2012-12-14, 02:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiryu
Nu när jag återigen ska börja träna började jag fundera på vad jag egentligen stoppar i mig under en vecka. Tränade mycket för 3 år sen, ( är 19 nu ).
Kom fram till att jag får i mig mellan 10.000 - 12.000 kcal i veckan, från enbart godis och coca cola.
Visst är magmusklerna inte lika synliga som för tre år sen, men anses ändå vara relativt vältränad.
Ligger alltid mellan 84-87 kg.
Så äta mycket (skitmat) utan att bli tjock, fullt möjligt.

Om man inte tränar och äter 12kkcal/vecka i godis så har man patetisk fysik. Det enda som kanske kan rädda dig något är att du är så ung.

Men alltså, hur kan man vara vältränad om det var 3 år sedan man tränade?

Jag tror du har snälla vänner som säger att du är "relativt vältränad".
Citera
2012-12-14, 21:11
Medlem
Folk har väldigt skilda uppfattningar kring vad det innebär att "äta hur mycket som helst" eller "äta vad jag vill".

Mängden mat som åsyftas skiljer sig markant från person till person. Därför kan folk gå runt och tro att de kan äta hur mycket som helst, de har nämligen inte en flodhästs aptit.

Ungefär som överviktiga som hävdar att de går upp i vikt så fort de tittar på en kaka. I själv verket äter de ungefär samma mängder kalorier som oss andra, bara att de har en snedvriden bild av hur en normal portion ser ut och hur många gånger om dagen man får småäta.

Samma med folk som säger sig kunna äta allt. När jag studerar dessa människor lite närmare så verkar de ofta skippa viktiga mål till förmån för en halv muffins och en latte, de har också förmågan att sluta äta trots att chipspåsen inte är slut för att de inte är sugna längre. Hur många riktiga storätare kan lägga ifrån sig en chipspåse?
Citera
2012-12-16, 21:54
Medlem
Kalksalpeters avatar
Här har ectomorpherna något att studera Länk
Citera
2012-12-16, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalksalpeter
Här har ectomorpherna något att studera Länk

Bara för att man äter 12 000 kalorier en dag så går man inte upp i vikt. vore skillnad om han åt så varje dag.
Citera
2012-12-16, 23:05
Medlem
Det är klart man inte kan äta "hur mycket som helst" men jag är en av de som inte behöver tänka på vad jag äter. Har pendlat max 4 kilo de senaste tio åren (70-74kg) och tycker om mat. Jag äter alltid frukost, en riktig lagad lunch, middag och oftast ett kvällsmål typ en macka. Där emellan ofta lite chips eller godis. Inga extrema mängder på nåt sätt men äter definitivt inte mindre än snittet för en man. Jag har väldigt lite fett på kroppen. Tränar någon gång i veckan. Jag är övertygad om att generna spelar en mycket stor roll.
Citera
2012-12-19, 22:47
Medlem
BearTheVikings avatar
Har själv mycket hög ämnesomsättning, och det verkar som om jag inte kan gå upp i vikt hur mycket jag än äter. Det är något som tycks gå i släkten. Det kan till exempel hända att jag trycker i mig ~450 gram ostbågar plus någon liter läsk under en genomsnittlig filmkväll. Och när jag serveras god mat äter jag ganska ofta tills jag nästan får ont i magen. Jag är dock medveten om att min metabolism troligtvis kommer att sakta ner när jag blir äldre, så jag måste passa på att frossa medan jag kan!
Citera
2012-12-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BearTheViking
Har själv mycket hög ämnesomsättning, och det verkar som om jag inte kan gå upp i vikt hur mycket jag än äter. Det är något som tycks gå i släkten. Det kan till exempel hända att jag trycker i mig ~450 gram ostbågar plus någon liter läsk under en genomsnittlig filmkväll. Och när jag serveras god mat äter jag ganska ofta tills jag nästan får ont i magen. Jag är dock medveten om att min metabolism troligtvis kommer att sakta ner när jag blir äldre, så jag måste passa på att frossa medan jag kan!

Antagligen äter du inte så mycket som du tror.

Räkna dina kalorier en dag och se hur mycket det faktiskt blir

"bla bla ostbågar o läsk en filmkväll" mm, men äter du 450g ostbågar och dricker litervis med läsk varje dag? Antagligen inte.
Citera
2012-12-21, 01:43
Medlem
Citat:
Du har ingen aning så mycket fel du har, börja räkna kalorier så fattar du nog tillslut.
Citera
2012-12-23, 12:43
Medlem
BearTheVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wiicera
Antagligen äter du inte så mycket som du tror.

Räkna dina kalorier en dag och se hur mycket det faktiskt blir

"bla bla ostbågar o läsk en filmkväll" mm, men äter du 450g ostbågar och dricker litervis med läsk varje dag? Antagligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Zario
Du har ingen aning så mycket fel du har, börja räkna kalorier så fattar du nog tillslut.

Jag har ganska bra koll på hur många kalorier jag äter, och jag kan garantera att jag äter mycket mer än de flesta i min åldersgrupp och viktklass. Varför har ni så svårt att tro att vissa behöver mer energi än andra? Jag gör helt enkelt av med mer energi än genomsnittet, varför är det så konstigt?
Citera
2012-12-23, 12:47
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Jag har ganska bra koll på hur många kalorier jag äter, och jag kan garantera att jag äter mycket mer än de flesta i min åldersgrupp och viktklass. Varför har ni så svårt att tro att vissa behöver mer energi än andra? Jag gör helt enkelt av med mer energi än genomsnittet, varför är det så konstigt?

Om du gör av med energi är det ju inget konstigt. Den som rör sig i jobbet från morgon till kväll kommer givetvis behöva mer energi än den som sitter still. Vem har påståt något annat menar du?
Citera
2012-12-23, 12:51
Medlem
Autokinetisks avatar
Finns en dokumentär om just detta ämne, dokumentären utspelar sig på ett fängelse.
Där fångarna får äta kopiösa mängder mat, godis,dryck,chips etc etc i flera månader.

Vissa blir smällfeta, vissa ökar kanske 3kg.
Leta efter den på google, den var intressant!
Citera
2012-12-23, 17:56
Medlem
.adepts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autokinetisk
Finns en dokumentär om just detta ämne, dokumentären utspelar sig på ett fängelse.
Där fångarna får äta kopiösa mängder mat, godis,dryck,chips etc etc i flera månader.

Vissa blir smällfeta, vissa ökar kanske 3kg.
Leta efter den på google, den var intressant!
Hade alla samma stats och åt lika mycket under dessa 3 månaderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in