Flashback bygger pepparkakshus!
2016-01-08, 19:01
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatsosen
Haha bara moralriddare i tråden. TS blåste fan rent och ska ha sitt körkort. Är man nykter så får man köra bil och ska inte heller kunna kuggas på uppkörningen.

Sen handlar allt från person till person också. Vissa kan köra bra med 1 promille i blodet medans vissa blir en trafikfara efter 1 öl. Synd att inte alla hade lite vanligt folkvett så hade vi sluppit lagar som säger att man inte får köra när man druckit. Man borde kunna ta ett personligt beslut om man är körduglig eller inte.

Hoppas att du inte har körkort. Du är ju värre än TS.

Vad gäller TS ifall han nu blåste rent så borde han kanske fått sitt körkort även ifall han uppenbarligen är korkad och inte särskilts smart eller mogen.
Citera
2016-01-08, 19:02
Medlem
vem kör bra med 1 promille ..?
Citera
2016-01-08, 19:27
Medlem
poven-xds avatar
Herrejävlar vilken äcklig moralism det var här inne! TS höll sig uppenbarligen inom lagens gränser, att han sen råkade ha en riktig bror duktig som examinator är knappast hans fel.
Svensk skitnödighet när den är som värst.....
Citera
2016-01-08, 19:29
Medlem
namnnamnssons avatar
Riktigt bra, du är inte mogen att ha ett körkort med den inställningen.
Citera
2016-01-08, 19:34
Medlem
namnnamnssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poven-xd
Herrejävlar vilken äcklig moralism det var här inne! TS höll sig uppenbarligen inom lagens gränser, att han sen råkade ha en riktig bror duktig som examinator är knappast hans fel.
Svensk skitnödighet när den är som värst.....

Jag tycker det ska vara stenhårda krav på körkort och all examen där du kan vara en fara för andra människor. TS kanske inte hade någon alkohol i kroppen men bara tanken att supa kvällen innan uppkörningen, det är bara ett tecken på dåligt omdöme. Det är bra att sätta ett exempel också att det är nolltolerans mot alkohol+bil. Tänk lite din jävla fåne.
Citera
2016-01-08, 20:09
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Men sluta haka upp dig på 0,2. Det är gränsen för att bli straffad, inte för att få köra med en uppkörningsförrättare.

Det säger väl för Fan sig självt att det är nolltolerans som gäller då. Han får ingen straff, han anses däremot olämplig att köra och få körkort. Vilket han också var

Personligen kan jag tycka att gränsvärden har ett stort värde som just gränsvärlden då det begränsar möjligheten till en subjektiv bedömning. Jag säger inte att den påstådda bedömningen var fel utan att jag helt enkelt litar inte på människors bedömningar och ser därför gränsvärlden som ett bra verktyg.

Jag minns en bekant (en lite udda figur som var rätt bonnig) han fick gå 7varv runt ett kvarter för att nyktra till för att komma in på en pub och eftersom vi kom från samma förfest så är jag rätt säker på att han var nykter då jag inte hade sett honom dricka och att han själv påstod att han var nykter till vakterna. Personligen så tror jag att hans klädsel med ljusa slitna jeans, grova skor, arbetsjacka och volvokeps var anledningen till att han blev nekad igång men de tröttnade väl på att han inte förstod vinken och släppte in han tillslut.
Citera
2016-01-08, 20:11
Medlem
Flufffens avatar
Du berättade precis för din körlärare att du utan problem gärna sätter dig bakom ratten dagen efter fest och alkoholintag. Resultatet vid blåstestet spelade därför mindre roll.

En bil kan orsaka någons död och hon ansåg väl att du för tillfället inte är mogen för ansvaret det innebär med körkort.

Dra nu lärdom utav detta TS!
Citera
2016-01-08, 20:19
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardbraid
Inget är centralt i Hälsingland.
Det är just detta BÖR som inspektorn har att avgöra helt subjektivt. Och avgjorde helt rätt i detta fall.

Jag är Hälsing, ja, men mitt liv lever jag annorstädes..
För övrigt är bedömningen av en uppkörning en MYNDIGHETSUTÖVNING, och där ska bedömningen vara OBJEKTIV och icke SUBJEKTIV. Detta framgår av Regeringsformen i grundlagen. Kapitel 4 vill jag minnas, men vågar inte svära på rätt paragraf just nu.

Då det är myndighetsutövning ska den som kör upp tydligt få förklarat för sig att "vi struntar i 0,2 här och utgår från vår egen näsa istället." MEN, detta blir ju också subjektivt....
Låter det rättssäkert tycker du?

Subjektiva bedömningar som du skriver om hör till i det gamla sosse-Sverige där folk saknade demokratiska rättigheter.

Objektivt ska det vara iaf.
Citera
2016-01-08, 20:23
Medlem
mainfurers avatar
Det jag tycker är mest intressant är att han ens fick genomgå en uppkörning då han var påverkad, om än lite. Denna borde stoppats redan innan iså fall?

De har nog mer gjort bedömningen som olämplig med dåligt omdömande och jag hoppas de anmälar det. För övrigt tror jag Ts är ett troll!
Citera
2016-01-08, 20:27
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Det jag tycker är mest intressant är att han ens fick genomgå en uppkörning då han var påverkad, om än lite. Denna borde stoppats redan innan iså fall?

De har nog mer gjort bedömningen som olämplig med dåligt omdömande och jag hoppas de anmälar det. För övrigt tror jag Ts är ett troll!

Jo, historien stämmer inte över huvud taget.
Detta gör mig mer än lovligt förbannad på de skribenter i denna tråd som anser att en subjektiv bedömning av sprit-doft väger tyngre än en objektiv mätning av promillenivån.
idioter säger jag.

Ska det vara såhär kan folk inte ens dricka färskpressad apelsinjuice innan uppkörning då den senare innehåller 0,5-1,0% alkohol.
Citera
2016-01-08, 20:49
Medlem
vanligvaniljs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Vilken bok då?
Den boken man får från körskolan, dock vet jag inte om alla får likadan bok.
Citera
2016-01-08, 20:53
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolexbro1337
Ja, jag drag redigt mycket igår, men jag kände mig nykter idag och skulle uppköra, jag blåste i alkoholmätaren innan uppkörningen för det gör man alltid, jag var godkänd där.

Jag klarade uppkörningen o allt dedär, när jag väl vände mig mot henne och skulle tacka så kände hon min andedräkt och sa att jag lukta sprit, jag sa att jag hade druckit igår, sen säger slynan att jag inte blir godkänd på grund av ratt fylla.. hur går det ihop? Jag klarade alkomätaren och jag körde bra..

De gör en helhetsbedömning om din lämplighet som bilförare, vilket är deras skyldighet och jobb då andras liv står på spel om en dålig förare får körkort. Det faktum att du erkände att du drack igår tvingade kontrollanten att underkänna dig, spelar ingen roll om du klarade alkomätaren eller ej. En person som är så oansvarig att han krökar dagen innan bilkörande har inte det ansvar som krävs.

Du är olämplig som bilförare och det är helt rimligt att du inte ska ha körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in