2025-11-19, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du som svänger vänster ska lämna företräde till den som svänger höger.
Brukar kallas "svängningsregeln".
Högerregeln.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/
Citera
2025-11-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Högerregeln.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler-och-vagmarken/trafikregler/Generella-trafikregler/Hogerregeln/
Citat?

Vid enfiligt håller jag med men vid tvåfiligt? Trefiligt?

Jag kom faktiskt på ett annat ställe där det är trefiligt i 20-30m och många som byter fil innan nästa rödljus
Där brukar jag företräde är rätt säker på att man hade blivit påkörd annars
Citera
2025-11-20, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Citat?

Vid enfiligt håller jag med men vid tvåfiligt? Trefiligt?

Jag kom faktiskt på ett annat ställe där det är trefiligt i 20-30m och många som byter fil innan nästa rödljus
Där brukar jag företräde är rätt säker på att man hade blivit påkörd annars
Såhär står det:
Citat:
När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger.

Högerregeln gäller överallt, exempelvis i trevägskorsningar och, när du kör inne på till exempel parkeringsplatser eller andra öppna platser men även i terräng.
Citera
2025-11-20, 05:18
Medlem
Citat:
Såhär står det:
Och om det är tvåfiligt så skär det inte
Jag ska tuta tillbaks nästa gång
Citera
2025-11-20, 05:26
Medlem
Citat:
Såhär står det:

Nu ska väl denna regel inte övertolkas….

Ja, fordon från höger har man väjningsplikt mot, de skall lämnas företräde.

Men sen står det också ”när två fordons kurser skär varandra….” Och som jag tolkar frågeställningen i tråden så skär väl INTE fordonens kurser varandra, utan den ena bilen svänger vänster in på den vänstra filen, och från motsatt håll svänger en bil höger in på den högra filen. Detta betyder att bilarnas kurser inte direkt skär varandra utan de hamnar ju parallellt i varsin fil bredvid varandra.

Detta bör då betyda att man i vanlig sed, och enligt reglerna, och båda förarna skall köra extra försiktigt och visa hänsyn etc etc och inte får köra vidare utan att det kan göras utan risk. Att samspela, samarbeta.
Detta kräver att man är extra observant och ger tydliga tecken på sina intentioner, och är beredd att ge plats om någon ger tecken för filbyte.
Det betyder inte att den som i den situationen ska svänga vänster skall vänta till det är tomt i korsningen eller på den väg han ämnar köra.

Hade det däremot varit enfiligt så hade det blivit nåt annat.
Citera
2025-11-23, 07:36
Medlem
50tals körkortsskola
varning ocensurerat nsfw
https://www.youtube.com/watch?v=TAYj9GGzrPU
INFAMOUS 1959 OHIO STATE PATROL DRIVER SAFETY FILM “SIGNAL 30” XD47844z
Citera
2025-12-05, 18:51
Medlem
Glimmras avatar
hej alla blivande förare

Jag har lite problem med att hålla farten.

Hur gör ni "känner ni in" hastigheten 40 eller 50 , 70 alltså när man ska köra på den en stund

Jag måste kolla mätaren hela tiden för att inte gå över, typ var femte sekund

hur gör ni
Citera
2025-12-22, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glimmra
hej alla blivande förare

Jag har lite problem med att hålla farten.

Hur gör ni "känner ni in" hastigheten 40 eller 50 , 70 alltså när man ska köra på den en stund

Jag måste kolla mätaren hela tiden för att inte gå över, typ var femte sekund

hur gör ni
Man lär sig så småningom om. Det är svårt att förklara ett vanemässigt beteende utan att faktiskt sitta i bilen och skriva detta när man kör eller testar med fötterna.

Man gasar upp mjukt och rullar och låter det fina samspelet mellan högerfoten och gaspedalen jobba i symbios.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in