2017-07-18, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Huvudsignalen? Det trafikljuset som gäller för rakt fram antar jag att det är. Så om det är rött för dem som ska köra rakt fram får jag inte köra men om det är grönt får jag köra?

Yepp, du hittar mer information i körkortsboken.
Citera
2017-07-19, 19:22
Medlem
szabos avatar
Ni som kört intensivutbildning eller bara lektioner via körskola fast ni kunde övningsköra med exempelvis någon släkting gratis, kände ni att det var värt pengarna? Övningskörde mycket förut med en släkting men sedan när jag skulle börja plugga teorin så lade jag skiten på hyllan. Funderar på att ta upp körningen igen, men släktingen är inte ledig lika ofta som då, så risken är att vi kommer köra lite sporadiskt. Värt att lägga ner pengarna på en intensivutbildning istället för att få det gjort?
Citera
2017-07-19, 20:08
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av szabo
Ni som kört intensivutbildning eller bara lektioner via körskola fast ni kunde övningsköra med exempelvis någon släkting gratis, kände ni att det var värt pengarna? Övningskörde mycket förut med en släkting men sedan när jag skulle börja plugga teorin så lade jag skiten på hyllan. Funderar på att ta upp körningen igen, men släktingen är inte ledig lika ofta som då, så risken är att vi kommer köra lite sporadiskt. Värt att lägga ner pengarna på en intensivutbildning istället för att få det gjort?

Hur bråttom har du? Vet du att du -kan- köra och bara vill hitta tillbaka kan en intensivare säkert vara värt.

Jag körde en dryg gång i veckan, ibland mer sällan, under några månader och tog kortet hur lätt som helst utan en enda lektion. Mina totala körkortstagandekostnader, med bensin och allt, understeg 15.000:- och då fick jag en bil för 7,500:- på köpet också.
Riktigt jävla nöjd med att planen jag hade gick som smort, vet inte hur mycket pengar jag sparade på det.
Citera
2017-07-20, 00:11
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Hur bråttom har du? Vet du att du -kan- köra och bara vill hitta tillbaka kan en intensivare säkert vara värt.

Jag körde en dryg gång i veckan, ibland mer sällan, under några månader och tog kortet hur lätt som helst utan en enda lektion. Mina totala körkortstagandekostnader, med bensin och allt, understeg 15.000:- och då fick jag en bil för 7,500:- på köpet också.
Riktigt jävla nöjd med att planen jag hade gick som smort, vet inte hur mycket pengar jag sparade på det.
Inte bråttom alls, men släktingen är rätt gammal och jag vet ej hur länge han vill övningsköra med mig. Annars har jag ingen brådska alls.
Aha, så då körde du med någon? Fan, så som det gick för dig lät inte illa alltså. Grattis!
Citera
2017-07-23, 19:07
Medlem
Är jag underkänd på halkan?

Hej, jag gjorde halkan i förrgår och allt gick fint, gjorde som läraren sa (det enda jag gjorde var att jag körde i 40 när han sa 50 en gång). Annars gick det hur bra som helst. Men när jag loggar in på elevcentralen står det "Risk 2: 2017-07-21" Med datumet rödtextat. Ovanför står det "Risk 1: *datum*" med grön text och en grön bock efter. Är jag kuggad på halkan? Låter sjukt konstigt eftersom att ingen upplyst mig om detta , och läraren fick bara säga till mig att jag höll fel hastighet 1 gång. Vad tror ni?

mvh
Citera
2017-07-23, 19:10
Medlem
supermassives avatar
Du lär ha klarat den, annars hade du fått höra det av läraren.
Citera
2017-07-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Du lär ha klarat den, annars hade du fått höra det av läraren.

Tycker samma, men frågan är ju varför det är textat rött? Riskettan har ju en grön bock brevid sig... Hade fan inte förvånat mig om de hade kuggat min halka. Det är den petigaste och mest pengakåta körskolan i sverige.
Citera
2017-07-23, 19:13
Medlem
BNCs avatar
Du gjorde alltså halkan i fredags, nu är det söndag.

Läraren gick antagligen hem och tog helg istället för att sätta sig och fylla i att alla var godkända i fredags eftermiddag.
Avvakta ett par dagar, så ska du se att det kommer upp.
Citera
2017-07-23, 19:14
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huuling
Tycker samma, men frågan är ju varför det är textat rött? Riskettan har ju en grön bock brevid sig... Hade fan inte förvånat mig om de hade kuggat min halka. Det är den petigaste och mest pengakåta körskolan i sverige.

Hm, knepigt. Ring körskolan imorgon och kolla läget. Kan vara så att den är röd med tanke på att datumet har passerat sedan dess och nu när det är helg så kanske de inte har ändrat i sitt system eller liknande?
Citera
2017-07-23, 19:16
Medlem
potassios avatar
Du måste verkligen missköta dig om du ska kugga halkan, du har nog inget att oroa dig för. Halkan är till för att du ska inse att du inte kan hantera bilen i "vanliga" hastigheter när det är halt ute.
Citera
2017-07-23, 19:16
Medlem
JoelSUOMIs avatar
(FB) Den enda tråden om Körkortsutbildning, Teoriprov och Uppkörning

Man kan i princip inte kugga halka. Dessutom är det ytterst få skolor som har egna halkbanor (!?) de är väl oberoende?

Att datumet är rött kanske bara var för att du inte ska missa det.

Halkbanan är inte ett prov, det är en utbildning. Dessutom är du mitt inne i en semesterhelg....

På min halka var det måååååånga som inte ens kunde bromsa (stampa) trots upprepade påminnelser från läraren. Ingen "kuggade".

Har du ens koll på vad du gjort? Dina inlägg är inte fullständigt sammanhängande.
Citera
2017-07-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Du gjorde alltså halkan i fredags, nu är det söndag.

Läraren gick antagligen hem och tog helg istället för att sätta sig och fylla i att alla var godkända i fredags eftermiddag.
Avvakta ett par dagar, så ska du se att det kommer upp.

Ja det är sant. Men fattar inte varför de lägger till en röd text. Skrämmer ju livet ur mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in