Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
När man blir ombedd att göra en säkerhetskontroll, säger inspektören "genomför en inre/yttre/fullständig säkerhetskontroll", eller får man veta mer specifikt vad man förväntas kontrollera?
Det är olika. Worst case är ju om de ber om inre/yttre/fullständig säkerhetskontroll, men jag tror nog att de flesta säger mer specifikt vad de vill att man ska kontrollera för annars tar ju kontrollen för mycket tid från själva körningen.
Citera
2016-12-09, 07:19
Citat:
Edit: När man blir ombedd att göra en säkerhetskontroll, säger inspektören "genomför en inre/yttre/fullständig säkerhetskontroll", eller får man veta mer specifikt vad man förväntas kontrollera?

Min erfarenhet är att dom generellt sett är mycket specifika hela tiden när de ber en att göra olika moment eller köra i vissa riktningar osv. Annars är det bara be om ett förtydligande, det är inget konstigt med det. Eller ja du får ju inte fråga HUR du ska utföra momenten förstås
Citera
2016-12-16, 02:02
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Påminner om babbarna på Risk 1 som ställde frågor i stil med "Om man kör fel, hur ska man agera för att skulden inte ska ligga på en själv?" Ööh, kör inte fel, kanske?
[/i]

Vet inte om du är sarkastisk eller inte då min fråga inte är något annat än legitim, turligt nog kom jag inte i någon sådan jobbig situation och har nu mitt körkort.
Citera
2016-12-16, 23:49
Medlem
toydolls avatar
Ska köra upp imorgon och ska jag vara helt ärligt hade det kanske behövts en eller två lektioner till, men det skulle vara väldigt fint med körkortet till jul så det får bli en liten chansning.

Jag har hört från en lös bekant att instruktören bad honom köra till "väldigt känt ställe i orten" trots att namnet inte stod på vägskyltarna. Är det normalt? Jag har nämligen urkasst lokalsinne och till råga på det har jag inte ens bott i den här staden ett år.

Sen undrar jag över följande scenario:
Jag ska svänga vänster på en landsväg med vägren och har ett par bilar bakom mig. Är det alltid säkrast (om förhållandena är goda) att köra ut på vägrenen och släppa förbi bilarna?
Tycker teoriboken ger kluvna svar angående detta.
Citera
2016-12-17, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Ska köra upp imorgon och ska jag vara helt ärligt hade det kanske behövts en eller två lektioner till, men det skulle vara väldigt fint med körkortet till jul så det får bli en liten chansning.

Jag har hört från en lös bekant att instruktören bad honom köra till "väldigt känt ställe i orten" trots att namnet inte stod på vägskyltarna. Är det normalt? Jag har nämligen urkasst lokalsinne och till råga på det har jag inte ens bott i den här staden ett år.

Sen undrar jag över följande scenario:
Jag ska svänga vänster på en landsväg med vägren och har ett par bilar bakom mig. Är det alltid säkrast (om förhållandena är goda) att köra ut på vägrenen och släppa förbi bilarna?
Tycker teoriboken ger kluvna svar angående detta.
Det är nog inte alls vanligt att be någon köra till ett ställe som inte är skyltat. Om du inte vet var det ligger så får du be om guidning. Om man ska köra till ett ställe som man inte vet var det är så brukar man vanligtvis använda en GPS eller att man kollar en karta i förväg och sen får någon guida en fram. Om man inte har GPS eller kartläsare får man köra in till vägkanten och kolla kartan regelbundet.

Ja, det är oftast säkrast att släppa före övriga bilar. Enligt körskolan så bör man köra ut på vägrenen och släppa före dem eller att man kör vidare och vänder och istället gör en högersväng. Sen om du kan göra en vänstersväng utan att nämnvärt hindra bakomvarande så bör du kunna göra din vänstersväng utan att först släppa före, men risken är ju alltid att någon gör en omkörning och då smäller det rejält.

När man sen har körkort så är det nog vanligast att de bakomvarande kör om på insidan på vägrenen. Det är inte säkrare, men det är så folk gör.
Senast redigerad av e7andy 2016-12-17 kl. 08:26.
Citera
2016-12-17, 21:36
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är nog inte alls vanligt att be någon köra till ett ställe som inte är skyltat. Om du inte vet var det ligger så får du be om guidning. Om man ska köra till ett ställe som man inte vet var det är så brukar man vanligtvis använda en GPS eller att man kollar en karta i förväg och sen får någon guida en fram. Om man inte har GPS eller kartläsare får man köra in till vägkanten och kolla kartan regelbundet.

