2013-02-18, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Är det bara jag, eller är accelerationsfält ganska efterblivna?

Många av dem har inte längre "filbytessträcka" än typ 50-100 meter, vilket betyder att om du misanpassat farten, så måste du tvärbromsa, eller ta en risk och köra ut och hoppas på att bilarna tar hänsyn till en. Varför gör man inte accelerationsfälten till en egen fil ungefär 1-2km så man har god tid på sig att ta sig in?

De flesta är inte anpassade efter Acceleration över huvudtaget.. Eftersom vi hade vänstertrafik i sverige en gång i tiden så var dom anpassade för avfarter.
Citera
2013-02-19, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
De flesta är inte anpassade efter Acceleration över huvudtaget.. Eftersom vi hade vänstertrafik i sverige en gång i tiden så var dom anpassade för avfarter.

lol..... du tror inte det har byggts några nya motorvägar sen 60-talet?

@pok: 99% av förarna har inga problem med påfarterna, det handlar om att läsa av trafiken innan man anpassar sitt körsätt. Det är nog snarare så att du behöver träna mer på det.
Citera
2013-02-19, 10:26
Medlem
Kuggade idag på grund av den där jävla acclerationsfältet ni snackar om, ska köra in på motorväg, ser två lastbilar när jag kollar på spegeln och stannar, inspektören tykte att jag med mina lilla erfarenhet, ovan med bilen, nervös under ett prov borde istället acclererat tidigare och kört framför de. (skulle jag ha gjort det om jag satt själv, skulle jag förmodligen vara död nu i och med farten lasbilarna hade).

Hur tycker ni man ska göra? jag kan inte ha en jätte hög fart inann motorväg heller i och med väglaget och den jobba svängen.
Citera
2013-02-19, 12:34
Medlem
Mr-weis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ydna6
Kuggade idag på grund av den där jävla acclerationsfältet ni snackar om, ska köra in på motorväg, ser två lastbilar när jag kollar på spegeln och stannar, inspektören tykte att jag med mina lilla erfarenhet, ovan med bilen, nervös under ett prov borde istället acclererat tidigare och kört framför de. (skulle jag ha gjort det om jag satt själv, skulle jag förmodligen vara död nu i och med farten lasbilarna hade).

Hur tycker ni man ska göra? jag kan inte ha en jätte hög fart inann motorväg heller i och med väglaget och den jobba svängen.

En kraftig fartökning underlättar, sedan gäller det Ömsesidig hänsyn.

"Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller."

"Finns inget accelerationsfält har de anslutande fordonen väjningsplikt mot trafiken på motorvägen."
Citera
2013-02-19, 12:53
Medlem
Citat:

Om jag förstår dig rätt, Stannade du i accelerationsfältet??

Du kan komma upp i hastighet snabbt och borde ha accelererat upp! lastbilarna kör i 90km/h och du kommer upp i 110 rätt snabbt med transportstyrelsens bilar.

Sen kan jag heller inte påstå att du med lite erfarenhet ska köra upp heller. Antagligen var du inte mogen för det.
Citera
2013-02-19, 16:09
Medlem
Hade rätt bra fart till en början, sedan såg jag på spegeln att det kom två lastbilar i hög fart och valde istället att gå ner i fart till ungefär 40km/h istället för att accelera upp och köra framför de.

Med lite erfarenhet menade jag att jag inte har körkort och valde det säkra istället för det osäkra.
Citera
2013-02-19, 16:57
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Hade rätt bra fart till en början, sedan såg jag på spegeln att det kom två lastbilar i hög fart och valde istället att gå ner i fart till ungefär 40km/h istället för att accelera upp och köra framför de.

Med lite erfarenhet menade jag att jag inte har körkort och valde det säkra istället för det osäkra.
Du kunde ha blivit påkörd bakifrån för att du gjorde så där. Som Skalman skrev så måste du läsa av trafiken mycket tidigare och välja en lucka så tidigt som möjligt. Ibland är det dålig sikt, ,en så fort du kan ta en lucka så anpassar du dig uppåt, inte tvärtom. Se till att lägga ut blinkersen så kommer 99% av förarna att hjälpa till, men det finns gränser för hur mycket de som är ute på motorvägen kan hjälpa också utan att i sin tur skapa olycksrisker.
Citera
2013-02-19, 17:33
Medlem
Citat:

Joo men tänk att det kommer flera bilar efter lastbilarna?
Ska du bromsa till stillastående då för att vänta att motorvägen är helt fri från bilar??

Proceduren vid påfart av motorväg är: uppmärksamhet, Acceleration, uppmärksamhet, blinkers, byta körfält. Du ska alltså helst köra i 110km/h innan du svänger ut på motorvägen.

Erfarenhet kan alla ha. oavsett om dom har körkort eller ej. Du borde helt enkelt köra lite mer på körskolan så att du är redo nästa gång du kör upp.
Citera
2013-02-19, 17:48
Medlem
toby79 & Tomcat13

Inspektören sa samma sak som er, att jag borde planerat bättre i den situationen och det håller jag med om, I övrigt hade han inte flera anmärkningar, skulle jag fixat påfarten till motorvägen skulle jag förmodligen ha körkort nu.
Citera
2013-02-19, 18:09
Medlem
Har en fråga angående släpvagn.

I boken så står det "som lätt släpvagn räknas:"
• släpvagn vars totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5ton

Men sen har jag en pdf fil från transportstyrelsen ( http://www.transportstyrelsen.se/Glo...a-bil-slap.pdf ) och där står det:
B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.
• Du får dra en lätt släpvagn som väger högst 750 kg i totalvikt.
• Du får även dra släpvagnar som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens
och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte överstiger 3 500 kg.

Så de har helt tagit bort det där med att släpvagnens totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt?

(har utgåva 18 av körkortsboken)
Citera
2013-02-19, 19:38
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiuvo

• släpvagn vars totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3,5ton

Men sen har jag en pdf fil från transportstyrelsen ( http://www.transportstyrelsen.se/Glo...a-bil-slap.pdf ) och där står det:
B-behörighet
• Du har rätt att köra en personbil eller lätt lastbil med en totalvikt av högst 3 500 kg.
• Du får även dra släpvagnar som väger mer än 750 kg i totalvikt, förutsatt att bilens

Så de har helt tagit bort det där med att släpvagnens totalvikt inte får överstiga bilens tjänstevikt?

Det som står i din gamla bok kan du slänga. Blev nya regler den 19:e januari i år när det gäller släp och behörigheter.
Citera
2013-02-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiuvo

B-behörighet

Ja. Den klausulen gäller inte längre, och är en del av de nya reglerna Toby refererar till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in