2013-01-10, 18:15
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Hade du en körskolelärare med dig? Vad sa denna?

Han var inte med i bilen utan väntade på trafikverket under tiden. Han kunde inte förstå varför jag blev kuggad och efter min förklaring tyckte han att det var lite för lite underlag att underkänna någon på.

Personligen tycker jag att det känns som ingripandet 10 sek innan det hela var över var mer för att kunna ha ett starkare argument att underkänna mig på.
Citera
2013-01-10, 19:30
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
jag vred på tändningen, öppnade dörren, ställde mig upp, vred på ratten fram och tillbaka några gånger och sa till inspektören: Japp, dom hänger med. Har du kört upp innan och kuggat? Ta med dig protokollet och visa upp den. Då slipper du göra kontrollen.

Toppen, inte för att den är verkar svår, men man vet ju aldrig! Men å andra sidan kanske jag behöver köra mer om jag inte gör säkerhetskontroll...
Tur hur som helst att jag har tiden precis innan deras rast, då kanske jag får det överstökat lite snabbare än 45 min!
Citera
2013-01-10, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Toppen, inte för att den är verkar svår, men man vet ju aldrig! Men å andra sidan kanske jag behöver köra mer om jag inte gör säkerhetskontroll...
Tur hur som helst att jag har tiden precis innan deras rast, då kanske jag får det överstökat lite snabbare än 45 min!

Uppkörning idag? Hur gick det?
Citera
2013-01-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Varför ställde du dig upp? Man ska väl sitta kvar? Såhär står det på körkortonline

Jag hade med mig första protokollet men fick göra säkerhetskontrollen igen, trots att jag klarade det första gången.

Kan mycket väl stämma det du säger och jag säger inte att det är fel!
jag klarade den säkerhetskontrollen!

Att du behövde göra kontrollen igen kan vara upp till var och en. I helsingborg är dom tydligen inte så noga med det!
mvh
Citera
2013-01-10, 20:26
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Uppkörning idag? Hur gick det?

Nej imorgon kl 10:00! Bara att hålla tummarna nu, vet att jag inte kör perfekt men tillräckligt bra för att klara uppkörningen enligt min körskolelärare!

Men den viktigaste faktorn om man kör rätt bra är nog vilken trafikinspektör man får, och om han vaknade på rätt sida!
Citera
2013-01-10, 20:37
Medlem
Citat:
Nej imorgon kl 10:00! Bara att hålla tummarna nu, vet att jag inte kör perfekt men tillräckligt bra för att klara uppkörningen enligt min körskolelärare!

Men den viktigaste faktorn om man kör rätt bra är nog vilken trafikinspektör man får, och om han vaknade på rätt sida!

Klart att du kör bra!
tänk på att accelerera upp i 50 om det är 50 om inte väglaget eller andra omständigheter säger annat!
och glöm inte kolla backspegeln när du kör in på landsväg (ifall det kommer trafik bakom dig)

Jag åkte på en luring, 40 km/h på en sträcka där högerregln gäller.. Håll INTE 40.. Det kuggar dom dig på.
annars var uppmärksam på skyltar och övrig trafik.
mvh
Citera
2013-01-10, 21:04
Medlem
treeflows avatar
Citat:

Lycka till! Var bara lugn och berätta för trafikinspektören när du anser dig missnöjd med något. T.ex. "nu är min placering lite väl till vänster innan denna rondell eftersom att vi ska rakt fram, men det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt saken just nu".

Själv har jag bokat ny uppkörning i Jakobsberg 13.00 den 21a. Hur ser det ut kring denna tid? Det är väl inte så värst mycket bilar i rörelse, eller? Finns det något speciellt i Jakobsberg man ska vara försiktig med?
Citera
2013-01-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av treeflow
Lycka till! Var bara lugn och berätta för trafikinspektören när du anser dig missnöjd med något. T.ex. "nu är min placering lite väl till vänster innan denna rondell eftersom att vi ska rakt fram, men det är ju tyvärr inte så mycket att göra åt saken just nu".

