2013-02-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZtarZcream
Osäker kan du inte vara kanske för att då visar du att ditt avsökningsområde icke är tillräckligt. Du kan inte köra 50 på en 70 väg på uppkörningen... Då kommer du bli omkörd och är enligt de ibland "skyldig att underlätta" fastän man inte är det..

Det stämmer helt säkert, jävligt lätt att missa en fartskylt ute i landsvägsområden...
Citera
2013-02-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lansky
Plugga du endast på de 8 mapparna? En fråga den sista mappen är det någon slags slutprov? Den har typ 100 frågor. Hur många av frågorna från jihad kom på teoriprovet?

Läste alla PDF filer, gjorde alla str tester och teoriprov ab mappen. Blev förvånad att flera frågor kom på provet, det va även samma bilder.

Abu jihad testerna ska kombineras med mycket körning, då förstår man varför man ska göra som man gör och inte...
Citera
2013-02-20, 13:31
Medlem
Tuxedos avatar
Kuggade min uppkörning igår p.g.a. dålig avsökning, körde upp i Kungälv med en Ford Focus diesel av trafikskolan men gick rätt så dåligt med hanteringen av bilen dvs. dragläget osv.
Bokade precis den 8e mars med Trafikverkets bil (V50) och undrar hur den är att köra i jämförelse med Ford Focus?
Citera
2013-02-20, 16:23
Medlem
purplesticks avatar
Tjänare, har uppkörningen på fredag i Mölndal (Göteborg), någon som har kört upp där och har några tips till en osäker stackare? Tacksam för svar
Citera
2013-02-20, 16:41
Medlem
Kuggades idag på bland annat att jag låg i mittenfilen på en trefilig motorväg en längre stund. Han frågade till och med varför jag gjorde det och jag sa att jag ju inte kunde ligga i omkörningsfilen (vänstra) och inte ville ligga i högra filen då det var många påfarter och att högerfilen ibland övergår i en avfart. När vi var tillbaka på trafikverket berättade han att man alltid ska ligga i högerfilen och mittenfilen och vänsterfilen endast är till för omkörning.

Stämmer detta? Jag har aldrig sett någon tillämpa detta och kan inte minnas att jag läst det när jag pluggat teori.
Citera
2013-02-20, 17:05
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234
Kuggades idag på bland annat att jag låg i mittenfilen på en trefilig motorväg en längre stund. Han frågade till och med varför jag gjorde det och jag sa att jag ju inte kunde ligga i omkörningsfilen (vänstra) och inte ville ligga i högra filen då det var många påfarter och att högerfilen ibland övergår i en avfart. När vi var tillbaka på trafikverket berättade han att man alltid ska ligga i högerfilen och mittenfilen och vänsterfilen endast är till för omkörning.

Stämmer detta? Jag har aldrig sett någon tillämpa detta och kan inte minnas att jag läst det när jag pluggat teori.
Låt oss se vad det står i trafikförordningen:
3 kap 7 §
Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.

Det står alltså att du ska ligga längst till höger och när det skyltas upp att det högra körfältet leder dit du inte ska så är det okej att byta.
Det är vad som gäller. Att alla andra inte följer det beror på att de bryter mot reglerna och inte skulle klara en uppkörning. Precis som du nu inte gjorde.

Du löser det nästa gång.
Citera
2013-02-20, 17:47
Medlem
tomatos99s avatar
Ska ha min uppklrning imorgon i Malmö (13:30), så undrar bara ifall ni har några tips på vad man bör göra dan innan och fram till uppkörningen.
Citera
2013-02-20, 18:09
Medlem
lambdashipstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maccan1234

Då har du lärt dig en nyttig läxa. Det är bland det mest frustrerande med motorvägskörning att behöva göra två körfältsbyten för att ta sig om en långsamt färdande bil i mittenkörfältet. Ligger man i höger körfält så ska man kunna utnyttja mittenkörfältet för att ta sig förbi de långsammaste – något som omöjliggörs när någon envisas med att ligga i mitten hela tiden.
Citera
2013-02-20, 21:33
Medlem
Om en vecka ska jag köra upp i en Gold Bluemotion. Kan någon vänlig själ berätta hur man sätter på parkeringsljuset?
Citera
2013-02-20, 21:40
Medlem
Sitter och göra lite abo jihad tester och en sak jag inte förstår är varför svaret för följande är "C" Någon som kan förklara?

https://cdn.anonfiles.com/1361392815877.png
Citera
2013-02-20, 21:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woppizan
Om en vecka ska jag köra upp i en Gold Bluemotion. Kan någon vänlig själ berätta hur man sätter på parkeringsljuset?
Vrid ljusvredet till symbolen som har kattögon eller vad man ska kalla dem för. Du vet väl att det är tillåtet att titta i instruktionsboken på körprovet?
Citera
2013-02-20, 21:43
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiuvo
Sitter och göra lite abo jihad tester och en sak jag inte förstår är varför svaret för följande är "C" Någon som kan förklara?

https://cdn.anonfiles.com/1361392815877.png
Därför att en timmes parkering blir fritt efter kl 14. Och börjar igen kl 9. Lägg till en timme för fri tid och du får C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in