Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-08-03, 06:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kwakke
Hungrig
Jaaha, nu har man sattit sig i skiten. Jag är fullständigt inspirationslös när det kommer till att öppna kylskåpet och få till en shysst måltid.
För ovanlighetens skull befinner jag mig på öde ort utan Subway och Donken.
Kommer till mitt tillfälliga boende och finner följande:
7 vanliga potatisar
1kg pasta
1 L mjölk
3 vitlöksklyftor
1 kg Havregryn
och en stulen skvätt ketchup

Snälla flashbackare, hjälp mig.

Hade försökt få tag på lite ansjovis/kassler eller nåt i den vägen. Då har du grunden för en potatisgratäng/jansson med vitölken åxå såklart. Havregrynen är ju frukost imorgon med lite av mjölken till så mättar den bra.

En sjö i närheten och ett metspö så skulle jag kokat lite av pastan och använt som bete för firren till maten.

Men det är ju jag det. Skall bli trevligt att se vad det blev. Postar väl i mina bilder hoppas jag.
Citera
2015-08-03, 13:34
Medlem
Sereenas avatar
Beror lite på VAD det är för pasta, men stuvade "makaroner" med ketchup funkar ju alltid.
Citera
2015-08-05, 21:22
Medlem
LFEs avatar
Flashback can't do miracles...
Citera
2015-08-05, 21:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Flashback can't do miracles...
Fast vi försöker i alla fall
Citera
2015-08-05, 22:41
Bannlyst
Har en påse med 600 gram Kokta Vannameiräkor utan skal (stjärten kvar).
Söker tips på något relativt enkelt och gott att göra med dessa. Helst inte åt det italienska håller, mer åt det asiatiska isåfall.

Har funderat på att steka/woka de med vitlök.
Citera
2015-08-05, 23:21
Medlem
LFEs avatar
Har du någon timme så funkar en marinad med chili, citron eller lime och lite örter som typ mynta skitbra.
Lägg i lite vitlök också om du gillar det.

Sen schteker / wookar du för fullt med vad du nu gillar

Olja är lite problematiskt med räkor. Gillar inte för mycket. Samtidigt hjälper det med marinaden. Upp till dig...
Senast redigerad av LFE 2015-08-05 kl. 23:24.
Citera
2015-08-06, 16:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppenro
Har en påse med 600 gram Kokta Vannameiräkor utan skal (stjärten kvar).
Söker tips på något relativt enkelt och gott att göra med dessa. Helst inte åt det italienska håller, mer åt det asiatiska isåfall.

Har funderat på att steka/woka de med vitlök.

Asiatisk stil så skulle jag prova en tom you goong, kanske lite väl mycket räkor för en person i den soppan men får man till den rätt så är det så jäkla gott så den kanske går åt i alla fall.
Citera
2015-08-09, 17:49
Medlem
Gör mina egna fruktpuréer för barn (typ Ellas kitchen). Kollar man innehållsförteckningarna så är det mellan 25-30% banan i de man köper. Jag tror att denna mängd behövs för konsistensen men mitt problem är att det, efter någon dag, blir för mycket banansmak.

För att göra bananpurén som ska i hela blandningen; ska jag koka bananen först för att den ska sätta mindre smak på hela mixen? Nu har jag mixat i den färsk.

Tack!
Citera
2015-08-09, 19:19
Medlem
habilgerbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elvatjugonio
Gör mina egna fruktpuréer för barn (typ Ellas kitchen). Kollar man innehållsförteckningarna så är det mellan 25-30% banan i de man köper. Jag tror att denna mängd behövs för konsistensen men mitt problem är att det, efter någon dag, blir för mycket banansmak.

För att göra bananpurén som ska i hela blandningen; ska jag koka bananen först för att den ska sätta mindre smak på hela mixen? Nu har jag mixat i den färsk.

Tack!

