2016-11-30, 22:56
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Jag tycker detta med uppkörning verkar vara rena rama stenåldern & ett jäkla lotteri , att vid ett enda tillfälle köra i stort sett prickfritt. Vore det inte bättre att körskolan avgör detta såtillvida att man inte endast kört som privatist.

Körskolelärarna är inte sämre än de tossar man skall fjanta för vid Trafikverk , verkar vara var så att man vill tjäna stålar.

Visst är det så. Dagens system med uppkörningar är rent åt fanders.
Tog själv körkort via transportprogrammet i gymnasiet en gång i tiden, där övningskörde vi med våra lärare och det var även dessa som bestämde när de tyckte vi var färdiga med körningen.

De fick en mycket bättre helhetsbild över ens körning än en person man träffar i en timme, kör upp för och sen aldrig träffar igen.
Men på något sätt känns det som ett sådant system skulle bakslå på något sätt också.
Citera
2016-12-01, 00:31
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Jag tycker detta med uppkörning verkar vara rena rama stenåldern & ett jäkla lotteri , att vid ett enda tillfälle köra i stort sett prickfritt. Vore det inte bättre att körskolan avgör detta såtillvida att man inte endast kört som privatist.

Körskolelärarna är inte sämre än de tossar man skall fjanta för vid Trafikverk , verkar vara var så att man vill tjäna stålar.
Tyvärr tror jag att det skulle dyka upp ett antal dubiösa körskolor där man kommer att kunna köpa körkort om detta infördes.

Sen får man väl hoppas att om du/man klarar att köra upp prickfritt så är chansen att i andra pressade situationer i trafiken kunna reagera på rätt sätt även då.

Så jag tror nog att det system vi har idag är det bästa alternativet.
Citera
2016-12-01, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Tyvärr tror jag att det skulle dyka upp ett antal dubiösa körskolor där man kommer att kunna köpa körkort om detta infördes.

Sen får man väl hoppas att om du/man klarar att köra upp prickfritt så är chansen att i andra pressade situationer i trafiken kunna reagera på rätt sätt även då.

Så jag tror nog att det system vi har idag är det bästa alternativet.
Kanske så men jäkligt konstigt att så många sotluckor smiter igenom med rasistkortet i bakfickan enligt annan insider källa, En fåraherde från Somalia får vissa fördelar Vi andra inte får. I Uppsala kryllar det av dessa.
Senast redigerad av Bajsolle2 2016-12-01 kl. 08:04.
Citera
2016-12-01, 10:57
Medlem
Citat:

Det där lotterimomentet tycker jag borde diskuteras mer, för det, från min erfarnhet, helt verkligt.

En av mina bröder kunde köra bil ganska bra innan han gjorde uppkörning, men på uppkörningen fick icke godkänt. Han gjorde om den senare och fick då godkänt...

En tjej jag känner som är i min ålder fick godkänt på provet, men trots detta hade hon enligt henne själv ignorerat flera lagar och regler och t o m försökt köra iväg utan att ha dragit ur handbromsen..

jag tror att förarprövaren man är en betydligt mer avgörande faktor än hur man faktiskt kör, en del förarprövare är betydligt mer överseende med misstag medans vissa har nolltolerans mot alla misstag, stora som små...

dessvärre, men som någon redan påpekat; körkorket är ju bara plastkort som ger vissa skolor rätten att krama människor på stora summor pengar. Det är väl det det handlar om, att skapa trafikdugliga förare kommer i andra hand.
Citera
2016-12-02, 11:05
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Hej, vänner!

Jag har en fråga som gäller planerad körning och positionering i korsning, ju mer man analyserar något man tror sig kunna desto klarare blir det att man inte har en aning:

https://www.google.fi/maps/@59.25845...7i13312!8i6656
Jag kommer i samma körriktning som kameran är vänd och vill fortsätta genom korsningen för att därefter svänga av mot Fagersjö/Hökarängen.

