Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Tack så jättemycket! Det var iaf ganska likt så som jag fick köra, motsvarande svårighetsgrad och så. Körde en lektion i Jakobsberg idag och läraren sa att vissa bara behöver köra ett varv på Söderhöjden typ. Vissa har bara behövt köra i Viksjö. Hoppas på att slippa outletområdet nästa uppkörning, å andra sidan har jag så tidigt att affärerna inte har öppnat...
Det här undrar jag också över och har fått höra helt olika svar. Jag har kört upp två gånger, Farsta och Jakan. Gubben i Jakan visade protokollet han skulle fylla i och frågade om jag hade sett ett sånt förut. Jag sa ja och han frågade när, jag sa att det var när jag körde upp första gången några dagar innan. Han frågade om jag hade med protokollet och om han kunde få se. Jag visste inte vad jag skulle göra, men jag visade honom det, hade med det av en slump. Var det bra eller dåligt? Han kollade på det länge och jag fick visst göra om saker jag klarat första gången. Båda gånger fick jag spola rutorna. Han såg kanske att jag varit dålig på landsväg och fick göra det igen. Så frågan är om det är smart att visa pappret? Om det är nåt man är lite sämre på kanske man tvingas göra det igen? Det var även flera saker jag hade klarat utmärkt första gången som jag ändå fick göra om andra gången.
Hur tänker dom? Vill dom kolla att jag lärt mig det jag var dålig på första gången, eller vill dom kolla att jag kan dom grejerna man inte hann med första gången? Sen om dom nu vill se protokollet, varför står det då ingenstans att man måste ta med sig det?? Har min tredje uppkörning på lördag, ska jag visa dom två andra protokollen eller kommer det bara bli värre?
Det här undrar jag också över och har fått höra helt olika svar. Jag har kört upp två gånger, Farsta och Jakan. Gubben i Jakan visade protokollet han skulle fylla i och frågade om jag hade sett ett sånt förut. Jag sa ja och han frågade när, jag sa att det var när jag körde upp första gången några dagar innan. Han frågade om jag hade med protokollet och om han kunde få se. Jag visste inte vad jag skulle göra, men jag visade honom det, hade med det av en slump. Var det bra eller dåligt? Han kollade på det länge och jag fick visst göra om saker jag klarat första gången. Båda gånger fick jag spola rutorna. Han såg kanske att jag varit dålig på landsväg och fick göra det igen. Så frågan är om det är smart att visa pappret? Om det är nåt man är lite sämre på kanske man tvingas göra det igen? Det var även flera saker jag hade klarat utmärkt första gången som jag ändå fick göra om andra gången.
Hur tänker dom? Vill dom kolla att jag lärt mig det jag var dålig på första gången, eller vill dom kolla att jag kan dom grejerna man inte hann med första gången? Sen om dom nu vill se protokollet, varför står det då ingenstans att man måste ta med sig det?? Har min tredje uppkörning på lördag, ska jag visa dom två andra protokollen eller kommer det bara bli värre?

De vill bara se den senaste.
Har man redan gjort säkerhetskontroll, och blivit godkänd på den, så ska man inte behöva göra den igen. Det står t.o.m. inskrivet i TFSF. Ska se om jag kan hitta den för referens.
Med det sagt - om man inte vet hur man ska rengöra framrutan, eller sätta på dimljusen, så bör man väl egentligen inte ha körkort då det är saker som man bör kunna fixa under färd när man är ute och kör. Alldeles för många elever lägger fokus på vad som krävs för att bara klara uppkörningen, när målet bör vara att bli en vettig bilförare även efter uppkörningen.
edit: det var inte svårt att hitta relevant tsfs: http://www.transportstyrelsen.se/tsf...%202012_43.pdf
sidan 4 om KÖRPROV §13
Den gäller från 19/1-13, tidigare tsfs är 2011:12 men det är mer eller mindre samma text.
Senast redigerad av Skalman71 2013-01-09 kl. 22:38.
Senast redigerad av Skalman71 2013-01-09 kl. 22:38.