasta och korv - 200gram korv och 170gram pasta runt 800kcal
14:00 - en liter röd mjölk 600kcal
16:30 - 18:00 gym.
18:30 - halvliter yoghurt och risifrutti. 400 + 230kcal
20:00 - 3st dubbelmackor med skinka och mossarella. 600kcal

Detta blir totalt 3700kcal per dag, eftersom att jag har bra värden i kroppen så kan jag äta och dricka ganska mycket såkallad "skräpmat" så de gör inget i dagsläget.

Posera att jag äter detta i en vecka, då skulle jag gå upp exakt 1,5kg i vikt om jag i normala fall förbränner 2200kcal per dag. Dock så försöker jag hålla mig runt 3000 kcal om dagen för att inte det ska gå i raketfart och bara sammla på mig massa fett.
Senast redigerad av Stalloc 2013-01-14 kl. 20:55.
Citera
2013-01-14, 20:54
Medlem
Pinkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalloc
hum.

4:30 - 500gram gröt
9:00 - det du tänkte äta till lunch
12:00 - pasta och korv - 200gram korv och 170gram pasta
14:00 - det du åt till lunch
16:00 - prework mat
16:30 - 18:00 gym.
18:30 - det du åt till lunch
20:00 - det du åt till lunch
innan läggdags -om du inte har sömnproblem så ät det du åt till lunch.

Variera vikten på maten så att det hamnar på den kalori-mängd du behagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in