Frågan lyder: I korsningen precis där bilden är tagen, vilken är den lämpliga placeringen om jag planerar att köra som jag berättat?
Jag vet ju om att man skall hålla höger i en korsning (d.v.s. mittersta högerkörfältet på bilden) om man ska fortsätta rakt fram, samtidigt tycker jag att det känns klantigt att i sånt fall behöva korsa tre körfält på 50 meter för att kunna svänga av mot Hökarängen senare (efter att ha kört under bron) och att en placering i det vänstra körfältet i det fallet skulle tyda på planerad körning för ett enklare körfältsbyte efter korsningen.

Trots det kan jag ge mig fanken på att man kan kugga på att ha ställt sig fel under uppkörning?
Tacksam för alla inputs. MVH
Citera
2016-12-02, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Hej, vänner!

Jag har en fråga som gäller planerad körning och positionering i korsning, ju mer man analyserar något man tror sig kunna desto klarare blir det att man inte har en aning:

https://www.google.fi/maps/@59.25845...7i13312!8i6656
Jag kommer i samma körriktning som kameran är vänd och vill fortsätta genom korsningen för att därefter svänga av mot Fagersjö/Hökarängen.

Frågan lyder: I korsningen precis där bilden är tagen, vilken är den lämpliga placeringen om jag planerar att köra som jag berättat?
Jag vet ju om att man skall hålla höger i en korsning (d.v.s. mittersta högerkörfältet på bilden) om man ska fortsätta rakt fram, samtidigt tycker jag att det känns klantigt att i sånt fall behöva korsa tre körfält på 50 meter för att kunna svänga av mot Hökarängen senare (efter att ha kört under bron) och att en placering i det vänstra körfältet i det fallet skulle tyda på planerad körning för ett enklare körfältsbyte efter korsningen.

Trots det kan jag ge mig fanken på att man kan kugga på att ha ställt sig fel under uppkörning?
Tacksam för alla inputs. MVH
Om du inte sedan tidigare känner till hur vägen mot Hökarängen går så får du följa skyltningen. Strax innan korsningen sitter en skylt som säger att fortsätt rakt fram för att komma till Hökarängen. Därför ska du placera dig i ett körfält som går rakt fram. Två av dem går rakt fram. Vilket du tar kvittar.
Eftersom du nu vet att du senare ska svänga vänster så är det så klart lämpligast att placera dig i det vänstra körfältet direkt.
På en uppkörning så är det lämpligt att prata högt om varför du gör som du gör. "Jag vet att jag ska svänga vänster längre fram så därför lägger jag mig i det vänstra körfältet".

Om du lägger dig i fel fil och upptäcker för sent att du måste över två filer och inte kan göra säkra filbyten så får du lösa det på ett annat sätt. Säg högt att du bedömer att det inte är säkert att byta fil nu och att du fortsätter framåt eller att du svänger höger och vänder runt där inne. Gör aldrig hastiga manövrer när du kör bil och särskilt inte på en uppkörning. Det är inte hela världen att missa en avtagsväg. Det viktigaste är att man kör säkert och förutsägbart och hanterar de situationer som uppkommer på ett bra sätt.
Citera
2016-12-04, 00:25
Medlem
Koddmongots avatar
Hur lång tid brukar det ta att gå igenom hela processen med att ta körkort i Sverige, och hur mycket byråkrati och förargelseväckande trams förekommer i utbildningen?
Citera
2016-12-04, 02:58
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koddmongot
Hur lång tid brukar det ta att gå igenom hela processen med att ta körkort i Sverige, och hur mycket byråkrati och förargelseväckande trams förekommer i utbildningen?
2 månader är en rimlig tid, men det är du som aspirant som är den långsamma faktorn i ekvationen så tiden blir förmodligen längre än så.

Baserat på ditt sätt att uttrycka dig så kan jag enkelt misstänka att din tid är ännu längre, så det kanske är dags att ändra attityd. Det är ingen större byråkrati inblandad utan enbart ganska rimliga moment för att åtminstone försöka hålla pappskallar och trögarslen borta från vägarna i motordrivna fordon.

