Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-18, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almightyo
Sollentuna ska man aldrig boka... Väldigt otrevliga personaler osv..

Jag antar då att du har kört upp med alla förarprövarna i Sollentuna då su drar alla över samma gräns?
Citera
2014-08-18, 17:00
Medlem
Funtasys avatar
Då har man körkortet på första försöket
Ett tips till alla som ska köra upp är PLANERA PLANERA. Tex vid vänstersvängar, bedöm risken, sikten och allt däremellan. Jag kuggade nästan på det nämligen. Jag blev godkänd "med viss tvekan". Antagligen vägde helheten mer än det felet jag gjorde. Råkade dessutom svänga fel i rondell, väntade för länge i rondell, köra på kant vid backning runt hörn etc. Trots många fel så klara jag det, så få inte panik om ni gör fel.
Citera
2014-08-18, 19:44
Medlem
Jag tog körkort idag efter att jag kört upp i Farsta. Var super nervös efter att ha läst alla trådar om Farsta men jag kan härmed konstatera att det är myt. Jag är verkligen ingen naturbegåvning men klarade det ändå på första försöker :D
Citera
2014-08-18, 23:55
Medlem
Sesamdamans avatar
Misslyckades med uppkörningen. Körde om före ett övergångsställe då jag fick panik. Helvete
Citera
2014-08-19, 09:00
Medlem
Sesamdamans avatar
^ skoja bara hehe

Ärligt nu, har uppkörning om 2 veckor. Hur förbereder man sig på bästa sätt? Har pluggat konstant i 2 månader och haft körlektioner, min lärare själv säger att jag är redo men finns plats för finslipning av vissa saker. Man måste väl inte göra en felfri uppkörning för att få kortet? Hur många fel har man utrymme för innan helhetsbedömningen börjar svaja?
Citera
2014-08-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Man måste väl inte göra en felfri uppkörning för att få kortet?
Om kravet skulle vara en felfri körning för ett godkänt körprov skulle inte många klara sig..

Citat:
Hur många fel har man utrymme för innan helhetsbedömningen börjar svaja?
Finns inget tal, men om du gör samma fel upprepade gånger så bör du träna mer till nästa körprov.
Citera
2014-08-19, 09:52
Medlem
Yumeys avatar
Tog körkortet idag, andra försöket. Kändes verkligen som att jag körde bättre första gången, men men. Klagar inte
Citera
2014-08-19, 12:40
Medlem
Citat:
^ skoja bara hehe

Ärligt nu, har uppkörning om 2 veckor. Hur förbereder man sig på bästa sätt? Har pluggat konstant i 2 månader och haft körlektioner, min lärare själv säger att jag är redo men finns plats för finslipning av vissa saker. Man måste väl inte göra en felfri uppkörning för att få kortet? Hur många fel har man utrymme för innan helhetsbedömningen börjar svaja?

Ett tips är att om möjligt boka in en lektion tillsammans med en annan elev på din trafikskola. Observera hur personen kör. Känner du dig trygg med att den personen har körkort? Gör hen misstag? Isåfall vilka? Upptäcker du saker som hen inte gör när hen kör? Kör du sämre/bättre? På så sätt kan man få lite av en uppfattning om hur det är att vara trafikinspektör och göra ett helhetsintryck på körningen.
Citera
2014-08-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yumey
Tog körkortet idag, andra försöket. Kändes verkligen som att jag körde bättre första gången, men men. Klagar inte

Vill inte vara nazi men...

Citat:
Moderatormeddelande
Det här är varken en chattråd eller en plats där man informerar andra om att man skall köra upp/man precis har klarat körningen.

Sådant kommer att raderas och fortsättningsvis resultera i tillsägelser

/Mod

Dela med dig av din upplevelse! Vilka moment examinerades etc?
Citera
2014-08-19, 17:18
Bannlyst
https://www.google.se/maps/@59.191046,17.833005,3a,75y,243.83h,74.35t/data=!3m4!1e1!3m2!1swDdrK11pgRh09idaB1uPxA!2e0

Varför har de till höger väjningsplikt när jag

1. Inte kör på huvudled

2. Båda vägarna är lika stora med samma hastighet?

Borde inte högerregeln gälla här?

Jag har redan körkort men ibland tabbar sig kommunen så jävla mycket.
Citera
2014-08-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noggerlen
https://www.google.se/maps/@59.191046,17.833005,3a,75y,243.83h,74.35t/data=!3m4!1e1!3m2!1swDdrK11pgRh09idaB1uPxA!2e0

Varför har de till höger väjningsplikt när jag

1. Inte kör på huvudled

2. Båda vägarna är lika stora med samma hastighet?

Borde inte högerregeln gälla här?

Jag har redan körkort men ibland tabbar sig kommunen så jävla mycket.

Om du noterar vägmarkeringen och tittar i dina gamla körkortsböcker så kan väjningsplikten ha ett samband med cykelbanan ska du se.
Citera
2014-08-19, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trafikpedagogen
Om du noterar vägmarkeringen och tittar i dina gamla körkortsböcker så kan väjningsplikten ha ett samband med cykelbanan ska du se.
whaaat? Asså jag undrar mest hur fan det är möjligt att anslutande väg har väjningsplikt mot en väg där det inte är huvudled?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in