Ja, det är oftast säkrast att släppa före övriga bilar. Enligt körskolan så bör man köra ut på vägrenen och släppa före dem eller att man kör vidare och vänder och istället gör en högersväng. Sen om du kan göra en vänstersväng utan att nämnvärt hindra bakomvarande så bör du kunna göra din vänstersväng utan att först släppa före, men risken är ju alltid att någon gör en omkörning och då smäller det rejält.

När man sen har körkort så är det nog vanligast att de bakomvarande kör om på insidan på vägrenen. Det är inte säkrare, men det är så folk gör.
Anledningen till anvisningen var med största sannolikhet att inspektören ville få aspiranten på rätt kurs för att kunna genomföra provet på avsedd plats.
Det är således inget man kuggar för om man inte vet var det är.

Förarprovet har ett moment där man ska följa anvisningar som ges på skyltar, men den anvisningen är inte samma sak.
Citera
2016-12-18, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy

Men jag fattar inte varför körskolor är så efterblivna.
För att specellt på landsvägar men kan även vara stadsvägar så kan det vara ett jäkla bra tag man får köra innan man hittar en plats man kan vända om bara för att sedan köra heeeeela långa vägen tillbaka (kan ju ta 20 mins till vändningen och sen 20 tillbaka om inte längre tid till och med) allt detta bara för att göra högersväng ist för enkel vänstersväng. Och sen också att köra in till väggrenen och vänta på bilar kör förbi.. tänk om det aldrig blir något uppehåll på bilar som kör förbi??

Också hört knasiga saker som att man blir kuggar för att man inte titta i spegel även om man gjorde det.. men instriktörerna vil att man tittar ut med huvudet i fönsteret eller nått för att det ska vara tydligt att du tittar i spegeln
Citera
2016-12-19, 02:35
Medlem
toydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpernicke
För att specellt på landsvägar men kan även vara stadsvägar så kan det vara ett jäkla bra tag man får köra innan man hittar en plats man kan vända om bara för att sedan köra heeeeela långa vägen tillbaka (kan ju ta 20 mins till vändningen och sen 20 tillbaka om inte längre tid till och med) allt detta bara för att göra högersväng ist för enkel vänstersväng. Och sen också att köra in till väggrenen och vänta på bilar kör förbi.. tänk om det aldrig blir något uppehåll på bilar som kör förbi??

Också hört knasiga saker som att man blir kuggar för att man inte titta i spegel även om man gjorde det.. men instriktörerna vil att man tittar ut med huvudet i fönsteret eller nått för att det ska vara tydligt att du tittar i spegeln
Om det nu är så långt till nästa möjlighet att vända vet nog instruktören om det och väljer en annan väg. De lär ju ha åkt i området ett par hundra gånger, minst.

Sen har jag fått känslan att majoriteten av folk på forum som skriver att "han kuggade mig för en struntsak" i de flesta fall antingen missförstått varför den blev kuggad eller att det var allvarligare än den vill erkänna. Sen finns de självklart idioter som jobbar på vägverket, det säger jag inte emot, men i de flesta fall tror jag snarare att felet är hos den som kör upp.

Men men, jag klarade i alla fall min uppkörning, även om det var på håret. Gjorde bl.a. den klassiska att göra bort mig ganska duktigt bara ett par hundra meter innan slutmålet
Citera
2016-12-19, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toydoll
Om det nu är så långt till nästa möjlighet att vända vet nog instruktören om det och väljer en annan väg. De lär ju ha åkt i området ett par hundra gånger, minst.

Sen har jag fått känslan att majoriteten av folk på forum som skriver att "han kuggade mig för en struntsak" i de flesta fall antingen missförstått varför den blev kuggad eller att det var allvarligare än den vill erkänna. Sen finns de självklart idioter som jobbar på vägverket, det säger jag inte emot, men i de flesta fall tror jag snarare att felet är hos den som kör upp.

Men men, jag klarade i alla fall min uppkörning, även om det var på håret. Gjorde bl.a. den klassiska att göra bort mig ganska duktigt bara ett par hundra meter innan slutmålet

lol, varför är du så kritisk mot mig? Håller du inte med mig att det är löjligt att man ska göra någonting annat än att blinka, sätta sig mitten i vägen och göra en sväng asap medans folk gör om dig på insidan ist.. det är ju så alla gör i verkligenheten för det är bästa sättet att göra det på med infrakturen vi har.

Nyfiken vad du gjorde bort dig också?
Jag har inte börjat ta körkort ännu så bra att läsa hära andras erfarenheter.