Jag tror de ofta har banan i köpepuréerna eftersom banan är en pålitlig källa till naturlig smak och sötma då de till varje pris vill undvika smakförstärkare och tillsatser som man inte är lika petig med när det inte är små barn det handlar om. Jag skulle föreslå att du om du nödvändigtvis vill göra mycket puré på en gång och spara så gör du en omgång mangopuré för sig som blir slät, mild och söt och som du kan blanda med de andra frukt- och bärpuréerna så de blir lite sötare. Banan är inte ett måste. Att koka bananen låter jättekonstigt.
Citera
2015-08-10, 10:07
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Hej

Jag är egentligen ingen kött-kille. Jag gillar vanligtvis att laga mat med fisk och kyckling då jag föredrar dom smakerna och texturerna. Men till idag så har jag fått för mig att tillaga en amerikansk måltid för några vänner och det ska bli "Steak Fajitas".

I receptet jag har kikat på skulle man marinera en Flankstek med Lime, olivolja, vitlök, spiskummin, Jalapeño och koriander. Lät skitgott enligt mig och ställt in mig på det. Problemet kom nu att min lokala affär hade slut på flankstek och enda egentliga biff de hade inne var Lövbiff.

Så frågan är, går det lika bra att marinera och göra iordning en lövbiff som en flankstek eller har lövbiffen andra egenskaper som gör att jag borde tillaga den annorlunda?
Citera
2015-08-10, 11:01
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSweeneyTodd
Hej

Jag är egentligen ingen kött-kille. Jag gillar vanligtvis att laga mat med fisk och kyckling då jag föredrar dom smakerna och texturerna. Men till idag så har jag fått för mig att tillaga en amerikansk måltid för några vänner och det ska bli "Steak Fajitas".

I receptet jag har kikat på skulle man marinera en Flankstek med Lime, olivolja, vitlök, spiskummin, Jalapeño och koriander. Lät skitgott enligt mig och ställt in mig på det. Problemet kom nu att min lokala affär hade slut på flankstek och enda egentliga biff de hade inne var Lövbiff.

Så frågan är, går det lika bra att marinera och göra iordning en lövbiff som en flankstek eller har lövbiffen andra egenskaper som gör att jag borde tillaga den annorlunda?
Problemet med lövbiffen är att det är svårt att få bra stekyta och få den rosa.
Och att den kallnar otroligt fort, pga den är så tunn.
Går det med lövbiff, ja måste svaret bli.
Funderar på om du ska steka den precis när du ni ska ha den och bara på en sida och på hög värme.
Då kan man ha lite rosa kvar i köttet, sen kan man låta den vila i 1min.
För sen strimla upp den.

Sen finns det annan nöt, som tex rostas och oxfilé.
Men blir helt klart dyrare än flankstek.
Och rostbiffen kan jag tänka mig inte är heller så billig.
Kanske de har någon fryst oxfilé, den kan ju faktiskt gå ner en bit under 200:-/kg och det är väl nästan där lövbiffen ligger.
Citera
2015-08-10, 11:27
Medlem
MrSweeneyTodds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Problemet med lövbiffen är att det är svårt att få bra stekyta och få den rosa.
Och att den kallnar otroligt fort, pga den är så tunn.
Går det med lövbiff, ja måste svaret bli.
Funderar på om du ska steka den precis när du ni ska ha den och bara på en sida och på hög värme.
Då kan man ha lite rosa kvar i köttet, sen kan man låta den vila i 1min.
För sen strimla upp den.

Sen finns det annan nöt, som tex rostas och oxfilé.
Men blir helt klart dyrare än flankstek.
Och rostbiffen kan jag tänka mig inte är heller så billig.
Kanske de har någon fryst oxfilé, den kan ju faktiskt gå ner en bit under 200:-/kg och det är väl nästan där lövbiffen ligger.

Tack för svar! Jaa på grund av dess tunnhet planerar jag nu att lätt strimla den i förväg och sen fräsa på lite snabbt innan servering i en separat panna. De får ligga i marinad i en 5timmar i alla fall så går in ordentligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in