2016-05-21, 17:15
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
Hej,

Beträffande parkering på huvudled. Kan någon förklara varför i ena skylten man får parkera fritt i övrig tid medan i den andra är det parkeringsförbud?

http://m.imgur.com/sx9Ll?r

Jag ser inga stora skillnader på skyltarna.

Det har att göra med att skyltarna är delade.
Nånting med att om skyltarna är delade är det parkeringsförbud övrig tid.
Citera
2016-05-21, 20:58
Medlem
Hubbe11s avatar
Citat:
Hej,

Beträffande parkering på huvudled. Kan någon förklara varför i ena skylten man får parkera fritt i övrig tid medan i den andra är det parkeringsförbud?

Brukar förstå skyltning men detta är helt ologiskt.
Citera
2016-05-21, 22:12
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:

Titta noga. Det hänger fler skyltar på den vänstra sidan. Där anges den högsta tillåtna tiden och klockslaget på olika vägmärken. Där är skillnaden.
Citera
2016-05-22, 05:42
Medlem
Stämmer det att de på trafikverket är mkt hårdare i isn bedömning när man kör upp privat vs körskolan som inte släpper iväg en förrän de anser att man är redo?
Citera
2016-05-22, 07:38
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Stämmer det att de på trafikverket är mkt hårdare i isn bedömning när man kör upp privat vs körskolan som inte släpper iväg en förrän de anser att man är redo?

Nej, det är samma krav för alla. Men generellt är körskolans elever nog bättre förare och klarar provet i större utsträckning.
Citera
2016-05-22, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
Nej, det är samma krav för alla. Men generellt är körskolans elever nog bättre förare och klarar provet i större utstiräckning.
Okej, jag förstår. Har själv tagit 15 körlektioner via körskola och kört privat också och skall köra upp privat på torsdag. Vart lite nojig gällande det där.
Citera
2016-05-22, 08:57
Medlem
ethernals avatar
Baksidan med att köra upp privat är att du inte är bekant med bilen som Trafikverket ger dig. Även om du har kört just den bilmodellen tidigare så beter sig alla lite annorlunda och har quirks. Körskolans bil har du fått chans att bli bekant med ordentligt och jag iallafall körde en dubbellektion på väg till uppkörningen så då upplevde jag mig som rätt varm i kläderna när inspektören kom
Citera
2016-05-22, 12:30
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
Titta noga. Det hänger fler skyltar på den vänstra sidan. Där anges den högsta tillåtna tiden och klockslaget på olika vägmärken. Där är skillnaden.

Ja du... Syrran pluggar teorin och själv blev man idag överraskad när jag såg skylten P och under P fanns Huvudled skylten.

Det stod " Parkering tillåten högst 24 timmar i följd måndag till fredag. Övrig tid fritt".

Borde inte parkeringen vara förbjudet under Lärdag och Söndag?
Citera
2016-05-22, 15:40
Medlem
pulverhonungs avatar
Hur ska jag agera på min uppkörning ifall jag kör på en väg där högerregeln gäller och bilen som närmar sig från höger vill svänga till vänster samtidigt som flera bilar redan kör i vänster körfält vilket gör att denne inte kan svänga? Kör man privat så fortsätter man självklart att köra då det inte är någon mening att stå och vänta, samma borde väl gälla under uppkörning?
Citera
2016-05-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Hur ska jag agera på min uppkörning ifall jag kör på en väg där högerregeln gäller och bilen som närmar sig från höger vill svänga till vänster samtidigt som flera bilar redan kör i vänster körfält vilket gör att denne inte kan svänga? Kör man privat så fortsätter man självklart att köra då det inte är någon mening att stå och vänta, samma borde väl gälla under uppkörning?

Du ska stanna för bilen till din höger och han skall stanna för dom som kör på din vänstersida.

Du ska visa för trafikinspektören att du kan högerregeln, därför så är det lämpligt att du stannar och visar att du förstår att det är högerregeln som gäller på den aktuella sträckan trots att han inte kan svänga vänster på grund av trafiken som kör där.
Citera
2016-05-23, 05:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Baksidan med att köra upp privat är att du inte är bekant med bilen som Trafikverket ger dig. Även om du har kört just den bilmodellen tidigare så beter sig alla lite annorlunda och har quirks. Körskolans bil har du fått chans att bli bekant med ordentligt och jag iallafall körde en dubbellektion på väg till uppkörningen så då upplevde jag mig som rätt varm i kläderna när inspektören kom
Förstår vad du menar men kan man inte hamtera vilken bil som helst då ska man inte ha körkort. Du ska kunna sätta dig i vilken bil som helst och köra prickfritt varje gång.
Citera
2016-05-23, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Förstår vad du menar men kan man inte hamtera vilken bil som helst då ska man inte ha körkort. Du ska kunna sätta dig i vilken bil som helst och köra prickfritt varje gång.
Exakt!

För att bekanta sig med bilen kan man köra defensivt och få en hum om hur mycket broms räcker eller hur snabb växellådan är och sådana saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in