I övrigt finns allt du behöver veta om detta på www.korkortsportalen.se
Citera
2016-12-05, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koddmongot

Hur lång tid det tar beror mycket på dig själv och även på hur du väljer att lära in momenten.

Jag personligen har gjort praktiskt taget all min utbildning på körskola och med facit i hand kan jag säga som så att det känns som att lärarna drar ut på saker onödigt mycket, repeterar moment som redan är färdiga m m för att få eleven att köpa fler lektioner... Det är iaf så det känns jag kan ha fel...

Vad gäller byrokrati så är det en del, men ganska lite om man väljer att enbart köra på trafiskola, betydligt mer om du väljer att helt lära dig köra privat, särskilt som trafikskolor kommer vilja sälja kurser i ecodriving med mera.

Allt för att tjäna pengar!
Citera
2016-12-06, 16:39
Medlem
Maralagoys avatar
Kom på en fråga gällande placering i rondeller. I vanliga fall känns det ganska tydligt, men ibland när markeringarna inte är så tydliga blir jag osäker, exempelvis här.

Här finns det ju utrymme för två bilar att vänta på att få köra in i rondellen, men själva rondellen har bara ett körfält. Ska jag lägga mig till vänster enligt markeringarna, i mitten för att hindra att en bil kör upp bredvid mig, eller hålla grundposition till höger (gissar på vänster...)? Spelar det någon roll vilket håll jag sen ska svänga vid i själva rondellen?
Citera
2016-12-06, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maralagoy
Kom på en fråga gällande placering i rondeller. I vanliga fall känns det ganska tydligt, men ibland när markeringarna inte är så tydliga blir jag osäker, exempelvis här.

Här finns det ju utrymme för två bilar att vänta på att få köra in i rondellen, men själva rondellen har bara ett körfält. Ska jag lägga mig till vänster enligt markeringarna, i mitten för att hindra att en bil kör upp bredvid mig, eller hålla grundposition till höger (gissar på vänster...)? Spelar det någon roll vilket håll jag sen ska svänga vid i själva rondellen?
Avsaknaden av mittlinjer indikerar att det är lite för smalt för att vara två körfält.
Din placering beror på hur du tänker köra och hur andra tänker köra. Om du ska rakt fram eller ut 3:e avfarten så kan du placera dig till vänster om en bil som blinkar ut åt höger, dvs. ska ut på 1:a avfarten. Om bilen framför dig inte blinkar så får du anta att den inte ska ut på 1:a avfarten och då lägger du dig bakom den bilen utan att ge utrymme för någon att köra upp vid sidan av dig eftersom du inte anser att det finns tillräckligt med utrymme för att köra två i bredd.
Om du ska ut på första avfarten så lägger du dig längst till höger för att lämna utrymme till de som ska in i cirkulationsplatsen.
Citera
2016-12-08, 10:25
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Hur ska jag agera på min uppkörning ifall jag kör på en väg där högerregeln gäller och bilen som närmar sig från höger vill svänga till vänster samtidigt som flera bilar redan kör i vänster körfält vilket gör att denne inte kan svänga? Kör man privat så fortsätter man självklart att köra då det inte är någon mening att stå och vänta, samma borde väl gälla under uppkörning?

Påminner om babbarna på Risk 1 som ställde frågor i stil med "Om man kör fel, hur ska man agera för att skulden inte ska ligga på en själv?" Ööh, kör inte fel, kanske?

Rolig tråd Själv ska jag köra upp privat om ett par veckor, och min handledare har allt från dyslexi till efterblivenhet. Spännande tider!

Edit: När man blir ombedd att göra en säkerhetskontroll, säger inspektören "genomför en inre/yttre/fullständig säkerhetskontroll", eller får man veta mer specifikt vad man förväntas kontrollera?
Senast redigerad av JoelSUOMI 2016-12-08 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in