2014-02-20, 19:07
Medlem
Ter-minators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MicrosoftSam
Om jag inte har fått allt om bakfoten så verkar det som att du tror att läraren då kommer att säga "Kör till Ridvägen 2", inte sant? Det tror jag definitivt inte att han kommer. Jag kan iallafall inga gatunamn där jag bor!
Ah, exakt så jag tänker.. Hoppas det går bra!!
Citera
2014-02-20, 19:11
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av town
Precis, det är det jag tycker är konstigt.
Varför är det ens en tilläggstavla under en sån skylt?

Tilläggstavlan begränsar förbudet. Utan tilläggstavla så gäller skylten, med tillägg så specificerar man förbudstiden.
Citera
2014-02-20, 20:19
Medlem
yodadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ter-minator
Det jag är så nervös över är att mitt lokalsinne är sämst, alltså när jag åker med farsan ibland kan jag bli skit nervös och bara tappa bort mig lite. Själva körningen sitter bra, klarar mig ute på landsvägar, klarar korsningar osv. Det är gator i stan jag är sämst på, tycker ni jag bör säga det imorgon innan vi börjar uppkörningen? Nåt i stil med "jag är rätt så dålig på vart vissa gator ligger i stan", eller kan han testa mig mer i stan p.ga. jag säger det? Det dåliga med Örebro är att det inte är så värst skyltat i stan, till alla dessa vägar.. Fy fan är så jävla nervös nu!!

Aldrig hört att inspektörerna säger gatunamn. När jag körde upp så sade han åt mig att "ta höger i nästa korsning", "kör mot centrum" och dylikt.

Lycka till imorgon!
Citera
2014-02-21, 00:06
Medlem
Aritzos avatar
Jag fattar inte det här med uträkningen på stoppsträckan!!
Jag har förklaring och allt men förstår inte hur vissa siffror kommer in i bilden.

http://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Citat:
Räkna ut stoppsträckan med de lätta metoderna

Det är sommar och vägen är torr. Du kör i 90 km/h med en bil som har bra däck och bra bromsar. Plötsligt upptäcker du ett hinder på vägen och bromsar in kraftigt. Hur lång blir stoppsträckan, om din reaktionstid är 1 sekund?

Stoppsträckan är reaktionssträckan + bromssträckan. Först räknas reaktionssträckan ut:

90 km/h ⇒ 9
9 * 1 * 3 = 27 meter reaktionssträcka

Vart kom 3an ifrån som finns i 9 * 1 * 3= ???
Citera
2014-02-21, 00:19
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Jag fattar inte det här med uträkningen på stoppsträckan!!
Jag har förklaring och allt men förstår inte hur vissa siffror kommer in i bilden.

http://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/

Vart kom 3an ifrån som finns i 9 * 1 * 3= ???

Det är en omräkning för att det går 3600 sekunder på en timme.

Du vill slutligen har ett värde mätt i meter, så 90 km = 90000 meter. På en timme går det 3600 sekunder. 90 km/h är alltså 90000/3600 m/s <=> 90/3.6 m/s.

10/3.6 kan skrivas om till 1/0.36, och 0.36 ~= 0.33 = 1/3. 1/0.36 är alltså ungefär 1/(1/3) = 3. Då har du kvar 9 * 3.
Citera
2014-02-21, 00:25
Medlem
Aritzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lambdashipstate
Det är en omräkning för att det går 3600 sekunder på en timme.

Du vill slutligen har ett värde mätt i meter, så 90 km = 90000 meter. På en timme går det 3600 sekunder. 90 km/h är alltså 90000/3600 m/s <=> 90/3.6 m/s.

10/3.6 kan skrivas om till 1/0.36, och 0.36 ~= 0.33 = 1/3. 1/0.36 är alltså ungefär 1/(1/3) = 3. Då har du kvar 9 * 3.

Så jag tar alltid med 3an? Oavsett km/h och reaktionssträcka?
Citera
2014-02-21, 00:32
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritzo
Så jag tar alltid med 3an? Oavsett km/h och reaktionssträcka?