Det ska inte ha någon betydelse! För meningen med uppkörningen är att du ska ligga mer till höger om du ska rakt fram i rondellen. Annars klipper du ju två filer
På min uppkörning som jag klarade så körde jag över helddragen linje.
Citera
2013-01-10, 23:45
Medlem
pohjoisestas avatar
Citat:
Helt säker? Två inlägg upp var det ju en som sa motsattsen?

När jag tog körkortet för ett par månader sedan sa min körskolelärare till mig att ta med det gamla iallafall, så jag visade upp det på uppkörningen och slapp göra om säkerhetskontrollen iallafall

Citat:
Ursprungligen postat av hudmothud
Så frågan är om det är smart att visa pappret? Om det är nåt man är lite sämre på kanske man tvingas göra det igen? Det var även flera saker jag hade klarat utmärkt första gången som jag ändå fick göra om andra gången.
Hur tänker dom? Vill dom kolla att jag lärt mig det jag var dålig på första gången, eller vill dom kolla att jag kan dom grejerna man inte hann med första gången?

Aa jag hade ett fel i protokollet och fick göra den kanske 3 ggr på min andra uppkörning för att visa att jag verkligen kunde typ, så antar att dom vill se sånt.
Citera
2013-01-11, 00:12
Medlem
treeflows avatar
Citat:
Det ska inte ha någon betydelse! För meningen med uppkörningen är att du ska ligga mer till höger om du ska rakt fram i rondellen. Annars klipper du ju två filer
På min uppkörning som jag klarade så körde jag över helddragen linje.

Helhetsintrycket räknas! Det är ju aldrig dåligt att kommunicera med inspektören.. men det är klart, det är inte okej att göra fel bara för att man berättar att man gjorde fel, däremot visar du ju att du visste att det du gjorde var ett misstag.
Citera
2013-01-11, 13:31
Medlem
Despiracys avatar
Hej,

Kan jag få hjälp med en fråga som kom på mitt STR-program?

Vilken belysning ska vara tänd när du parkerat bil och släpvagn på en landsväg utan gatubelysning?1) Endast släpets baklyktor
2) Parkeringsljus och baklyktor på både bil och släp (kan det vara denna?)
3) Endast bilens parkeringsljus
4) Endast släpets parkeringsljus.

Jag förstår inte denna heller, har fått fel på det två gånger. Läser körkortsboken men hittar inte vart jag kan få en bättre förklaring på hur man ska tolka dom här?

http://imgur.com/hYB9I - Svaret är att 1000 M finns en avfart mot Mora, men varför? Det står ju liksom Enköping 1000 m...?

Edit: Alternativ 2 var rätt på bil & släp.
Förstår fortfarande itne Mora grejen dock.
Senast redigerad av Despiracy 2013-01-11 kl. 14:01.
Citera
2013-01-11, 14:06
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Despiracy
Hej,

Kan jag få hjälp med en fråga som kom på mitt STR-program?

Vilken belysning ska vara tänd när du parkerat bil och släpvagn på en landsväg utan gatubelysning?1) Endast släpets baklyktor
2) Parkeringsljus och baklyktor på både bil och släp (kan det vara denna?)
3) Endast bilens parkeringsljus
4) Endast släpets parkeringsljus.

Jag förstår inte denna heller, har fått fel på det två gånger. Läser körkortsboken men hittar inte vart jag kan få en bättre förklaring på hur man ska tolka dom här?

http://imgur.com/hYB9I - Svaret är att 1000 M finns en avfart mot Mora, men varför? Det står ju liksom Enköping 1000 m...?

Edit: Alternativ 2 var rätt på bil & släp.
Förstår fortfarande itne Mora grejen dock.

Nej, det står att E18 fortsätter rakt fram, och att det om 1000 meter kommer en avfart som leder både mot Mora och Enköping. Av svarsalternativen du fått är alltså rätt svar Mora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in