2014-06-30, 11:52
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
Varför kuggade du? Hur var uppkörningen?
Allt gick bra kändes det som men tydligen var jag ouppmärksam vid backning runt gathörn. Jag höll koll i höger backspegel och kollade bakåt men tydligen skulle jag kollat mer framåt och i vänster backspegel/vänster sida bilen. Nåja, han sa att jag körde bra och skulle klara mig om jag tänkte på det nästa gång. Om jag nu får någon ny tid..
Citera
2014-06-30, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Jag undrar om körlärare har mer tider att välja på än vi har på trafikverkets hemsida?

Nej, tyvärr inte.
Citera
2014-06-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Man får bara stå en timme under tiderna som är angivna på tilläggstavlan, när din timma är slut (kl 18 måndag) gäller inte tilläggstavlan längre och börjar om på tisdagen kl 8. Kl 8 + 1 timme = kl 9.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Första maj är en allmän helgdag. Denna parkering har ingen tidsbegränsning på sön- och helgdagar.

Okej tack då är jag med. På den här: http://puu.sh/9QvW1/caf4cb49b5.jpg så får jag varken stanna eller parkera på vardagar från kl 11 till 17. Alla andra dagar och tider förutom 11-17 på vardagar får jag stanna och parkera alltså?
Citera
2014-06-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej tack då är jag med. På den här: http://puu.sh/9QvW1/caf4cb49b5.jpg så får jag varken stanna eller parkera på vardagar från kl 11 till 17. Alla andra dagar och tider förutom 11-17 på vardagar får jag stanna och parkera alltså?

Skylten på bilden betyder att det är stopp- och parkeringsförbud. Tilläggstavlan förtydligar att detta gäller vardagar 11-17 förutom dagar för helg- och söndagar (lördagar).
Citera
2014-06-30, 12:46
Medlem
Citat:
Hur stor är maxfarten generellt vid väg utanför tätbebyggt om man missat vägmärket. Och samma innuti tätbebyggt område, om man missat vägmärket där hur stor är den generellt?

Bashastigheten utanför tätbebyggt område är 70km/h, i tätbebyggt område är det 50km/h. Glömmer du hastighetsskyltarna är det dom farterna du ska rätta dig efter.
Citera
2014-06-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
När man kör sedan så går det alltid bra att köra i samma hastighet som fordonet framför. Avståndet till fordonet framför måste alltid anpassas. Det finns inget speciellt krav på att anpassa sig till snabb trafik bakifrån.

Men under provet, så brukar det kollas att man klarar av att hålla skylthastighet. Troligtvis så tyckte trafikinspektören att man kunde ha kört om bilen som saktade ned, och sedan gått tillbaka till höger körfält. Men omkörningen får då endast ske när det är fritt.

70 meter låter som att avstånd som man bör hålla till trafiken framför, i 90 km/h och kanske 1 sekund innan man bromsar, så är stoppsträckan något sådant. Så man måste sakta ned eller köra om.

Lastbilen har längre stoppsträcka och skulle ha anpassat sin hastighet mer.

Det spelar ingen roll vad en annan trafikant borde eller inte borde göra. Du ansvarar för att framföra ditt eget fordon på ett trafiksäkert sätt. I situationer där du har en bil bakom dig väldigt nära ska du antingen öka farten och köra om det långsamma framförvarande fordonet eller om det inte är möjligt öka avståndet till framförvarande fordon för att på så sätt öka stoppsträckan så att du inte behöver bromsa in lika kraftigt vid eventuellt hinder och bli påkörd av lastbilen bakom.
Citera
2014-06-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Skylten på bilden betyder att det är stopp- och parkeringsförbud. Tilläggstavlan förtydligar att detta gäller vardagar 11-17 förutom dagar för helg- och söndagar (lördagar).

Okej tack för svar!
Citera
2014-06-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Allt gick bra kändes det som men tydligen var jag ouppmärksam vid backning runt gathörn. Jag höll koll i höger backspegel och kollade bakåt men tydligen skulle jag kollat mer framåt och i vänster backspegel/vänster sida bilen. Nåja, han sa att jag körde bra och skulle klara mig om jag tänkte på det nästa gång. Om jag nu får någon ny tid..

Lamt. Vad fick du göra för olika moment och hur lång tid tog uppkörningen? Bokade du privat och har du tagit körlektioner på någon körskola?

När du backade runt hörnet, var du nära kanten eller lagom långt ifrån?
Senast redigerad av almightyjew 2014-06-30 kl. 13:22.
Citera
2014-06-30, 13:21
Medlem
Citat:
Bashastigheten utanför tätbebyggt område är 70km/h, i tätbebyggt område är det 50km/h. Glömmer du hastighetsskyltarna är det dom farterna du ska rätta dig efter.

Tack!

En till fråga. Hur kan man vara säker på att högerregeln gäller vid ett visst område?
Senast redigerad av almightyjew 2014-06-30 kl. 13:27.
Citera
2014-06-30, 13:42
Medlem
Citat:
Tack!

En till fråga. Hur kan man vara säker på att högerregeln gäller vid ett visst område?

1. Finns det polis som dirigerar trafik?
2. Finns det trafikljus?
3. Finns det vägskyltar som anger något annat än högerregel?

Är det nej på alla dom gäller högerregel. Dock bör du vara uppmärksam när du kör på huvudled då huvudledsskyltar inte alltid sätts upp i samband med korsning om det är uppenbart att du kör på huvudleden. Försök söka kontakt med föraren i korsningen, saktar han in och verkar stanna, så kan du köra vidare. Det brukar även gå att se på hans väg att det är väjningspliktstrianglar.
Citera
2014-06-30, 14:21
Medlem
Citat:
2. Finns det trafikljus?

Är det nej på alla dom gäller högerregel.

Utfartsregeln då?
Citera
2014-06-30, 14:29
Medlem
Citat:
2. Finns det trafikljus?

Är det nej på alla dom gäller högerregel. Dock bör du vara uppmärksam när du kör på huvudled då huvudledsskyltar inte alltid sätts upp i samband med korsning om det är uppenbart att du kör på huvudleden. Försök söka kontakt med föraren i korsningen, saktar han in och verkar stanna, så kan du köra vidare. Det brukar även gå att se på hans väg att det är väjningspliktstrianglar.

Tänkte precis säga. Hur vet man om det inte är en utfart då den måste vänta? Vad klassas som en utfart? Utfart från ett villaområde utan märken tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in