Ja, trean i denna förenklade formel är konstant. Så länge en minut har 60 sekunder, och en timme har 60 minuter. Å andra sidan, tid är relativt, men riktigt såna hastigheter lär du inte ha när du kör en vanlig bil
Citera
2014-02-22, 19:44
Medlem
Ter-minators avatar
Så jäkla trött på detta nu.. Körde upp igår, tyckte allt gick rätt bra. Va nervös men blev i alla fall inte godkänd. "Ingen behörighet uppnådd." Vad menas med detta? Fick ju bedömningen på mail, fattar inte. Känns som att hon kuggade mig bara för att, jävla kärring.. Hört att många som kör upp privat kuggas gång på gång, bara för att de inte kört på körskola.. Något som stämmer? Fattar inte vad grejen med mitt kuggande var, började med att kolla däcken, sen gick jag köra runt lite i stan, bostadsområde och motorväg. Det enda felet jag gjorde var att jag ställe mig lite fel när jag skulle svänga vänster i ett 30 område, själva svängen vart lite "vass" om ni förstår men absolut inte i snabb fart. Hoppade mellan växlarna och överskred aldrig 3 tusen varv, motorbromsade så gott det gick.. Fick backa runt hörn och även det gick galant. Hon sa i bilen att det gick bra under tiden vi körde men sen när vi stängde av bilen var jag tydligen inte "uppmärksam i korsningar"... Är så jävla irriterad då päronen är på mig som fan om körkortet men samtidigt inte hjälper mig, får alltså punga ut allting själv.
Citera
2014-02-23, 15:15
Medlem
Jag är sjukt jävla nervös inför min 2:a uppkörning. Kan knappt sova eller äta. Sitter och tänker på den där jävla uppkörningen hela tiden. Får bara inte kugga en gång till, har inte tid med det...

Det jobbiga är att jag enbart kan se mig själv misslyckas igen. Fick någon slags panikattack senast tror jag. Satt och skakade. Hur förhindrar jag det? Kör nästintill felfritt med körskolan precis innan uppkörningen och sen gick allt åt skogen.

Borde jag ta med min körskolelärare? Hjälper det? Hur ska jag sluta få panik?!
Citera
2014-02-23, 17:32
Medlem
Ter-minators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anniy
Jag är sjukt jävla nervös inför min 2:a uppkörning. Kan knappt sova eller äta. Sitter och tänker på den där jävla uppkörningen hela tiden. Får bara inte kugga en gång till, har inte tid med det...

Det jobbiga är att jag enbart kan se mig själv misslyckas igen. Fick någon slags panikattack senast tror jag. Satt och skakade. Hur förhindrar jag det? Kör nästintill felfritt med körskolan precis innan uppkörningen och sen gick allt åt skogen.

Borde jag ta med min körskolelärare? Hjälper det? Hur ska jag sluta få panik?!
Haha samma här.. Inga problem alls när jag kör med farsan men under uppkörningen var jag ett vrak.. Hört att de är svårare för dem att kugga dig om man någon med dig.. Ta de lugnt och drick nåt gott innan, det var det jag gjorde.. Lycka till!!! Surt att kugga..
Citera
2014-02-23, 17:47
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
...
Hört att många som kör upp privat kuggas gång på gång, bara för att de inte kört på körskola.. Något som stämmer?
...

Citat:
...
Hört att de är svårare för dem att kugga dig om man någon med dig.
...

Du bör nog sluta lyssna på dem som berättar historier för dig.
Citera
2014-02-23, 18:32
Medlem
Hur bra behöver man egentligen vara för att klara uppkörningen? Är det petnoga med allt eller räcker det att man inte bryter mot regler och kör säkert? Enligt min körlärare så är jag redo att köra upp om mindre än två veckor, men jag känner mig väldigt osäker på typ allt. Kommer att ha kört ungefär 11-12 lektioner ā 80 min, och har tyvärr ingen möjlighet att övningsköra privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in