Försöker hitta på vad det billigaste sättet men också snabbaste och säkraste sättet att ta körtkort är med.
Skulle nog säga snabbast är viktigast men pris är inte oviktigt.. om man måste tex betala 1 tusen kr extra för att få körkotet en dag snabbare så väljer jag 1 dag långsammare för att spara 1 tusen.
Vet att tex att körskolor är korrupta så om man är helt självlärd och inte tagit några lektioner med dem så kuggar dem dig oavsett.. men har du tagit lektioner med dem så kan du till ochj med göra misstag och få körkortet iaf.

Kan du eller någon annan ge mig lite tips typ ge mig ett schema + plan vad jag ska göra?

Typ teori kan man ju studera själöv hemifrån på nätet gratis eller för typ 50 kr.
Så kan jag be pappa skaffa en sån licens att han får övningsköra med mig så kan jag lära mig parkera bilen osv och spara massa pengar. Sen kanske jag bör ta 1 lr 2 övningskörnings lektioner av körskolan bara för att göra dem gladare att inte kugga mig.

Sen saknas halk och risk test? 2 saker är det.. och dem skulle bokas 1 vecka iförväg eller nått?

TYcker det verkar lite knepigt att timea allting så man göra allt i rätt ordning och timeat. Hur lång tid har man på sig nu igen att ta körprovet efter teori provet också?
Citera
2016-12-19, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpernicke
Det är inte körskolorna som är efterblivna utan det handlar om att minska risken för att dö eller skada sig och andra i trafiken.
Det sker många olyckor med vänstersvängade bilar. En kompis till mig dog i just en sån olycka.

På stadsvägar är det oftast helt ok att göra en vänstersväng. Det är på landsväg som de stora riskerna
uppstår. Ofta finns det där möjlighet att släppa förbi bakomvarande trafik genom att det finns busshållplats eller liknande strax innan vägen du ska svänga in vänster på.
Citera
2016-12-19, 18:32
Bannlyst
Jag har återigen ny läxa att göra...

Undrar om någon bara kan rätta och ge lite anledningar till varför det ska vara så om någonting inte stämmer.

https://s27.postimg.org/41rsc81bn/20161219_182224.jpg

Den första bilden då gäller högerregeln då andra vägmärken och anvisningar saknas. Dock så betyder väl den gula pil skylten att det är är något förbud eller?

Den andra bilden betyder att jag måste minska min hastighet och lungt köra förbi hästen så att den inte bli rädd och sedan när jag är en bit bort kan jag återigen öka hastigheten. Återigen DÄRFÖR att den inte ska bli uppskrämd och på så sätt förhindra olyckor.

Den tredje bilden skulle jag vilja ha hjälp med om någon kan förklara vad och varför.

Och sedan de två frågorna där nere.

Den med att haren skuttar upp, är väl egentligen ingen fara så länge det inte skedde någon fara? Så jag kan väl bara fortsätta köra. Om det nu skulle ha skett någonting så flyttar jag undan den och anmäler plats till polisen, eller?

Och den med att en älg springer ut framför bilen, då ska man väl försöka svänga in till höger, liksom bakom älgen?

En sista fråga är vad som händer om man hamnar mellan nedfällda bommar? Hur ska man agera? Bara gå därifrån eller i värsta fall försöka sätta in etta och låta styrservon på något sätt göra så att bilen åker fram?
Citera
2016-12-19, 20:08
Medlem
Bild 1: Den gula skylten betyder att det är enskild väg. Du får köra där om inget annat anges. Vägstandarden är ofta lägre och att skyltar kan saknas. Högerregeln gäller.

Bild 2: Japp.

Bild 3: Du har en fotgängare på din sida och du kommer få möte. Det känns som att mötet med bilen blir ungefär när du håller ut för fotgängaren. Av den anledningen bör du sakta ner eller till och med stanna för att inte preja ut fotgängaren. Hindret är på din sida. Därför är det du som ska väja.

Haren: Här vet jag inte vad läroboken lär ut, men jag hade bromsat om jag visste att jag inte hade någon bakom mig. Att försöka väja för en hare är inte värt risken. Polis behöver inte underrättas och platsen behöver inte märkas upp.

Älgen: Här vet jag inte heller vad läroboken lär ut. Bromsa och sikta på bakbenen. Kör inte över på fel väghalva eftersom du kan krocka med andra. Kör hellre ner i diket. Flytta inte på djuret om det ligger på vägbanan. Du vet inte om det är dött. Markera och varna andra. Ring 112 och meddela vad som hänt.

Järnvägsbommar: Kör genom bommarna. Om motorn inte startar så lägg i ettan och låt startmotorn driva bilen framåt. Om det inte funkar eller om det är en automatväxlad bil så lägg i neutralen och putta bilen för hand. Ring 112 om du inte får bort den. Ställ dig på säkert avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in